HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Metallfundament till högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/04 :  19:40:37  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Har mina golvare ståendes på betongplattor för stadighetens skull, men har funderat lite på alternativa lösningar som kanske är mer estetiskt tilltalande.

Har kommit fram till att ett par snitsiga metallfundament utfrästa i stål eller alu eller liknande kunde bli rätt snyggt. Typ 5 - 6cm tjocka och med någon snygg form. Någon som har en uppfattning om vad något sådant skulle kunna tänkas kosta, både material och själva fräsningen då? Snackar vi 1000kr, eller 10 000? Jag har ingen aning.

Har för mig att jag har sett någonting liknande på bild också, någon som vet om någon har gjort nåt sånt här?

Tell me why I had to be a powerslave.

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2008/07/04 :  21:37:04  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Bara väldigt generellt nu då, så får andra fylla på med mer specifika råd:
Utan att själv ha gjort stålstativ: troligen mer än 1000, men mindre än 10000. Stål är lättare att svetsa, så troligen kostar svetsningen mindre där. Å andra sidan är det rätt kraftiga doningar som ska till för att såga i stålet. Skulle det inte räcka med järnplåt? Den är mjukare och lättare att bearbete, men vanlig 4-5 mm plåtprofil är rätt så stabilt... Till bottenplatta kunde man tänka sig en sån där som dom har att lägga över hål i vägen vid rörläggning o.dyl. grävrbeten. Den är nog en 12 mm, och kapas gissningsvis långsamt och försiktigt, men det skulle nog bli fräckt.
När du säger 5-6 cm tjocklek gissar jag att du menar att det ska vara profiler - ihåligt alltså, på något sätt. Annars blir iallafall så tjockt massivt stål alldeles för tungt och ohanterligt. Även alu börjar väga lite i de tjocklekarna - jag tror knappt man kan få tag i något av det som privatperson om det ska vara massivt 5-6 cm.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/07/05 :  23:59:52  Show Profile Send gilgo a Private Message
Man kan vattenskära dom dimensionerna. Vi antar att du vill ha plattor som e 400*400*45mm, då tippar jag på max ett par tusingar hos en mek.verkstad som har vattenjet. Nackdelen är sunkiga ytor men du sparar massor med pengar. För några hundringar till kan dom säkert slipa den jämn och fin alt. dra ett slick över sidorna i fräsen.

Man sparar mycket pengar på att välja en standardtjocklek som dom har på hyllan istället för någon udda som måste plockas hem från t.ex. Tibnor. Då åker man på kapavgift m.m. som du i slutändan får betala.

Såga i dom tjocklekarna är inga problem.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/06 :  08:21:43  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Är det nämnvärt krångligare och/eller dyrare om man vill ha en annan form än fyrkantigt? Exempelvis rundade hörn eller liknande? Jag har ingen koll på hur såna här maskiner fungerar och vad de klarar av.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/06 :  12:41:49  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Om man tänker sig något liknande fötterna på Pioneer S-1EX t ex


Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/07/06 :  22:25:06  Show Profile Send gilgo a Private Message
Formen kvittar när vi snackar vattenskärning sålänge det inte är någon helgalen form som kräver mycket beredning. Om du kan ge dom en step fil på foten så underlättar det enormt. Det man betalar för är materialet, den tiden det tar att bereda (programmera maskinen) och tiden i maskin.
Om du ger mig ungerliga mått kan jag knåpa ihop en step fil på det lite snabbt.

Dom fötterna till högtalarna ovan ser inte så knöliga ut tycker jag.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000