HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Några rejäla sågningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/30 :  18:47:44  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Är det bara jag eller brukar HiFi-pressen vara väldigt generösa med sina omdömen och betyg när det recenseras? Jag är oftast inte så jätteintresserad av vad andra tycker om hur olika produkter låter (det är ju så subjektivt), men man har ju läst en och en annan recension i sina dar och det verkar alltid sluta med att det konstateras att produkten åtminstone är värd att kolla in, faktum är att jag aldrig läst en riktigt negativ recension.

Kan bero på att jag bara läst recensioner av populära produkter som faktiskt är bra, men är det någon som har ett exempel på någon lite dyrare förstärkare, CD eller högtalare som fått ett riktigt kass utlåtande?

Är det så att tidningarna är rädda för att ge dåliga betyg? Kanske får de färre möjligheter till att få hem nya recensionsexemplar om de blir kända för att ge negativa omdömen..

Tell me why I had to be a powerslave.

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/08/30 :  19:41:26  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Kan bara hålla med dig om dina funderingar!
Är en apparat dålig så ska den få dåligt betyg med - Utan tvekan.
Ibland kan man nästan tro att den distributör eller tillverkare som låtit testa produkten
har bidragit med ngt i värde (Tolka det som man vill men personligen vill jag inte säga muta)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/08/30 :  20:18:11  Show Profile Send byZan a Private Message
Håller fullkomligt med dig, Outer heaven.
"Aldrig" vad jag vet en dålig recension i pressen. Pressen kanske inte tycker så illa om en produkt så att det ska recenseras med dåliga omdömen eller betyg. Det är ju trots allt subjektivt.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2008/08/30 :  20:23:37  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag har lite större tilltro till recensenter än vad ni har. Jag tror helt enkelt det är ont om (i alla fall dyrare) hi-fi prylar som är direkt dåliga. Vissa prylar kan ha för höga priser vilket gör att dom är "dåliga" i sin prisklass men dom behöver ju inte vara kassa för det.

I nummer 7-8 2008 av tidningen Hifi & Musik sågas högtalaren Cav Fi-Ex (10500 kr), recensionen avslutas med: "Det här är en högtalare jag inte kan rekommendera under några som helst omständigheter."

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/30 :  21:19:54  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Just Audio Magic: Har du några mindre bra produkter!?

Daniel
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/08/30 :  21:25:01  Show Profile Send Jamo a Private Message
Varför spilla spaltcentimetrar på en dålig produkt? Det är väl lika bra att tiga ihjäl den. Eller vill ni "se blod"? Jag har gått tillbaka till gamla recensioner om produkter jag lärt känna lite närmre, och häpnar faktiskt över hur väl man lyckats beskriva dem. Jag tror att det är vi konsumenter som är "problemet", vi har väldigt olika mål med våra köp, det som är förkastligt för en kan mycket väl vara ett klipp för en annan. Jag tycker man är duktiga på att peka ut vilka konsumentgrupper som en produkt kan vara intressant för.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/31 :  08:48:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Jamo helt och hållet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2008/08/31 :  10:08:00  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Jag tycker ofta tidningarnas tester känns vettiga. Har man läst många artiklar anser jag att man ganska lätt märker på hur lyrisk testaren är. I stortester har de ju inga som helst problem med att rangordna produkter och det är ju också ett bevis på att de gärna pekar ut de som de tycker är bäst.

Sen ser åtminstone jag regelbundet en del kritik (kanske inte i M3-klass. De är unika på att såga saker). Till exempel i senaste HiFI&Musik där CAV Fi-EX (högatlare för 11') blir rejält sågad. Utöver detta sågar de även ett par hörlurar, men de kostade bara 200 så det kanske inte räknas.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/08/31 :  10:31:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Favoritämnen i repris

Jag håller också med Jamo, huvudet på spiken.

Sedan måste jag också lägga till att det gäller att lära sig läsa texten för ibland är den sågad men med fina ord. Michael Fremer brukar vara duktig på just det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/08/31 :  11:50:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
High Fidelity svarade ungefär som Jamo skriver när frågan dök upp i deras frågespalt. De undrade också om vi var intresserade av att läsa om dåliga produkter. Själva var de inte intresserade av att lägga ned tid på sådant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/08/31 :  15:08:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
När det gäller HiFi-produkter i allmänhet kan det räcka att tiga ihjäl de som underpresterar. Å andra sidan när det gäller "hypade" konsumentprodukter som underpresterar och vänder sig till en relativt oinformerad kundkrets kan det vara på sin plats att publicera (grupp-)tester där "sågningar" förekommer om det är motiverat.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/31 :  20:00:52  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vet inte om jag läst nå´n direkt "sågning" av high-endprylar men har för mig att Stereophile skrev ner ARC LS22 (föregångare till LS25) vilket ledde till att det skar sig mellan ARC och Stereophile under en tid (rätta mig om jag har fel).
Tyckte också att Boulder´s slutsteg 860 nyligen fick en förvånansvärt dålig recension: http://stereophile.com/solidpreamps/1207bo/. Finns kanske bättre exempel men "sågningar" är nog trots allt väldigt ovanligt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/09/01 :  09:43:50  Show Profile Send Blue a Private Message
I förra numret av Hifi & Musik fick Esoteric en rätt ljummen recension. Inte sågning kanske, men inte helt långtifrån.

Men annars är väl What Hifi den tidning som utmärker sig med att inte dra sig för att såga produkter, även från stora tillverkare. T.ex. vill jag minnas att Arcams nya FMJ-stärkare bara fick tre stjärnor och omdömet "we're totally underwhelmed".

Sedan är väl What Hifi inte precis känd som hifitokarnas favvotidning, dom går ju inte särskilt mycket på djupet i sina recensioner och pratar väldigt lite teknik. Men att dom vågar såga ger dom en viss cred i mina ögon, även om man förstås inte behöver hålla med om vad dom tycker.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2008/09/01 :  11:56:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Vilken FMJ modell var det Blue?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/01 :  12:58:55  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
quote:
...även om man förstås inte behöver hålla med om vad dom tycker.

Alltså - recensentens åsikter är intressanta - men våra egna värderingar där det som räknas. Vi är alltså inte beroende av sågningar utan av information och därefter eget omdöme. Jag efterlyser inte fler sågningar.

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/09/01 :  13:27:23  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det som vore bra va om fler sade sin åsikt om varje produkt, då man kan identifiera sig med vad olika recensenter har för smak, kan man bättre uttyda ungefär vad det kan röra sig om för sin egen del

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/09/01 :  13:55:05  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Alltså - recensentens åsikter är intressanta - men våra egna värderingar där det som räknas. Vi är alltså inte beroende av sågningar utan av information och därefter eget omdöme. Jag efterlyser inte fler sågningar.


Jag är heller inte ute efter sågningar men en tidning som enbart ger utlåtanden som "det bästa i prisklassen", "det bästa vi hört", etc ger ingen större trovärdighet hos mig. Jag finner det uppfriskande om man "törs" skriva så som recensenten faktiskt gjorde i fallet Boulder ovan om han nu upplevde ljudet så. Läs även sidebar 3 där Wes Phillips´ intryck skiljer sig en del från Fred Kaplan´s. "your mileage may vary"
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:58:48  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Boulder testet är ett utmärkt exempel på hur subjektiva recensioner är, och följaktligen går det inte att se dem som en objektiv beskrivning av hur en produkt låter. På sin höjd är ett test en subjektiv beskrivning om hur en produkt låter i recensentens specifika anläggning. Wes och Fred fick olika resultat när de testade produkten i olika anläggningar, vilket är naturligt.

I det här fallet har ni ett par intressanta möjligheter. För det första kan ni provlyssna den hos oss eller på kommande Arkenmässan. Där kan ni även få konstruktören Jeff Nelsons svar på varför - enligt han - "it beats anything out there". Jeff är en mycket kunnig kille så vill någon diskutera elektronik, konstruktion mm med honom kommer det att vara svårt att hitta en mera kompetent samtalspartner.

Som det redan har skrivits här - så får man utgå från den egna anläggningen och lita på egna intryck för en relevant bedömning.


Mvh, Audio Concept




mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/09/01 :  19:41:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Just Boulder recensionen är ett bra exempel när det kanske finns fler orsaker till varför det inte blir så bra. Jag vill minnas att Freds högtalare hade en egenheter i mätningarna som åtminstone jag reagerade över (väldigt ojämn frekvensgång) och tydligen så höll inte John med om att den inte var så bra så eftersom hans egna intryck var rakt motsatta.

Jag har ett annat exempel när det kan bli tokigt: Personligen tycker jag att högtalare av ett märke låter präktigt dåligt på alla modeller de tillverkar och visst skulle jag kunna säga det. Men samtidigt vet jag andra som tycker att de är de bästa som finns så väljer att vara tyst om min åsikt.

För vem av oss har rätt? Finns det ett rätt eller fel?

Om två personer gillar stor orkestermusik och den ena vill känna det som han sitter mitt i orkestern medan den andra vill känna det som orkestern står framför honom - Vem har rätt? Finns det ett rätt eller fel? Deras val av högtalare kommer definitivt att skilja sig åt.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:35:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har ett annat exempel när det kan bli tokigt: Personligen tycker jag att högtalare av ett märke låter präktigt dåligt på alla modeller de tillverkar och visst skulle jag kunna säga det. Men samtidigt vet jag andra som tycker att de är de bästa som finns så väljer att vara tyst om min åsikt.

För vem av oss har rätt? Finns det ett rätt eller fel?

Intressant exempel.
Ingen av er har rätt, inget är fel eller rätt!
Men varför vara tyst om din/sin åsikt? Tycker jag är fel då forumet bla. är till för att utbyta åsikter och erfarenheter för att hjälpa varandra i denna hobby men med det stora tillägget att det sker under respekt för varandra och varandras smak. För i slutändan så handlar det om den personliga smaken och det kan skilja mycket där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:34:38  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: "Vilken FMJ modell var det Blue?"

A38 har jag för mig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:47:15  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Hade det funnits ett facit till vad som är bra respektive dåligt så hade vi inte ens behövt detta forum.
Visst vet vi alla att det är var och ens tycke o smak som avgör till stor del men jag har väldigt svårt att tro att vi alla är opåverkade av en recension oavsett positiv eller negativ.
Om någon skrivit välformulerat och övertygande om t ex en förstärkares detaljåtergivning så nog tusan skulle de flesta av oss tänka i de banorna när vi lyssnade till den förstärkaren och sannolikt skulle vi också höra samma sak.

Med den vida flora av produkter som finns inom denna värld är jag imponerad när jag läser olika inlägg här i forumet. Att så många kan ha hört så mycket. Många arbetar säkert inom branschen och vissa hänger säkert mycket i butikerna men nog tusan är en del åsikter baserade på andras åsikter dvs recensenternas.

För min del är era åsikter om produkter lika mycket värda som något jag läser i en facktidning för mig är det intressant (och i min värld börjar det närma sig "sanningen") när flera skriver liknande omdömmen om samma produkt.

Bara en tanke..... jag funderat kring och som anspelar på det här med vad som är rätt och fel. Vår hörsel är naturligtvis individuell. Våra kurvor varierar och vår förmåga att höra ljud i olika register varierar ganska mycket. Vi kanske borde se till att få vår egen "hörselkurva" eller åtminstone vara väl bekanta med den. Kanske det då visar sig att man utifrån den kan mer specifikt söka efter den utrustning som väger upp våra örons brister :)

Som sagt, det var bara en tanke

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  05:54:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hade inte Stereophile nån produkt dom testa för ett par år sedan då 2 skribenter inte alls tyckte samma ?
Minns att Fremer var den ena o testet var uppe för diskussion här på forumet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:24:11  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
En i mitt tycke rätt smart modell är den som ofta förekommer i Hifi & Musik - speciellt när det gäller högtalartester - att flera olika medarbetare beskriver sina tyckanden och intryck och även rankning av olika modeller.

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:47:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Just Audio Magic skrev:


"- - - Ibland kan man nästan tro att den distributör eller tillverkare som låtit testa produkten har bidragit med ngt i värde (Tolka det som man vill men personligen vill jag inte säga muta)"

Jag undrar varför i allsin dar man skriver något sådant om man säger sig vara företagare i hifi-branschen?
Affärsidén är att bara sälja produkter som fått dåliga tester? (förtrovärdighetens skull)
Eller säljs det produkter som fått såliga tester och detta är förklaringen från avdelningen "surt sa räven"?

Det går helt enkelt inte ihop.

Alla som skickar prylar för test och annonserar vet dessutom att mutor inte förekommer. Det finns en tråd i ämnet som jag startade för ett år sedan eller två och där den dyra chokladen en gång om året var "mutan" från oss till redaktionen på Hi Fi & Musik.

Tråkig attityd men förmodligen bara inte övertänkt. Men stänker skit gör det och det är alltid trist, särskilt i ett så lätt infekterat ämne.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:51:57  Show Profile Send nahoj a Private Message
Kan bara hålla med Hifi Consult.
Väl skrivet.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000