HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hårdare regler för vad som skrivs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/11/23 :  14:08:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har varit medlem här rätt länge och även om mitt lite suspekta namn säkert avskräckt en del (det togs i brist på bra namn, orkade inte hitta på något fyndigt, men mitt namn ska tydas som en snutt musik, lite anspråkslöst alltså) har jag varit med om många bra resonemang och funderingar här på forumet. Däremot upplever jag att det ofta skrivs inlägg som kanske inte borde vara i en tråd, man lämnar ämnet, skriver direkta felaktigheter osv. Det har jag själv gjort mih skyldig till, kanske beroende på det intryck som detta forum ger. Jag skulle önska lite hårdare moderatorer vad gäller detta. Det finns en hel del tror jag som håller med mig, HiFiForum har lite dåligt rykte vad gäller detta och det borde gå att ändra på. Däremot tycker jag att det är bra att folk inte idiotförklaras här som på en del andra besserwisserforum där man ska ha "rätt" åsikt. Synpunkter?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/23 :  14:28:59  Show Profile Send huzze a Private Message
HifiForum dåligt rykte?

Brukar vara "de andra" forumen som anses ha en hård jargong.

Personligen tycker jag fortfarande (har skrivit det förr) att modereringen ligger på en bra nivå. Oftast är det rena missförstånd, i andra fall har moderering skett via PM och då ser inte vi det.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/11/23 :  14:37:15  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jag tycker reglerna modereras alldeles förträffligt

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/11/23 :  14:56:47  Show Profile Send Andrén a Private Message
Snutten: Att det skulle modereras för lätt tycker jag inte att jag kan hålla med om, men däremot att Hififorum är ett forum som inte faller alla i smaken kan jag kanske hålla med om. Men jag har sällan sett rena idiotförklaringar här, mot vad andra forum slänger ur sig emellanåt.

Så personligen så tycker jag att det ligger på en bra nivå.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2008/11/23 :  15:07:24  Show Profile Send Passerati a Private Message
Överlag tycker jag HifiForum är trevligt och behåller en skön fikastämning bland inläggen.
quote:
Snutten
Jag skulle önska lite hårdare moderatorer vad gäller detta. Det finns en hel del tror jag som håller med mig, HiFiForum har lite dåligt rykte vad gäller detta och det borde gå att ändra på.
Vad som ev sker på andra forum känner jag själv har föga med vad som görs här, ang
quote:
Däremot tycker jag att det är bra att folk inte idiotförklaras här som på en del andra besserwisserforum där man ska ha "rätt" åsikt.
Mvh
Passerati
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/11/23 :  15:31:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Har inte sett någon blåtext på länge, nivå på diskussioner är mycket braaa mao sköter vi medlemmar det förtroende vi får när vi blir medlemmar. Någon tuffare moderering behövs inte enligt mig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/23 :  16:08:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tycker det är mycket upp till trådskaparen att avgöra om tråden drar iväg, endast trådskaparen kan ju avgöra syftet med tråden och vissa vinklingar kan ju bli väl så intressanta även om inte det var ursprungstanken.

Om trådskaparen vilja om inriktning inte respekteras då är det kanske läge för lite blåtext, men jag tycker nog som övriga att det funkar ganska bra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/11/23 :  18:16:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är väl egentligen inte så farligt om trådar hamnar of topic ibland, det brukar ju oftast hända när ämnet är så gott som avhandlat redan och någon därför trillar in på sidospår, dessa kan ibland vara riktigt intresanta och att stävja sådant vore ju lite grand som att strypa det fria ordet. Det är ju dessutom fritt att styra upp på spåret igen för den som vill. Att skriva direkta felaktigheter gör nog ingen medvetet utan beror snarare på okunskap och det är väl det som forumet är till för, dvs att lära sig mera.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/23 :  20:13:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag citerar ett gammalt djungelordspråk: "Ett bra forum modererar sig själv". HF är förhållandevist stramt uppstyrt med regler, varför fler regler eller hårdare modererande bara skulle förpassa oss till Georgien ...

Om jag jämför med ett annat forum där tonen kan vara både råare och hjärligare (färre regler) brukar medlemmarna kunna moderera rätt bra; det handlar om ansvar och befogenheter.

Jag är intresserad av vad för sorts inlägg du vill ha bort. Med liv och lust kastar jag in mina idéer och erfarenheter i trådar jag finner intressanta, inte för att jag anser att trådskaparna "gör fel", eller "bär sig besynnerligt åt", utan för att dela med mig av mina tankar och kanske få respons på dem - "du huggbävern, du kan inte kör 10A genom ett 0,25W-motstånd". Jag finner snarare inlägg i byggtrådar typ "Intressant tråd, den ska jag följa" eller i (heta) diskussioner typ "bra skrivet, jag håller med dej" som obsoleta eftersom de inte för universum framåt direkt.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/23 :  20:54:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Måste kommentera......

Här på hififorum.nu, får du tycka vad du vill..........

Men..... du får aldrig smutskasta, trycka ner eller mindervärdigaförklariga en annan medlem, vår policy är enkel, behandla andra som du själv vill behandlad.

Svårare än så är det inte..............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2008/11/23 :  21:44:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Måste kommentera......

Här på hififorum.nu, får du tycka vad du vill..........

Men..... du får aldrig smutskasta, trycka ner eller minderförklariga en annan medlem, vår policy är enkel, behandla andra som du själv vill behandlad.

Svårare än så är det inte..............

Exakt!
Som jag ser det så finns det nästan bara två forum med vettig nivå,(Hififorum &Component.se)där nivån är sådan som den brukar vara till 99% när folk träffas IRL och det tilltalar mig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/23 :  23:13:06  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag tycker nog att vi medlemmar här på forumet är ganska snabba med att dra i handbromsen för varandra, och påpeka hur det borde vara.
Jag upplever att vi modererar varandra snabbare än moderatorerna gör. Har själv fått mig en och annan gliring från "vanliga" medlemmar när jag gjort någon tabbe. Att lämna det till moderatorerna skulle snarare göra detta forum toppstyrt och lämna dörren öppen för råare ton, taskigare inlägg osv, eftersom nu ska moderatorn se allt, och modereras det inte, ja då är det "godkänt". Och eftersom det inte finns någon moderator som har det här som heltidssyssla (nån roar sig med att lägga asfalt istället!!!) finns det ingen chans i världen att allt läses hela tiden.

Och iom våra träffar där vi ser varandra IRL kan man ju inte med att vara oförskämd. Hu, då får man ju skämmas när man ser namnskylten på snubben man kallat imbecill på forumet...

Nä, mindre moderering och mer förnuft!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/23 :  23:48:02  Show Profile Send linnar a Private Message
Marina Jansson:

Det bästa jag läst på länge om hur det borde vara (och oftast är)!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/23 :  23:59:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Tack Linnar

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/24 :  00:11:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Bra, Marina.....




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/11/24 :  00:22:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Alla som svarat har ju tyckt att det fungerar utmärkt, så då lär inget ändras. Då har ju de flesta hamnnat i rätt forum så att säga. Men lite självkritik kan väl aldrig skada? Jag får gratulera alla som känner sig nöjda och då är väl frågan utagerad.
Ha det bra, mvh S.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/11/24 :  08:51:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
HifiForum håller en grymt bra nivå i jämförelse med liknande forum, tex f******t.se. Så nej, det behövs absolut inte hårdare skrivregler.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/24 :  12:53:00  Show Profile Send linnar a Private Message

Tycker nog att det soundbrigade och Marina skriver stämmer bra.
Jag är på det andra forumet ibland också och där ebbar "bråk" ut
ganska snart efter att andra postare börjar peka på problemen.
Man kan se att en del agerar medlare och översättare de gånger
det spetsar till sig. Översätta behöver göras när två kombatanter
säger samma sak fast på olika sätt och inte förstår att dom egentligen
är överens.

Jag tycker mig se en liten förändring även på detta forum med aningen lösare
tyglar. Jag tror det bara gör gott för sämjan här (som redan innan är bra).


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/24 :  12:56:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På det "andra forumet"som är minst lika bra som "det här forumet", finns två klistrade trådar där man kan äska om låsning av tråd som spårat fel resp upplåsning av tråd som 'inte' spårat fel men låsts ändå.
Att få till låsning/upplåsning kräver ju verkligen att man som medlem kan argumentera för sin sak, vilket kräver en hel massa och i viss mån lämnar sin heder i pant att (en upplåst) tråd inte spårar ur.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/11/24 :  19:46:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag är på det andra forumet ibland också och där ebbar "bråk" ut
ganska snart efter att andra postare börjar peka på problemen.

Jo tjena!!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2008/11/24 :  19:51:04  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hur många inlägg postades på forumet förra veckan Med tanke på topic.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/11/24 :  21:23:02  Show Profile Send iroise a Private Message
Tycker detta forum har en bra ton och sällan några bråk. Behövs alltså inga modereringar enligt mig. Finns annat forum där de verkar tycka genuint ila om varandra och bråkar för mycket/för länge. Här funkar det bra!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2008/11/25 :  00:51:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag är på det andra forumet ibland också och där ebbar "bråk" ut
ganska snart efter att andra postare börjar peka på problemen.

Finns väl nästan ingen som drar i bromsen utan det brukar ju bara gasas ännu mer
Kan inte annat än instämma med Goldfinger.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/11/25 :  08:03:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ett bra forum modererar sig själv

Och eftersom man inte modererar är ju forumet bra. Så länge man yrar om tesen ovan.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/25 :  08:26:06  Show Profile Send linnar a Private Message
"Finns väl nästan ingen som drar i bromsen utan det brukar ju bara gasas ännu mer!"

Stämmer inte!
Där finns de som bromsar åxå och ibland lyfts hela inlägg bort.
Man tillåter dock folk att "träta" om åsikter som gäller hobbyn.
Samma sak är det på detta forum och jag tycker att de båda forumen
närmat sig varandra på senare tid.

Skillnaden mellan folken på de olika forumen är marginell om det
alls finns någon skillnad.



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/11/25 :  09:15:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Skillnaden mellan folken på de olika forumen är marginell om det
alls finns någon skillnad.
Ja det är ingen skillnad på folk och folk. Vi är alla lika.

Däremot skiljer det mellan forumen på chargongen och inställningen till sin omvärld. Det vill säga hur man kan/bör bemöta sina forumkompisar.

På HiFiForum har vi sedan 2003 strävat efter fikastämning. Jag har till och med portat sådana som inte förstått att de sitter i mitt vardagsrum och kallar andra för okvädningsord eller på annat sätt gått emot våra regler.

Så nog finns det skillnader alltid. Vi på HF jobbar aktivt på att bibehålla fikastämningen och slippa reklamen. De två, i den symbiosen, finns inte på andra forum.


Angående topic "hårdare moderering på OT och fakta" så känner jag som många redan skrivit, vi har inte så stora problem att vi måste gå in och driva frågan i trådarna. Bara att lyfta frågan som du gjort snutten kommer att skapa en förändring.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.2 sekunder. Snitz Forums 2000