Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 17:52:39
|
Jag är, om allt går min väg, på G att köpa ett Aleph 5 (2x60 watt i klass A) från Pass Labs. Vad tycker ni på forumet om aleph-stegen?
Har de egenheter för sig man skall se upp med? Hur bäst klangmatcha dem? Är det någon skillnad mellan aleph 5 och aleph 60 förutom att 5:an är ljusår snyggare/brutalare?
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 18:10:02
|
Jag har hört att dom ska låta lite varmt, men detta är bara vad jag har hört. |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 18:20:49
|
Det finns en del att läsa här se första diskutions forumet
quote: http://www.diyaudio.com/forums/
Mycket att läsa och det går att göra själv om man vill |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 00:29:10
|
Jag har en Aleph-3a som jag avgudar. Den spelar njutbar och levande musik som man lätt sugs in i. Man sitter inte och funderar på ljudet när det är så. Försökte byta till en Amplifix för en tid sedan pga bekvämlighetsskäl, barn etc. Den smattrade på ganska grovkornigt i jämförelse och blev inte långlivad. Men den hann gå sönder, och bokstäverna på fjärren lossnade (fick en ny till SAT´s credit). |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 08:59:51
|
Även jag har bytt till mig en Aleph 3. Jag är nöjd. Den har 30 ordentliga watt och driver mina små Dynaudio contour 1.1 väl. Styrkan är dess rumsuppfattning. Den spelar mycket tredimensionellt och trevligt. Svagheten är dess snygga utformning. Den som har grova högtalarkablar kan få svårt att få dit dem. Den förre ägaren till min hade dessutom skruvat ut muttrarna och återskruvat dem fel så jag började min lyssning med fasfel på ena kanalen. Trots detta spelade den ”skiten” ur min gamla Quad 606 och efter det att jag upptäckte felet … Men allt detta sagt om 3:an, 5:an har jag aldrig hört. Den drar inte dubbelt så mycket ström trots att den ger dubbelt så mycket och det bör väl betyda något. 5:an har dessutom balanserad ingång och enligt vad jag hört är den att föredra. Det går att bygga balanserad ingång på 3:an också.
För den intresserade går det att höra av sig till importören. Han är mycket trevlig att ha att göra med. http://www.subasaudio.com/ Han har tydligen rea nu och jag gillar hans lite kaxiga ”köp nu eller gråt senare”.
Brosk! På din beskrivning låter det som om det var en kollega till mig som ville köpa din. Han har redan en och skulle köra dem som monoblock. Han blev tämligen besviken när du ändrade dig.
Mvh/Gurin
|
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 22:04:27
|
Det stämmer Gurin. Kymigt, men jag bad om ursäkt, flera ggr. Kunde dock inte göra mig av med den när det kom till kritan. Han hade vist Thiel 1.5or. Du har Dynaudio 1.1or och så dessa ESL57or (som man blir nyfiken på när man hör ovanstående presentation. Själv har jag ett par JBL L90 (3-vägs m 15`-bas, lättdrivna). Verkar som om Alephen passar till nästan vadsomhelst? |
 |
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 01:26:48
|
Jag hade Aleph 5 en tid . Varmt och gosigt ljud.Lite laidback. Inte det bästa om man vill ha dynamik o ljudtryck. Fick sedan en Rowland model 2. Klart överlägsen på alla punkter (det är en gåta att Rowland knappt finns i Skandinavien). Men som begagat för ca 15000:- är Aleph5 ett bra köp! |
 |
|
|
Topic  |
|