HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beyma konstrunktion H.A.D 21"/10"/Airmotiontransfo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/12 :  16:11:23  Show Profile Send educk a Private Message
tycker inte finishen är speciellt hög. kolla in utfräsningen för hornen på deras studio monitorer. är inte speciellt billiga grejer. hoppas verkligen inte att de bara är ett lager playwood i dem

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/12 :  21:28:43  Show Profile Send tian a Private Message
Nu är det väl så att M.O.C är i beprövningsstadie, den färdiga modellen kanske kommer att vara mera "välbyggd" samt med bättre finish.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/13 :  00:52:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Är det bara jag som är skeptisk till vad det "bakladdade hornet" till mellanreg. ska göra för nytta över 100 Hz...
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/13 :  23:44:36  Show Profile Send educk a Private Message
"Nu är det väl så att M.O.C är i beprövningsstadie, den färdiga modellen kanske kommer att vara mera "välbyggd" samt med bättre finish."

jag syftade på monitorn som man kna hitta på deras hemsida. prototypen har jag överseende med

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/15 :  16:25:04  Show Profile Send tian a Private Message
Ifrån tillverkaren

quote:
Moc är som alla våra högtalare byggd i finsk/rysk björkplywood i möbelkvalitet. Denna björk är mycket långsamväxande så densiteten blir mycket hög. Lådan för 21:an är på 290 liter och mycket kraftigt stagad, både längs ytorna för att bryta vibrationer och tvärs lådan för att styva upp. Desutom är sidor och rygg laminerade med tritex. Fronten är dubbla skivor dvs 36mm.
Den övre delen som är ett horn för 10:an i samma plywood har själva hornstrukturen byggd i tritex . Avstämningen är 26 Hz och den faller ganska mjukt, efter sommarens inspelning så flyttar jag möbler med 20Hz i mitt vardagsrum.
Högtalaren levereras i valfri bets med ab (ej gulnande) ytlack och polish. Den kan även fås i solidlack valfri färg dock ej pianoglans,

Tycker att den verkar helt okej välbyggd

Edited by - tian on 2008/09/16 15:29:28
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/15 :  20:42:20  Show Profile Send educk a Private Message
det jag syftar på mest är utfräsningen runt hornet. är inga billiga högtalare direkt. jag gillar konceptet men tycker de kunde lagts mer tid å detaljer


Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2008/09/15 20:43:31
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/15 :  21:59:54  Show Profile Send tian a Private Message
Jo, det kanske är sant, men jag gillar utseendet på nått sätt :) Det är ju lite "pro" över utseendet :)
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/09/16 :  09:36:59  Show Profile Send coldcut a Private Message
Någon som vet vad det är för bestyckning? Beyma har en massa liknande lådkonstruktioner på sin hemsida, osäker om detta är Beyma dock.

Edited by - coldcut on 2008/09/16 09:37:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/16 :  11:20:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Basen är 12 LX60.

Diskanten vet jag ej. Jag hade nog valt B&C DE250 och ME45 som diskant/horn, baseat på vad jag läst och hört av andra användare.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/16 :  15:22:57  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Är det bara jag som är skeptisk till vad det "bakladdade hornet" till mellanreg. ska göra för nytta över 100 Hz...


Hornet har två funktioner, dels att höja verkningsgraden något mellan ca 70 och 200 Hz dels att förbättra transientåtergivning i basområdet. Även om det är 21:an som flyttar luften så kommer attacken i ljudet från t.ex en trumma, kantslag, bassträng eller liknande primärt ur hornmynningen där det blåser full storm om man vrider på lite.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/18 :  16:23:07  Show Profile Send tian a Private Message
Det kommer att komma en ny högtalare senare detta år ifrån H.A.D som kommer att heta QW2 (kvartvågspipa), en uppgradering av QW1.

Den kommer att vara beväpnad med dessa element:



Diskanten: Beyma TPL150
http://www.usspeaker.com/beyma%20tpl150-1.htm






Basen: BEYMA 12P1000/ND - 12"
http://www.usspeaker.com/beyma%2012p1000Nd-1.htm



Detta är 2st kompetenta element så att det finns förutsättningar att högtalaren kan leverera välljud.

Komplementera sedan med 2st JBL baslådor för att få ren och distorsion fri bas
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/18 :  22:49:27  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Mycket intressanta och vackra högtalare!
Har skickat mail till Manovi, får se vart det leder

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/18 :  23:08:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Hornet har två funktioner, dels att höja verkningsgraden något mellan ca 70 och 200 Hz dels att förbättra transientåtergivning i basområdet. Även om det är 21:an som flyttar luften så kommer attacken i ljudet från t.ex en trumma, kantslag, bassträng eller liknande primärt ur hornmynningen där det blåser full storm om man vrider på lite.


Alltså, öka varkningsgraden i högbasen är jag med på, men att få ett
bakladdat horn över 70 Hz (som delas vid 100!) att inte kraftigt
färga ljudet samt att undvika den akustiska utsläckning som blir ca
1,5 oktaver över hornets gränsfrekvens är väldigt svårt. Isåfall
hade det varit betydligt klokare att bygga ett frontladdat horn om
det är attacken man är ute efter.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:15:24  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
PetterPersson;
Jag är fullt med på ditt resonemang, men det är väl huvudsaken hur det låter?
Jag menar H.A.D kanske har fått sina högtalare till att låta kanon trots detta o då spelar det väl mindre roll

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se

Edited by - Just Audio Magic on 2008/09/19 07:15:51
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:46:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, visst är det så. Jag tyckte bara att det var ett lustigt sätt att välja lådtyp på
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/19 :  13:42:18  Show Profile Send tian a Private Message
Inget "lustigt" sätt, utan ett annat sätt, som sagt bara man får till en fungerande konstrunktion som ger välljud så spelar det väl mindre roll hur man gjorde det.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/19 :  17:01:20  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
tian;
Kan inte mer än hålla med! Jag menar vem har sagt att ljudet skulle bli sämre "bara" för att lådtypen inte är traditionell.
Men jag förstår samtidigt PetterPersson's tankesätt

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/19 :  17:03:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Istället för ett bakladdat horn till en tiotummare som skall ta över efter en 21 tummare så hade det väl varit smartare med två st 15 tummare. De ger samma yta som en 21 tummare. 2 st 15LX60 hade nog låtit bättre än en st 21 tummare, och gått att dela högre. Kanske kört en bra midbas tolva istället för en tia i midbasen?? Tycker väl att det är lite knepig design. Men det är ju inte jag som designar dessa.
En 21 tummare är ju betydligt mer uppseendeväckande.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/19 :  17:27:31  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
En 21 tummare är ju betydligt mer uppseendeväckande.


Så du tror att dom har enbart satt dit en 21" för att få "cool faktor" på högtalarna och ingenting med ren ljudkonstruktion att göra, att kanske det elementet passade utmärkt till denna applikation med elementets T/S parametrar


quote:
Kanske kört en bra midbas tolva istället för en tia i midbasen


Och varför skulle en bra 12" mibbas vara bättre än en bra 10" midbas



quote:
Tycker väl att det är lite knepig design


Det har du all rätt att tycka, men provlyssna gärna om du får möjlighet, det ska jag göra så fort tid nalkas.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/22 :  08:10:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Vad jag tror Johannes menar är att det finns en del saker som är lite ovanliga, kanske till och med udda när man ser till bestyckningen av högtalaren, men därmed intet sagt om att det skulle vara fel.

Den traditionella vinsten med att använda dubbla 15" i detta fall är att de oftast har bättre respons en bit upp i registret, men detta är gevetvis beroende på vilka typer av 15" man väljer att använda.

Skall man "lämna över" till en 10" så kan steget mellan 10" och 21" verka något för stort, men hur det är i detta fall vet jag inte, men jag förstår circlomanens tankar.

Om man inte av konstruktions och resutlatskäl vill använda 2st 15" (som i detta fall) så kanske man istället kan titta på midden, och se om man kan minska glappet där istället genom att gå upp från 10" till 12", detta då en 12" midd i regel har lite bättre drag i de lägre registren, men sedan får man ju ta in diskanten i ekvationen också, och se till att man väljer en 12" som kan möta upp vid exempelvis 2-3Khz, inte lätt men visst finns det.

Allt detta är dock akademiskt då jag inte känner till denna högtalare, det jag däremot vet är att jag inte har sett liknande sammansättningar av element storlekar i PA sammanhang, men detta kanske har andra orsaker.

Jag tycker det är riktigt kul att det kommer något av den här kalibern, mer PA element åt folket! :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/22 :  08:16:04  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jag tror H.A.D vet vad de gör, tror knappast de har gjort ngt för att se "coolt" ut eller för utseendets skull.
Ska få info från de idag, väntar spänt!

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/22 :  08:37:10  Show Profile Send tian a Private Message
Just Audio Magic,

Vad är det för slags info du sitter och väntar på ? :)
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/23 :  09:08:03  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
tian;
jag fick ÅFinfo igår, har funderingar på att ha med de i vår portfölj o ville höra med dom ang vilkor bland annat :)
Mycket intressanta högtalare!

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/23 :  10:35:43  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
tian;
jag fick ÅFinfo igår, har funderingar på att ha med de i vår portfölj o ville höra med dom ang vilkor bland annat :)
Mycket intressanta högtalare!



Trevligt Vore kul om flera kunde få sälja dessa intressanta högtalare.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/23 :  13:32:54  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Trevligt Vore kul om flera kunde få sälja dessa intressanta högtalare.

Vi kommer eventuellt låna hem ett par H.A.D för de som är intresserade nere i södra Sverige!

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000