HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Arbetsbänk, workmate?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/21 :  09:49:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Hej alla Diy-are?

När jag studerat Era bilder har jag funnit att många använder en "workmate" eller "arbetsbänk".

Vad jag far efter är lite tips och råd.
Vad ska man undvika?
Vad kan Ni rekommendera?

Den ska klara att användas vid fräsning med överhandsfräs tex.




Nädå.... inget fel på sommaren i Kalmar. Men jag väntar till augusti när turisterna lämnat Öland och badtemperaturen är bättre!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/06/21 :  10:37:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har en sådan här vid fräsarbeten eller andra byggnationer som kräver lite tyngre verktyg. Vad som kan vara bra att tänka på är att modellen känns lite låg om man är lång = ryggkrökning osv. Samt att den inte väger nåt. Har man ett arbetsstycke som väger in på 5-10kg blir det lätt 'topptungt' och inte så stabilt. Jag brukar lägga en 50x50cm markplatta över stagen i botten för stabilitet.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/21 :  12:00:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Vad har Du fått tag i den?

Orsaken till frågan är att det finns dylika från
250 kr - 900 kr.

Jag kollade på Jula och det var stor skillnad på de billiga
och dyra. Dom billigaste var "rangliga". När jag gick därifrån
var jag ganska "konfys" eller "lätt sinnesförvirrad".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/06/21 :  13:35:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bilden är tagen från Jula och är en BD för 299kr. Jag köpte min på i Ullared billigt. Proffsborden för tusenlappen är av bättre kvalisort och har ofta fler möjligheter till att fästa verktyg och arbetsstycken på olika sätt. Just på denna modellen (på bilden) kände jag att jag saknade några extra hål för plastbackarna för att spänna fast stycken - så jag mätte ut och borrade några egna - inga problem att modda lite.

Men det största bekymmret, som jag ser det, är den lätta vikten som ger en viss instabilitet för tiltning. Särskilt ranglig var inte denna modellen dock.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/06/21 :  15:40:51  Show Profile Send Nygga a Private Message
Wolfcraft har 2 stycken bänkar som vunnit test. Master 200 och den andra heter Master 800.
Jag själv har ett billigt som tippar lätt.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/21 :  16:57:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Just på denna modellen (på bilden) kände jag att jag saknade några extra hål för plastbackarna för att spänna fast stycken - så jag mätte ut och borrade några egna - inga problem att modda lite.




Ja, jag förstår att Ni har Era "fix o trix". Man behöver få ta del av det. Jag ska kolla på bord runt 300 - 400 spänn. Det är inga proffs grejer men förhoppningsvis
ska man väl undvika "skräpet".

Snodde runt lite på webben och hittade:
http://www.smartson.se/test/fritid/smidiga-snickarbankar.htm

Men Era synpunkter väger mycket tungt i min ögon. Sen för "Smartson" säga vad han vill.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/06/21 16:59:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000