HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal 706 V eller 806 V?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/27 :  17:54:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag kommer inom en snar framtid flytta från nuvarande hus till en annan kåk. Detta kommer att medföra att lyssningrummet krymper ... men! Det kommer att bestå av en egen liten stuga vid sidan av huset. Jag kommer att ha ca 15 kvm till mitt förfogande där jag kan spela vilken musik jag vill till vilken volym jag vill.

Mina nuvarande golvare kommer inte att flytta ut i stugan utan ett par stativare som är "tillräckligt bra" och är "rimligt prissatta" ska införskaffas. Jag har lyssnat på diverse högtalare nu under senaste månaden och fastnat för Focals Chorusserie som jag tycker låter riktigt elegant för sina pengar.

Men här kommer nu spörsmålet, vilken ska man välja? Chorus 706 V (för ca 4900:-, eller 806 V (för ca 6900:-)? Det skiljer sålunda ca 2000 bagis dem emellan. Men vad är egentligen skillnaden?

Enligt vad jag kan läsa mig till på specar på focals egna hemsida, handlares hemsidor osv så är måtten på dem identiska, vikten, frekvensspecar, delningsfrekvens osv osv.

Vad säger handlarna jag varit hos? Den ena sa i stil med "800-serien är Focals designserie och kostar mer för att den ser dyrare ut. De låter likadant." Den andra sa "Det är en otrolig skillnad i ljud, 806 är mycket öppnare och har större ljudbild än 706 som låter mer instängd"

En annan källa menar att de delar samma diskanter (TA253) och baselementet (6V3254, woofer midrange).

706 V:


806V:


Ingenstans verkar 700-serien finnas att provlyssna på tillsammans med 800 där jag varit i mälardalsområdet.

Är det någon på forumet som har lyssnat på båda? Alltså stativarna - golvarna har tydligen lite olika konstruktion... Jag sparar gärna 2000 kr då 706 är "tillräckligt snygg", men har bara lyssnat på 806... vågar jag slå till på 706:an? Vad är det egentligen Focal tar 2000 kr extra för...

Edit: stavfel

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/08/27 18:22:32

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/08/27 :  21:09:53  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Du kan i stället köpa mina NHT Classic Three och samtidigt bidraga till min uppgradering :D



För att svara på din fråga så skiljer bara utsendet på dom båda.

Edited by - widescreen4 on 2008/08/27 21:16:16
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/08/27 :  23:55:28  Show Profile Send Twilighter a Private Message
även om elementen är samma ka det vara så att 800 har bnättre toleranser, bättre kvalitet på filter, bättre låda osv

sammantaget skulle jag gå på 800serien helt klart


ska du inte aen fullt komplett hemmabio så är prisskillnadne inte så stor sammantaget. mitt tips gå på 800serien :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/28 :  09:31:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du pratat med importören ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:01:23  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag har inte hört båda, men jag har ägt 806V. De är nu sålda dock. Tyckte mycket om dem i början, men tröttnade lite på att de kastade upp musiken i ansiktet på mig. Det var så jag upplevde det till slut. Men det finns en hel del krut i dem och de är klart roliga att lyssna på.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:35:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Widescreen4: Tack för erbjudandet, du skulle i samma drag kunna bidra till mina inköp genom att köpa mina Von Schweikert VR-2?

Skämt åsido, jag kommer att vara tvungen (pga rummets lilla storlek) att ha högtalaren nära bakvägg, därför vill jag också ha basport framåt. Jag har också provlyssnat högtalare uppställda så och de som klarade detta bäst av de jag lyssnat på var B&W och Focal.

Johan B: Svar ja.

Shifts: kul att höra dina erfarenheter. Lyssnade du på andra högtalare innan du valde 806:an?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/08/28 11:36:10
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:46:50  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
quote:
Tack för erbjudandet, du skulle i samma drag kunna bidra till mina inköp genom att köpa mina Von Schweikert VR-2?

Skämt åsido, jag kommer att vara tvungen (pga rummets lilla storlek) att ha högtalaren nära bakvägg, därför vill jag också ha basport framåt. Jag har också provlyssnat högtalare uppställda så och de som klarade detta bäst av de jag lyssnat på var B&W och Focal.



NHT är sluten så det hade inte varit några problem :) .
Dock åkte en kille 20mil enkel resa för att köpa dom idag så nu har det skeppet seglat ;)

Rekomenderar dock en provlyssning om du får chansen, NHT Classic Three är ljusår bättre än 806V som jag oxå ägt, och dom hade fått stanna om inte Martin Logan hägrat.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/28 :  16:32:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Rekomenderar dock en provlyssning om du får chansen, NHT Classic Three är ljusår bättre än 806V som jag oxå ägt


Att den är sluten var ju bra info, kanske borde provlyssna, intressant koncept med 3-vägs konceptet i en stativare. Det jag minns av det jag hört från NHT tidigare har inte engagerat mig. Har dock aldrig provlyssnat deras stativare.

Men vid mina tre (hittills) provlyssningar av 806 V i olika butiker med olika elektronik och även mot dubbelt dyrare högtalare så känns ljudet i 806 för mig alltid "rätt" och som att "komma hem". Detta är för mig lite märkligt då jag tidigare skytt Focal (JMlab) som pesten tidigare och ansett dem som riktiga hifi-tråkmånsar och som ett högtalarmärke som ger en lyssningströtthet som ett brev på posten. Men ibland överraskas man av sig själv.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/08 :  14:10:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Du har inte funderat på Dali? (Ikon eller Mentor)

Eftersom jag tror mig veta vilken typ av musik som dina nya högtalare kommer att få tampas med så är vi ju som vi tidigare diskuterat i samma sits (snart iallafall).

Av de högtalare som jag själv lyssnat på så har Dali Ikon6 låtit bäst med Hårdrock, tillsammans med Klipsch RF 82.
Men eftersom du är ute efter stativare så vet jag inte, men både Dali och Klipsch finns ju att provlyssna i Örebro.
Monitor Audio eller B&W kanske?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/08 :  15:14:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tackar för tipsen Opethic!

Jo Dalis Ikonserie har jag provlyssnat som snabbast både på Hifiklubben i Örebro och i Västerås, vilket i sig var intressant för lyssningsrummen gav högtalarna rätt så olika basförmåga/karaktär. Tyckte trots allt att de var lite för "hårda" i klangen och föredrog tex B&W:s stativare 685 framför Dalis Ikon 2. Dali hade dock bättre detaljrikedom.

I Örebro på Hifihuset har jag fått provlyssna på klipsch och blev positivt överraskad. Men i Örebro blev matchen mot Focals chorusserie för tuff för klipsch i mina ögon. En viss hårdhet i övre mellanregistret även hos klipsch och en bas med lösare konturer fällde avgörandet till Focals fördel. Men jag hade aldrig trott om klipsch att de skulle låta så bra som de gjorde.

Helst av allt skulle jag vilja hitta ett par Von Schweikert VR-1 beggade. Men de är tyvärr rätt ovanliga... Men innan jag slår till på ett par stativare så ska jag pröva att baxa in nuvarande golvare i den lilla stugan, det kanske går.... de är ju inte JÄTTEstora

Annars blir det focalstativare tror jag, men vilken? Kanske en beggad electra be om det går att hitta... Chorus 706, 806?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/08 :  16:05:29  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hade de Focal på HIFI-huset? Det blir till att göra ett besök.
Jag har aldrig hört Focal, men man har ju alltid hört att de inte är lämpliga att spela Hårdrock på så...

Såklart att du ska ge dina nuvarande högtalare en chans i nya rummet, jag tror inte alls att de gör bort sig i ett lite mindre rum.
Och när du köpt nytt hus så kan jag anta att pengarna kommer att gå åt ändå
I Örebro finns ju även Audio Excitement, de säljer bla Master Audio och XTZ www.hifimusik.se

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2008/09/08 16:05:58
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/08 :  16:15:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Hade de Focal på HIFI-huset? Det blir till att göra ett besök


Jepp det var bla ett par Chorus 836V och Klipsch RF-82 (eller var det RF82SE?) Kopplade med elektronik från Bladelius. Lät kanon. Du får nog dock ta med egen musik. De demades med Infected Mushroom, Chris Jones och sedvanlig demomusik, dvs musik som låter bra även i morsans klockradio. Ta istället med nåt själv med bra fart på dubbelkaggarna och sätt basen på prov om det hänger med eller blir en basmatta bara av det hela.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000