HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Balanserad LCR-RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/07 :  20:36:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Sålde mina 4par Tango EQ-2L på E-Bay för hyfsade slantar. Alla paren till italienare!

Tänkte lägga pengarna på en "TOTAL OVERKILL" balanserad konstruktion, som jag just nu skissar på, med mycket järn och utan kopplingskondensatorer. Fick hem LL4610 från Benny Glass och har även en del av de andra järnen.

Har en fundering kring parafeed-trafon, duger LL1544A eller bör man gå upp till LL1690? Dessvärre finns inga "idleimpedance@40Hz"(utifrån denna kan man få ett hum om induktansen) data för LL1690, så frågan är om den är tillräckligt högohmig för driverrören?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/07 20:43:10

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/07/07 :  21:09:35  Show Profile Send classe a Private Message
är detta den enkla vägen?
en skog med rör blir det i alla fall
den skulle jag villa lyssna på

18 ska de va.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/07/07 :  22:01:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
HMMM...,undra vad den skulle landa i pris som komersiell produkt
6f12pt vad är det för nåt?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/07 :  23:22:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
6F12P är en triod-pentod så det blir inte mer än 3 rör/kanal. Unikt rör med mu=100 hos trioden och mu=70 hos pentoden triodkopplad. Båda med Gm=19mA/V.

Håller som bäst på att bolla med Dave Slagle om den bästa lösningen mellan ingångsrör och CF. Kanhända att det blir en Dual Bifilar ist?

Teoretiskt sett ligger korrektionen inom +/-0,03dB. Det hänger mao bara på nogrannheten hos ingående komponenter. Samt att hitta järn som går ner i underjorden i basområdet(hög induktans).

EDIT:Fick just svar från Slagle att han bygger en Dual Bifilar: "plenty of inductance to assure low frequency extension and the top end extension and phase relationship will also be better than any discrete sectioned transformer out there".

Nackdelen när man går ifrån parafeed är att basåtergivningen blir lidande, så nu hamnar man teoretiskt på +/-0,05dB 20-20kHz. Då jag inte vet induktansen på bifilären har jag gissat på 600H.

Nu blir det ju mycket enklare: Bara sju järn och tre rör per kanal!

http://www.eflatjump.se/bifi.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/08 08:14:48
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/07/08 :  11:16:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla med Pieter (kan vara felstavat)http://www.tribute-audio.nl/ han har ett gott rykte att fixa det mesta jag skulle beställa mina SE trafos av honom men fixade det från ett annat håll. Om han inte kan så är det bara att vända sig hit http://www.audiodesignguide.com/abb/abb.html de byggde mina SE opt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63636 se bilden i mitt inlägg. Visserligen så är de ett par opt men de kan nog slänga ihop andra saker.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/08 :  11:32:17  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Bubbel!
Tack för tipsen. Tribute verkar vara på G för att få ett bra rykte. Men jag är nöjd med Lundahl och Intactaudio som jag använder mig av sedan förut.

Dave Slagle på Int... är ju också väldigt lyhörd så att man tillsammans med honom tar fram det optimala. Han är väl också att betrakta som "King of Bifilar" i audiovärlden.

För skojs skull ska jag be Tribute om offert och tänkbar spec. för utgångsjärnet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/07/08 :  12:13:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Tribute verkar vara på G för att få ett bra rykte.


Jo det verkar s, vad jag har förstått så är är det småsignals trafosarna som har banat vägen för honom särskilt mc-stepup har ett rykte som säger att de är bättre än Lundahls men det är som sagt ett rykte.

quote:
För skojs skull ska jag be Tribute om offert och tänkbar spec. för utgångsjärnet.


Gör det men det verkar som om han bara svarar på epost på helgerna och jobbar i veckan men det kan ju blivit ändring på det. Mina SE opt ville han ha 5K + frakt för men när jag tog kontakt med A.B.B blev priset betydligt lägre inklusive frakt men då fick jag hjälp av en i Frankrike.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000