Jag har för en tid sedan köpt ett beg. slutsteg Electrocompaniet AW-100 (ej balanserat och med bara en trafo). Är det någon som har erfarenhet av detta slutsteg jämfört med andra slutsteg, kan man få något bättre och vad kunde vara värt en uppgradering ? Egentligen är jag mycket nöjd med ljudet som är varmt och rörlikt. Jag tycker att den låter vackert helt enkelt. Det som litet har gjort mig fundersam är att diskanten verkar en aning tillbakadragen och inte så hård och vass som är vanligt med andra transistorförstärkare. Nu vet jag inte om jag vill ha mera diskant eller inte. Vad har ni för synpunkter ?
Vad är det du har jämfört med? Att diskanten är mjukare kan ju bero på att det är mindre distorsion där än på dom produkter du har jämfört med. Jag har upplevt samma förändringar när jag bytt upp mig. Dessutom blir ljudet lungnare överlag. Sedan kan det ju vara så att du måste se över dina kablar o.dyl. för att dom är utvalda för att ta ner en skrikig diskant vilket du numera kanske inte behöver göra.
Ja, jag tror att jag kan vara nöjd för en relativt lång tid framöver. Stereophile har klassat slutsteget som klass B och det borde räcka för mig. När jag jämförde lite med andras utrustning så är det nog så att jag får samma diskant-information som i utrustning i lägre klasser men att jag här har en trevligare och mer lyssningsvänlig version.
Efter jag bytt från Electrokompaniet AW100 till Linn LK280/SPARK upptäckte jag att min pickup var trasig! :)
Timingen förändrades också och jag upplevde Linnen som tightare (mer i takt).
Väldigt olika förstärkare. Dock var väl aldrig AW100 direkt otrevlig att lyssna till, men kanske "något" beslöjande och inte lika "snabb" som Linnen. Det som kan behöva "höjas" tyckte jag kanske inte var själva diskanten men faktiskt mellanregistret.
Jag skulle inte bry mig om att skaffa en AW100 med dubbla trafos eller någon nyare variant. En trafo räcker gott, dock kan den vara lite odämpad och börja brumma ibland.
För närvarande har jag ingen fungerande musikanläggning tyvärr. (på gång)