quote:Blir luft/bränsle blandningen lean så kommer bilen spika
Blir luft/bränsle-blandningen "lean" kommer lambdaregleringen att justera upp bränslemängden för att kompensera. E85 har dessutom betydligt högre oktantal. Minst 105, eller mer beroende på vilket bolag man frågar. En 50% blandtanking resulterar i ett oktantal över 100.
quote:Energivärdet diffar 30% på bensin och E85, även förbrukning stiger med det samma.
Nej, energivärdet diffar över 40%. Etanolens brinn-egenskaper skiljer sig från bensinen och ger tackvare det högre verkningsgrad på låg- och mellan-varv. Justering av tändkurvan kan ytterligare öka verkningsgraden, men detta är bäst att göra på motorsyrningar där man kan justera inom flera varvtalsområden. Förbrukningen brukar dock tack vare den ökade verkningsgraden stanna runt 30%.
quote:Detta är inget som går att tumma på utan att modda med högre bränsletryck och ev större spridare.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla resonemanget?
quote:Man kan eventuellt köra längre intervall på spridarna men allt detta innebär en mappning av styrsystemet.
Inte nödvändigtvis. Det finns piggyback-system som man kopplar in på spridarna som förlänger spridartiderna för att kompensera det ökade kravet på bränslemängd. Ingen "mappning" nödvändig utöver vad piggyback-boxen tillhandahåller.