HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätstörningar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:50:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För den som har plasma-TV hemma och är oroliga för att nätstörningar påverkar ljudet,Koppla in och ur Plasman och lyssna om ljudet i anläggningen påverkas. Om ingen skillnad kan uppfattas är anläggningen tämligen okänslig för nätstörningar. Någon hemskare störsändare än en plasma-TV är nämligen svår att hitta!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/02 :  18:30:40  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Och LCD då.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/09/02 :  19:52:49  Show Profile Send Sundström a Private Message
Vad kul att du heter widescreen! Vem annars skulle känna sej träffad.

Nämn gärna andraapparater som stör, ni som vet. Jag hör elektroniken sucka när luftavfuktaren slår på och av.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/02 :  20:43:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Strålningen från LCD har jag mätt men den är på mina testobjekt tämligen harmlös. Däremot förekommer det mycket störningar från vissa digitalboxar och satelitmottagare. Jag har för vana att stänga av allt med en huvudströmbrytare. En annan mycket besvärlig avdelning är de switchade nätdelarna till div lågvoltsbelysningar.
OBS! Nu pratar jag om radiostörningar, hur och om det påverkar en lågfrekvensförstärkare är en annan sak.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/09/02 20:45:32
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/02 :  20:58:11  Show Profile Send svejk a Private Message
Märkte detta när jag skaffade en plasma. Vart tvungen att hänga på galvansisk omvandlare på antennkablage, det tjöt som fan i grejerna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/09/02 :  21:38:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Helt plötsligt blev det ju helt okej med tjock tv

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:42:12  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Ja luftavfuktare ja! Jag stänger av min när jag ska lyssna.
Synd att tillverkare av apparater inte tar sitt "miljöansvar" för nätet, och bygger in avstörning, så att det inte slipper ut. Borde det inte finnas reglerat enligt lagar vad som får släppas ut även på detta området?
Ingen på foumet som sitter med i riksdagen och kan slänga in en motion? Eller har en fot inne i eu-parlamentet?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:43:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tjock-TV är altså rätt coolt för oss HiFi-entusiaster?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/09/02 :  23:52:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Jupp!!


Mvh Magnus
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/09/02 :  23:53:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Plötsligt så känns det som att min 12-tums "camping-TV" från 1986 är rätt OK (Eller kanske inte ..men ändå )


Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/09/02 23:56:10
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/03 :  08:56:19  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har en tjockis som jag har fått den är vist på 24 tum.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2008/09/03 :  10:15:17  Show Profile Send pix a Private Message
Lite OT
Jag lyssnar sällan på musik samtidigt som jag har plasman påslagen men...

Som konsumenter borde vi kräva att all elektronik har "en riktig" srömbrytare, så man vet att strömmen till apparaten är bruten!!

Har man slagit av TV´n så skall man veta att det inte går ström (-inte ens lite) till aparaten!

"Modern" elektronik börjar ju allt oftare få "mjukvaru-knappar" som bara ställer apparaten i stand-by läge.
Grabbens TV-box går bara att "stänga av" med fjärrkontrollen, dvs den är alltid på.

Då tänker jag både på elförbrukning och brandrisk såväl som dessa fenomen med störningar. Stänger jag av strömbrytaren vill jag veta att apparaten är fysiskt (galvaniskt) skild från elnätet.

Mvh
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/03 :  10:51:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - det där med störningar från tjock-TV versus plasma är inte entydigt.

När vi bytte ut den tjocka 28-tummaren mot en 37-tums plasma blev skillnaden himmelsvid till det bättre. Tjock-TV:n gav ifrån sig en herrans massa oljud. Antennfilter tog bort en del - men allt försvann inte. Med plasman är det alldeles tyst - utan filter.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/09/03 10:53:02
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/03 :  12:33:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hrmm pratar vi om samma sak nu?

Vad jag ville belysa i denna tråd var de störningar som strålar från plasma tv:n ut på belysningsnätet och hur dessa störningar ev. påverkar ljudet på våran hi-fi anläggning och att det vore intressant om fler än jag ville göra det testet. Min anläggning påverkas inte det minsta av dessa störningar däremot blir min radiolyssning (kortvåg-mellanvåg) fullständigt ödelagd från c:a 200 khz upp till c:a 10 mhz. En tjock-TV stör även den, men radiostörningarna från plasman är mycket aggresivare och bör därför vara lämpliga för detta lilla experiment. En god ide är även att koppla ur och in ev störskyddstrafo och filter och konstatera om de verkligen gör nytta i detta fall.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/03 :  13:28:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Erik - Vet inte om vi skriver om samma sak. Jag är allt för tekniskt okunnig för att kunna härleda olika typer av störningar till olika elektriska störkällor för att kunna bedöma det.

Det jag vill framföra är att tjock-TV:n störde stereon betydligt mer än plasma-TV:n, som jag inte upplever stör alls. Det tycker jag är viktigt att nämna i tråden, som utifrån mina erfarenheter stjälpt över till att allt för mycket klanka ned på störningar från plasma-TV:n gentemot tjock-TV:ns totala avsaknad av störande egenskaper.

Kan tillägga till mitt föregående inlägg att störningar från tjock-TV:n fanns även med antennfiltret inkopplat, även om de blev av annan karaktär och mycket mindre störande än utan filter. (Med filter lite lågmält sus, surr och brus - utan filter dominerade ett - som jag uppfattar det - 50Hz-brum)

mvh/ Jörgen G

PS
Huruvida radiomottagningen störs av plasma-TV:n har jag ingen aning om eftersom jag aldrig lyssnar på de frekvenser du nämner. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/09/03 13:36:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/03 :  13:36:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är någon annan form av störning du har. Antennfilter påverkar inte på något sätt de störningar jag beskrivir ovan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/03 :  14:54:10  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Erik: -Hur har du mätt störningarna (Specka, scope eller annat?) och vilken typ är de?

Kör själv en TV modell TJOCK (37",4:3), men det börjar bli dags att snegla på de tunnare varianterna!

/R




The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/03 :  16:53:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har inte ingående mätt störningarna nej. Jag kan låna en för ändamålet lämplig spectrumanalysator, men jag tycker inte det är värt besväret, som jag tidigare påpekat är jag mer intresserad av hur musikanläggningen påverkas. Däremot är bilden alldeles utmärkt TV:n är en LG 50 tummare. När den inte används stänger jag av strömmen med en huvudströmbrytare, jag är definitivt emot att lämna apparater i stand-bye läge.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/09/03 :  20:22:46  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Vi får mer och mer apparater hemma som innehåller elektronik.
Processorer överallt och switchade nätdelar.
Tillverkarna sätter naturligtvis inte in mer filter än vad som krävs för att klara kraven (som mäts i en kontrollerad labmiljö).

Här hemma har jag gjort en liten observation...
Jag har en kocka som tar emot tidsinfo via en radiosignal. Från en sändare i Tyskland på 77 kHz.
När jag har en lågenergilampa tänd i närheten av klockan så får den inte kontakt med tidssignalen.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:15:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
min kyl stör faktiskt en del, inte bara att den låter men att den slår till/från

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:29:16  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag blir lite rädd när jag läser tråden.

Jag lever i en värld med Trioder,Horn,DAC,CD,Vinyl,SAT,Plasma,HTPC,Lakrits mm och har inte en susning av det som beskrivs här.

Lever väl på en störningsfri "jord/värld".
MVH
Lech
Rätt kopplat allt vunnit

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/04 :  07:28:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lev du vidare i din värld, ändamålet med den här tråden var att de som har plasma-TV på ett enkelt sätt kan detektera om hi-fi anläggningen är känslig för störningar. Det möjliggörs av att en plasma tv sänder ut mycket kraftiga och aggresiva störningar. Om inte anläggningen störs av detta finns det absolut ingen anledning att öda pengar på dyrbara störskyddstrafos, nätfilter mm. Tydligen var det ingen som var intresserad av detta så jag slutar att skriva i denna tråd.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/09/04 :  07:54:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Erik
Jag har väl inget val
quote:
Lev du vidare i din värld

Vad jag menade med mitt inlägg var nog kopplat till ditt.

Skit in skit ut på Göteborgska.
Tror också att en Plasma funkar bra som sändare och att det gäller att ha selektiva mottagare/antenner om man inte vill ha kontakt med den.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/09/04 08:03:59
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/09/04 :  08:58:57  Show Profile Send stargazer a Private Message
Det finns många bovar som skräpar ner på nätet.
Plasma, LCD, Datorer, etc...

Ett ganska visuellt sätt att se vilka "bovarna" är får man genom att använda PS Audio Noise Harvester.


Ju mer den blinkar, desto mer skrot på nätet.
På nåt sätt konverterar den nätstörningar till ljus, därav den visuella återkopplingen.

Har roat mig med att koppla i/ur olika apparater runt om i huset, och visst blir det skillnad, mkt tydlig sådan tom.

Jag är rasande okunnig på området, men nog tycker jag det är märkligt att det stör så mycket från vitvarorna trots att de inte ens nästan ligger på samma slinga/säkring som hifiutrustningen??!?
(förklara gärna)
T.o.m när frun kopplar in o kör hårtorken på övervångingen blinkar NoiseHarvestern!

Nåväl - till "Värsting-listan":

3-Bronsplats. Tvättmaskinen

Nedsjunken i lyssningssoffan, sweetspot intagen. Ljuset släckt. Bara rören glimmar. Då börjar NoiseHarvestern att blinka ilsket
Drar ner volymen... så hör jag tvättmaskinen börjar tömma in vatten.
Tack Whirlpool! NOT!

2-Silverplats. Torktumlaren

Jaja. Etter värre är det när tumlaren går igång. NoiseHarvestern skickar ut ett blått sken som påminner om ett xenon-extraljus (nåja) Ändå står den i ett annat rum (tsammans m tvättmaskinen) och går på egna säkringar? WTF??

1-Vinnaren. Golvlampan med dimmerfunktion

Den ser ju så fin ut. Kan väl inte vara nåt problem?
En sån där med uplight längst upp på en stång och ungefär halvvägs på stången en liten läslampa. Dimmerknappar på en liten konsol. Trafomojäng på golvet. Tjusig. Smidig. Trevligt att ha i samma rum (o tyvärr på samma slinga/säkring som hifiutrustningen...).

När jag slår igång den får Noiseharvestern frispel. Den blå lampan lyser till den milda grad att pendlar mellan fast kontinuerligt sken och otroligt irriterande "surrande" när lysdioden går på/av med otroligt snabbt intervall.

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/09/04 :  12:32:03  Show Profile Send SW a Private Message
Att gå runt med en bärbar transistorradio inställd på mellanvåg (AM på vissa mottagare) och sniffa runt apparater och elledningar kan vara rätt avslöjande. Testa bara runt displayer på CD-spelare.
På 60-talet kunde man sitta med en transistorradio eller rörradio och lyssna så gott som störningsfritt på Radio Luxemburg även mitt i stan med en inomhusantenn. Idag finns det många hus där störningar totalt blockerar hela mellanvågsbandet. Det hjälper inte ens med en utomhusantenn.
Att sedan dessa störningar påverkar hifi-utrustning har jag bara upptäckt vid ett par tillfällen.

S
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/04 :  14:15:49  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag kör all övrig elektronik på ett grenuttag kopplat via en nexaströmbrytare.
Ett knapptryck på fjärren så slocknar tv, sat, och belysning som sitter på samma fas som anläggningen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000