Hej! Har en Harman Kardon receiver 430 som är ca 30 år. Vill ha något nyare av samma tillverkare. Önskar tips om bra modeller receivers eller förstärkare. Bosse
På trettio år så kan mycket hända med karaktären på stärkare även om det är från samma företag. Vad för ljudkaraktär/egenskaper är viktiga för dig? Av stärkare i den prisklassen så får jag för mig att NAD låter lite "old school" - och med det menar jag en aning luddigare och en smula gosigare i ljudet än vad HK låter idag (jag har haft HK670). De är dessutom kända för att "räcka till" i strömstyrka även om de på pappret är lågt specade.
Edit såg att HK3380 landar på 2490:- på prisjakt. Kan det annars vara nåt?
Har tänkt leta efter något begagnat. Ja varför inte en NAD. Är ett gammalt känt märke. Borde finnas en del begagnat. Ljudkaraktär, jag lyssnar mycket på blues och rockmusik.
Får man fråga varför det ska vara just en HK? Såvitt jag ser det har dom "tappat lite" på förstärkarsidan sedan 30 år sedan. Jag menar inte att dom är dåliga, men dom har konkurrenter som också har bra produkter.
HK har tappat en del minst sagt. Kvaliteten och funktionerna har dramatiskt sjunkit i kvalitet under de senare åren. Har en HK själv men skulle välja annat om jag skulle köpa nytt idag.
De bästa HK just nu är 980 990 tror jag också det kommit en. Men det är klart får man en 670 för en 1500-1800 så är det absolut ingen dålig maskin. För de pengarna då.
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel