HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aurum cantus G1 projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/18 :  17:57:42  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Efter att ha fått lite pengar över av semester kassan så har nu ett par Aurum Cantust G1 diskanter inhandlas.
Har tidigare byggt banddiskanter enligt en gammal artikelserie i High Fidelity nr1-2/97.
Dessa delades vid ca650Hz och basen sköttes av 2st 6tums basar med aluminium kon.
Spelade riktigt fint faktiskt men det är ju alltid roligt att prova någonting nytt.

Är sugen på att prova en MTM konstruktion med G1 diskanterna.
Har möjlighet att få låna 2st Seas Exel W15 CY001 element.
Så jag tänkte väl starta med att bygga en mono högtalare för att få lyssna lite.
Har även sneglat på Peerless HDS E 5-25/08
Såg att Double A här på forumet byggt en högtalare med 4tums varianten ur HDS serien.
Kanske värda att prova?
Nån som har några andra tips på lämpliga element?
Mvh / Micke

Edited by - Dustman on 2008/08/18 19:14:35

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/18 :  19:17:34  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej Dustman!

Jag såg mitt namn så jag måste ju hoppa in i diskusionen.

Garttis till G1:orna! Hoppas du blir lika förtjust i dom som jag, ja kan inte tänka mig någon annan diskant (har ioförsig inte hört alla)

Jag har ju under en tid lyssnat på G1 + 4st Peerless HDS Exlusiv 4" / sida med riktigt bra resultat. Jag tycker dom spelar fint ihop och Peerless elementen spelar ytterst neutralt samtidigt som dom hänger med G1:an snyggt i "svängarna". Har du tänkt dig någon form av basunderstöd (under ca 100Hz) kan jag varmt rekomendera dig dessa element, som en ren två-vägare tycker jag dom blir lite tunna, specielt i manns röster. Men smaken är ju så olika...

Kan jag hjälpa till med något är det bara att höra av dig.

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/18 :  19:53:02  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Kul att du hittade till den här tråden
Har packat upp dom idag men inte hunnit snida till nån baffel att provspela dom med. Funderar lite kring vad man ska köra för filter. Dom borde ju kunna gå dela rätt djup om man kör lite brantare filter.

Själv har jag hört väldigt lite av just köpes banddiskanter. Men mitt hemmabygge lät ju bra så det väl inte kan vara en dålig ide med ett par riktiga bandelement

Jag kommer att ha en basbotten med en aktiv10" sub till varje högtalare. Så jag är mest intresserad av att hitta ett element som matchar klangmässigt, eller hur man nu ska uttrycka sig.
Har du föresten provat köra med bara 2st 4" element per sida? Eller har du alltid kört på varianten med 4st.
HDS serien verkar ju ha rätt låg distortion. Och är bra mycket billigare än tex Scanspeaks Relevatorserie, som har bytt extrema bas egenskaper för ett 5" element mot låg verkningsgrad.
Jag är nöjd om jag kan spela ned till 80Hz.

Edited by - Dustman on 2008/08/18 19:53:22
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/18 :  20:04:07  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dustman: Vart har du inhandlat diskanterna?

Tror en MTM med Seas Excel W18 delat vid 1,6-1,8kHz kan vara mumma med dessa diskanter!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/18 :  20:11:40  Show Profile Send Dustman a Private Message
jonasz: köpte dom på Partsexpress.com Kanske går hitta billigare. Men jag beställde 2st åt en kompis också, så jag fick lite bättre pris. Jag är mycket imponerad av leveranstiden. Beställde dom i tisdags i förra veckan och paketet dök upp idag. Jag bor i Skellefteå. så det är rätt bra jobbat.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/18 :  22:43:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej igen!

Jag har testat med ett resp. fyra element i varje låda och det beror på att jag inte kan förlika mig med högtalarkonstruktörer som kör imperdansen i botten! Jag tycker det känns bra om man kan ligga run 8 ohm. Desutom kunde jag använda samma filter också klart smidigt.

Ang. delnings frekvens så labbade jag endel med ett Beringer aktivt filter (riktigt kul burk, om man bortser från ljudet) och det jag kom fram till lät bäst (i mitt huvud) är en delning runt 2000Hz och 12dB:s branthet.

Jag ha mina testlådor kvar med Peerless 4:orna i om du är intreserad.

Om du ska köra med "bara" två basar i MTM så hade nog ett par Skaning 5":are suttit bra! Dom kan man ju beställa med sina egna parametrar och en lite högre impedans, så behöver du ju inte skämmas när man börjar prata inmpedans

MVH

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/19 :  05:11:35  Show Profile Send Dustman a Private Message
Aha, så du har ett Beringer filter. Måste säga att jag börjat snegla på dom. Har faktiskt inte så mycket lösa filterkomponenter hemma. Så det är ju en genväg att snabbt få labba lite utan en massa lödande

Jag kommer att få för hög högtalare med 4st element per sida. Vill ha centrum på diskanten i lyssningshöjd. Och det skulle bli svårt annars. Så jag nöjer mig med 2, tycker det verkar finnas bättre utbud av intressanta 5" element så jag har siktat mot sånna. Fast det kanske man inte behöver då man ändå ska ha subwoofers för att ta hand om botten basen..

Skaning element känns lite dyrt. Så jag tänker nog inte börja där.. Borde ju gå få bra ljud med vanliga std element

Jag bor föresten i Skellefteå. Så jag antar att vi bor en bit ifrån varandra?

/ Micke
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/19 :  21:17:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Nej jag fick låna Beringer burken av en god vänn i PA branschen, men jag håller med dig om att det är ett utmärkt hjälpmedel när man ska labba med delningen!
Men ska du sitta förtrollad framför dina hötalare med G1 diskanter så rekomenderar jag inte aktiv delning via Beringer, de där magiska bara dog om man gämför med ett vettigt pasivt filter! Nu ska ja vara ärlig och säga att förutsättningarna var lite olika vid pasiv och aktiv drift. Men jag tror att Beringen är lite för simpel för att kunna ta hand om G1:orna på ett rättvist sätt!

Om du ska köra med två basar så är det nog en sund inställning att gå upp till 5"are, det finns ju "ett par" att välja mellan...

Det är klokt att hamna i öronhöjd med diskanten för dom sprider inte mycket uppåt/nedåt.

Skellefteå / Karlskrona... Ja, det är ju tyvärr en bit. Men skulle du få för dig att åka åt detta hållet så är du väldigt välkommen att lyssna på dom senast skapelserna!

MVH
AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/21 :  21:26:03  Show Profile Send Dustman a Private Message
Kanske lika bra att satsa på ett riktig passivt filter på en gång i sådana fall. 2000Hz funkar nog riktigt bra till Peerless 5.25" midbasarna. Spridningen är helt okej dom ligger bara på -2dB ner vid 60grader @2000Hz (i alla fall om man får tro deras egna mätningar). Hade funderat på att testa med en baffel som vinklar ihop midbasarna mot diskanten. Men ligger man on-axis nästan hela vägen så kanske det inte är så stor mening med det? Fast man borde ju minska golv och tak reflexerna lite, det kan ju kanske vara bra då banddiskanten sprider så lite vertikalt.
Vad ska man föresten satsa på för komponent kvalite till filterna? vill ju helst inte gå miste om det bästa väljudet

Har också försökt sitta och plocka ut nått alternativ till Peerless elementen. Är lite sugen på Eton 5-880 Elementen. Har inte hört så mycket på element med kolfiberkon. Dom lider lite av den hårda konen högre upp i registret men delar man vid 2000Hz så slipper man ju undan den problematiken, precis som med Excel elementen.

Kalskrona: Då känner du kanske mannen bakom Engelholm Audio?
Tveksamt att jag skulle lyckas ta mig så långt söder ut (den här sommaren blev det inte längre än till Gävle;) Men skulle man sikta på en Danmarks semester någon gång så bor du ju faktiskt nästan efter vägen
/ Micke
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/22 :  21:58:05  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Om det är Peerless HDS Exclusive 5.25 du funderar på så kan jag säga att dom fungerar riktigt bra med G1! Tro mig

När det gäller filterkomponenter så har jag inte A/B testat olika "fina" komponenter med samma värden, det får väll komma framöver...
Men har du nu investerat i ett par G1:or så får man liksom löpa linan ut, skämt o sidor börja på en lungn nivå, labba tills du hittat delningen som känns rätt, spika värdena, börja byt komponenter undan för undan. Har du möjlighet att mäta upp dina element i din låda och designa filtret efter det ju det det bästa.

Eton elementen har jag tyvärr inte hör ännu, men dom är väll rätt dyra ?

-Mannen bakom Engelholm Audio (eller Pär som vi kallar honom) känner jag mycket väll! En grymt trevlig person som har hjälpt mig mycket när det kommer till högtalar/filter design, mätningar och allmäna tips och råd i Audio djungeln!

Jag tycker vi bestämmer att du ska på danmarks semester till sommaren -09, så blir det ju perfekt med ett stopp i karlskrona, vi G1 ägare måste ju hålla ihop!

Mvh
AA


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2008/08/22 21:58:31
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/23 :  00:31:26  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jo jag tror det får bli en Uppsättning Peerless HDS Exclusive 5.25. Men jag måste ju prova några fler element också. Ska man löpa hela linan ut så duger det ju inte annars

Jo det är väl rätt väg att gå. Jag har köpt gammalt mätsystem av just Engelholm Audio. Så jag har ett Clio i en dator som just nu bor längst in i garderoben. Men det börjar väl vara dax att damma av den nu
Här finns tex Eton elementen jag var sugen på att testa:
http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=128&products_id=229
Inte så fasligt dyra. Men Peerless elementen håller nog en högre kvalite. Mer påkostat magnetsystem och lite bättre dist kurvor.

Sen så ser dom här lite intressanta ut, men lite väl budget kanske:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=264-873

Fanns ganska mycket element tester på den här sidan:
http://www.zaphaudio.com

Min Sambo har släkt i Danmark så helt omöjligt är det inte att vi åker ner nästa år. Appro på G1 ägare så är du verkligen den enda jag lyckats hitta. Trodde det skulle finnas fler.. Men jag har i alla fall köpt ett extra par åt en kompis så ytterligare en blir vi i vart fall. Han ska satsa på Dipol högtalare, ska bli intressant att se hur det låter när det blir klart.

Mvh
Micke
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/23 :  22:46:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Nu blir ja lite avis på dig! Eget Clio! Inte illa, bara fram med det ur gadroben. En annan får ju släpa sina konstruktioner till Herr Engelholm när det är dax för mäningar, men det gör jag gärna

Jag trodde Eton basen skulle vara dyrare, kan kanske vara värt ett test. Tang band elementet blir nog liiite jobbigt att driva om du ska ha 2st paralell kopplade, det är ju 4ohms element.

Ni har ju en bra bit att ta er om ni ska till Danmark men skulle ni få för er den resan så är ni välkommna hit!

Jag hoppas att det blir en bildtråd av ditt projekt snart så vi får se hur du tänkt dig det hela.

Mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/24 :  11:18:24  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jo det är inte dumt att ha Har ett bullrigt verkstads jobb också. Så man kan inte alltid lita på sina egna öron som referens. Det som låter bra ena dagen gör det nödvändigtvis inte nästa gång..

Jo jag tror det. Har en kompis som gillar vävda kolfiberkoner skarp, och han har hört på bra nog mycket mer element genom åren än mig. Och när man delar lågt så kommer man ju under uppbrotts gränsen. som väl egentligen är den enda nackdelen med dom. Så lite intressanta är dom.

Missade helt att Tang band elementen bara fanns som 4Ohm, det var ju lite synd.

Ja vi får väl se vad som händer till sommaren. I år tyckte jag bara veckorna försvann.

Vem vet kanske kommer kameran fram tillslut

Mvh
Micke

Edited by - Dustman on 2008/08/24 11:19:40
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:44:31  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Det här med uppbrytningar är knepigt, om man har ett element med våldsam uppbrytning vid låt oss säga 8000Hz är ju den spontana reaktionen att här får vi dela brant! Men när jag labbade med Behringer filtret provade jag givetvis olika branthet och kom fram till följande:
(obs subjektivt tyckande ej vetenskap) När jag delade med första ordningen så var det kvar för mycket diskant energi för långt ner i frekvens, det lät stökigt och skrammligt.
Delade ja med fjärde ordningen han cymbaler och dyligt inte klinga ut, dom bara dog!
Jag fick bäst resultat med andra ordningens filter, desutom gillar ja att hålla komponent antalet på en låg nivå. Men då gäller det att använda "snälla" element som inte har en massa hyss för sig.
Kanske något att tänka på, eller kan man skita i vad jag tycker

Mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/25 :  17:06:50  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jo, fast har man möjlighet att mäta så ser man ganska fort om man får genomslag från elementet man delar bort på den summerade frekvenskruvan.

Jag förespråkar också så få filter komponenter som möjligt.

Intressant att du tyckte det lät illa med 6dB filter. Jag kör det på mina gamla diy diskanter. Fast där så delar jag ju rejält mycket lägre. Är nog enklare att få elementen att spela tillsammans när man delar vid 650Hz. Midbasen har ju forfarande bra många oktaver kvar där den låter bra.

Mvh
Micke
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/10/26 :  21:31:27  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Hallå!!!

Hur har det gått med detta projektet?

Ja är nyfiken som bara den

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2009/01/05 :  23:22:29  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Har legat lite på latsidan. Men nu efter jul tänkte jag ta tag i bygget igen. Har tillverkat två st testlådor. Låda 1 har 2st Eton 5-880/25 midbasar. Den låter riktigt lovande.
Låda nr2 Fick 2st TB W5-1685 midbasar. Den låter skräp.
Kör samma delning på bägge lådorna 2000Hz.
Har dragit fram mitt Gamla Clio system och börjat mäta lite. Men jag har problem att få kruvorna rätt. Ska ta en djupdykning i problemet senare i veckan.
/ Micke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/05 :  23:57:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har du testat med Peerless Excl 5,25" ? Jag sitter själv med Eton 5-880 som mellanreg i mina byggen, men är ( efter viss påverkan) tveksam om de leverar det jag vill. Delar Etonerna vid ca. 2,5 kHz uppåt, andra ordningen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2009/01/06 :  08:03:17  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag har inte hunnit införskaffa några Peerless element. Men dom står helt klart på önskelistan för vidare tester. Jag delar Eton elementen lite lägre än du gör. Upplever ljudet som otroligt luftigt och lättlyssnat. Högtalaren är lite åt det ljusa hållet men spelar absolut inte vasst.

Värt att notera är kanske att jag lyssnar i mono än så länge. Avvaktar i det längsta på att bygga ett stereo par även om jag är otroligt sugen.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/01/13 :  21:11:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Hello Dustman!

Va kul att se att du är igång, det är ju lätt att ge upp ibland när ett projekt drar ut på tiden... ja vet.

För att bättra på din motivation så skickar ja med en bild på "mina små"


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2009/01/13 :  23:23:07  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hallå! Jasså dom har vuxit till sig med ännu fler element ser jag
Forfarande nöjd med ljudet från Peerless elementen?
Jag tycker Eton elementen smälter ihop väldigt fint med diskanten. Men jag känner att jag skulle testat åtminstone en variant till innan man över ger prototyp stadiet. Provade föresten att köra delningen nere på 1800Hz (12dB) i helgen. Tappade lite av det finaste skimmret i diskanten. Så jag antar att det blev lite för mycket belastning för bandet. Låg uppe vid ca 2200Hz tidigare och där lät det mumma.
/Micke
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/01/14 :  20:53:29  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Jo dom har väll blivit lite större...

Va kul att du fått till det med Eton elementet!
Det är ju alltid den eviga frågan när man ska sluta testa och bara lysna och va nöjd, Själv sitter jag mest och små flinar = det låter rätt hyggligt


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2009/01/14 :  22:14:21  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag blev inspirerad att köra igång subben i vart fall
Har då några skivtips föresten?

Jag har inte uppgraderat elektroniken på år och dar. Så när det här bygget börjar vara klart så måste jag nog ta tag i det en sväng.
Annars har jag ideer på att bygga en liten monitor högtalare. Kommer ju att få lite 5"element över när jag testat ut det här bygget..
Men utan att göra blir man nog aldrig
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/01/15 :  21:13:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Skivtips, ja de är ju alltid svårt, hänger ju mycket på tycke o smak.
En dam jag har fått upp ögonen på (med Zalves hjälp) är Holly Cole, helst live cd:n. Sedan tycker ja om Roger Waters, bassist i Pink-Floyd (tror han spelade bas i alla fall). Det är väldigt olika musik men stört skön på olika sätt

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2009/01/16 :  10:14:35  Show Profile Send Dustman a Private Message
Okej, Roger Walters ska jag verkligen kolla in. Själv har jag har en övervägande andel kvinnliga vokalister i min skivsamling.
Skivan Yola med Elenaor McEvoy är den som snurrar allt som oftast när jag provlyssnar.
Har föresten bestämt mig för att köpa ett till par element nu.
Blir 5.25" varianten från HDS Exclusive serien så klart.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/16 :  11:29:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Elenaor McEvoy kan du få höra hos mig, Double A!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000