HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arken 2008! Bästa ljud,mest prisvärt osv osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2008/09/12 :  10:07:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Det skulle vara kul om ni som besöker mässan delar med er lite ifrån era intryck här, tex vad lät extra bra? mest prisvärt ljud? osv osv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/09/12 :  18:59:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

2 minuter i sju första dagen och inga intryck?

Hur funkar det "nya" arken? Inga heltäckningsmattor längre, gav det bättre ljud?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2008/09/12 :  19:12:34  Show Profile Send hjort a Private Message
Kom igen nu för bövelen!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/09/12 :  20:45:34  Show Profile Send govinda a Private Message

Respons lät som vanligt

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/09/12 :  20:46:55  Show Profile Send plind a Private Message
Bra respons
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/12 :  20:59:40  Show Profile Send nahoj a Private Message
Martin Logan CLX tilltalade mig mycket i jättesalen de spelade i
Matade med Bladelius "Hårddiskaspelare" och VTL (rätta mig om jag har fel)
kollade faktiskt inte så mycket på elektroniken..

I detta rum blev jag sittande mycket länge, en lång stund nästan helt själv

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/09/12 :  21:14:09  Show Profile Send plind a Private Message
va vare ja sa..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/09/12 :  21:33:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu är jag ruskigt avundsjuk! CLX hade jag gärna lyssnat på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/12 :  21:37:55  Show Profile Send nahoj a Private Message
Även QRS lyckades få mig att stanna länge i rummet de spelade i,
Har alltid tyckt att någonting saknats när jag lyssnat till QRS men nu hade de fått till det riktigt bra enligt mig både med den nya golvaren Cirrus tror jag bestämt att den heter och upphotade varianten av Super nova (Super Nova Elite), spela på diagonalen i rummet kan nog vara rätt melodi när det är sådan här tillställningar.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/12 :  21:47:09  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
Nu är jag ruskigt avundsjuk! CLX hade jag gärna lyssnat på.


Tror även du skulle vilja lyssna till Green Mountain Audio Calypso
som Audio Concept spelade på, dock i ett för litet rum.

Matade med vinyl ifrån Pierre Lurnés nya spelare och digital ifrån Boulders 1021 Disc Player vidare till Boulder 865 Integrerad förstärkare

Men jäklar vad trevligt det spelade
Ljudet släppte fullständigt ifrån högtalarna och 3D bilden var fenomenal, här förmedlades känsla, en herre som satt o lyssnade samtidigt som mig trodde jag nästan knäna skulle gå ur led på, jäklar vad han diggade
han kom nästan i självsvängning

Detta tycker jag är ett gott betyg.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2008/09/12 21:48:11
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/09/13 :  03:02:01  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Gått runt mest idag. Lyssnade lite på CLX med VTL. Lät bäst när man satt långt fram i audiotoriet och det verkar som det släppte betydligt bättre än när jag hörde dem nyupppackade hos hificonsult. Det spelades dock väldigt lungn och låång jazz från 50/60 tal under hela vistelsen, så det var svårt att skapa sig en totaluppfattning.
Mark Levinson och Revel hade potential, men perspektiv och släpp blev riktgti bra först när jag satte mig på första raden och det klliade i fingrarna efter att flytta isär högtalrna och vinkla in dem för att se vad som händer. Hoppas Steensen drar samma slutsats innan helgen är slut. Kanske placeringen var den enda som funkade basmässigt?!
Burmester lät som det förväntas. Spelades bara Burmesterskivor, Keith don't go och stochfish när jag var där, och den pikante tysken fimpade Nils loefgren precis innan det hårda solot. svårt att ge ett omdöme, men inget lät direkt fel.
Audio concept o Green mountain audio lät lovande och ok, men rummet var oroande litet.
Hifiklubbenrummet spelade på Dali när jag tittade in, så det var inte intressant. The Lars spelade när vi kom in i deras rum och det lät fint och oförargligt, men instängt, dynamikfattigt och jag upplevde att kanalbalancen tippade åt höger. Hoppas detta årgärdas under helgen.
Stack in huvudet i Martens rum och det lät bra som vanligt. stod i dörröppningen en rejäl stund och försökte lista ut om det var marten högtalarna eller budgetvarianterna som spelade. Lyckades avgöra att det var marten designvarianterna som spelade tack vare några nyfikna lyssnare som sprang framotillbaka framför högtalarna. Blev lite av en lättnad, för annars hade det varit lite "för" bra.
Fredagen var mest rekning och även om jag kanske låter lite kritisk i mina omdömen ovan, så är det trots allt några av de omnämnda rummen som gjort störst intryck och de rummen jag planerar in seriösare lyssningar i under resten av helgen.
Lyssnade jag i fler rum, gjorde de inte mer intryck än att jag lyckats glömma dem och jag har långt ifrån hunnit beta av alla rum.
Ser fram mot att höra rummen växa samt komma tillbaka till guldkornen med annan/egen musik.

Snackade med lite "hitresta" hififolk som uppfattat en motvilja eller åtminstone en icke inbjudande approach till medhavd musik i många rum. Kanske det släpper under helgen när även utsällarna ledsnat på sina egna skivor.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/09/13 :  03:09:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nu bläddrade jag lite i "Bild&ljud hemma" som jag fick i present på mässan och det uppdagas för mig att martens nya serie heter "Form" och inte "Design". Jag visste nog detta, men det är ju lite sent... Det var iallafall Marten "Form" som jag avsåg i mitt tidigare inlägg.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/13 :  09:08:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tannoy Kensington i Akkelis rum var mycket trevliga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/13 :  12:10:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker att det som lät bäst var QRS Supernova Elite tillsammans med Bladlius Gondul och Ymer. Dock blev jag lite förvånad när det inte var bättre kablage än Super som man demade med, men som jag skrev, detta var det som jag tyckte lät bäst igår.
Mässan var bra men jag upplevde den som mindre i år en tidigare år.

Samt att jag brukar hoppas på att utställarna har öppnat sina rum när mässan startar.Men nu var det på samma sätt denna gången ,dvs flera rum var stängda och utställarna var inte klara.

För på lördagen då är det helt fullt med folk och på söndagarna brukar de packa ner sina saker och då kan man ju undra varför de ens är med på en mässan om de inte ser till att kunna dema under hela mässan?MvhKristofer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/09/13 :  14:03:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag tror att man kan rösta på bästa rum. Ni har väl gjort det?

Fanns det några skivor att handla? Hur var priserna?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/09/13 :  16:04:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Mina tre favoriter var:

1.) Respons
2.) Revel + ML
3.) Lebben + Tannoy (SACD)

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/13 :  16:28:49  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag var där Lördag kl 12:00 - 15:00.

Det var inget kul att gå från och till bilen!!
En himla sträcka.

Man blir omtummlad när man knallar omkring från
rum till rum.
Så här efteråt, när det lagt sig så kan jag säga att
Respons, Burmester, Dynaudio och alla elektrostater lät
väldigt bra. Slår ett slag också för Tannoy.

Några högtalare lät inte bra alls. Kan vara rummet men
det verkade som om själva högtalarna inte var bra.
Jag säger, vis av erfarenheten, dock inga namn.

Om man jämför med 70-talet så var det inte mycket bättre ljud
för mycket mer pengar. En del grejer är ju rent löjligt dyra.
Det ligger också mycket mer focus på utseende, tekinska nymodigheter
mm nuförtiden mot förr.
Jag såg några Terrarium också, sådant fanns nästan inte alls på den tiden.
Jag tror helt enkelt att focus då mer låg på ljudet än på något annat.

Summarum:

Respons, CLX och Burmester i nämnd ordning.






Edited by - linnar on 2008/09/13 16:31:24
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/13 :  16:38:29  Show Profile Send linnar a Private Message

Kan tillägga att Dynaudio var föredömliga när man
lägger ut delar av högtalarelement för beskådande.

Jag saknar ett eller några rum som kunde ha DIY-grejer
så att man kunde jämföra ljudet med köpegrejer.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/13 :  16:51:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
audiopro's största golvare imponerade stort på mig, även utan sub, när man sedan såg prislappen så var det ännu mer imponernade.

Tyckte även att dynavoice var mkt trevlig, jag gillar lågbudgethifi, klart imponerande vad man kan få för pengarna.

Tar man ett par rejäla kliv upp så var EngelholmAudios rum en klar hit, jäkla skönt sound han har fått till i sina floro, rummet var mkt behagligt att vistas i, lite av en oas i myllret kan man säga, klart imponerande!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/09/13 :  17:04:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Min favorit var Martin Logan CLX, fick honom att stänga av den hemska subben första gången jag var inne, sen var den avstängd resten av dan. Sambon gillade dom åxå...men det var ju det här med priset..kostar att ligga på topp .

Sen mina andra favoriter var Podium, tycker synd om dansken som demade dom att han var tvungen att vara i den stora hallen , klart intresanta och inte så hiskligt dyra heller.

Något jag reagera på var alla dessa missanpassade subbar som var inkopplade, även till high end system...varför. Det fanns bara en uppsättning som funka enligt mig Amphion och The Lars.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2008/09/13 :  17:27:53  Show Profile Send Drem a Private Message
Mest impad av Mark Levinson och Revel-rummet. CLX otrolig känsla också givetvis. Bra hos Burmester ända tills det skulle spelas Rammstein, då gick jag iaf Mkt bra från QRS och även Tonkraft-rummet med Patos? lät bra, det var iaf väldigt bra musikval på den anläggningen. Annars var det ju mycket Chris Jones precis som vanligt Största ögonbrynshöjaren var väl att Klipsch 160000:- Palladium lät långt ifrån dom pengarna. Kuligaste rummet SCAD med lite retrostuk och en helskön långhårig gube i kostym

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2008/09/13 17:32:13
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/09/13 :  17:52:01  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jadu Pac, visst fanns det skivor. Vinylpågarna var ett nytt inslag på Arken, dom är absolut välkomna åter, det fanns en hel del godis i deras lådor.
Sen blev det ju ett besök hos Opus 3 och 2 st Eric Bibb 2x180G 45 rpm vinyler för löjliga 140 SEK /st.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/09/13 17:55:47
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:08:05  Show Profile Send lindome a Private Message
Illinois Jacquet - Birthday party 180 gram Groove Note(dyyyr men bra)
Inte mkt övrigt att hurra för när det gäller vare sig vinyl eller CD.

När det gäller ljudet så gillade jag naturligtvis Respons drivna av nytt VS 115 slutsteg från ARC samt nya CD5:an

Audio concept lät mkt bra - särskilt med vinyl.
Tannoy hos Akkelis var trevligt.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:14:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Sen blev det ju ett besök hos Opus 3 och 2 st Eric Bibb 2x180G 45 rpm vinyler för löjliga 140 SEK /st.


OOOuuuupppps! Det där får jag undersöka vidare. Var det nya utgåvor?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/13 :  18:17:52  Show Profile Send linnar a Private Message
martinsson:
"audiopro's största golvare imponerade stort på mig, även utan sub, när man sedan såg prislappen så var det ännu mer imponernade.

Tyckte även att dynavoice var mkt trevlig, jag gillar lågbudgethifi, klart imponerande vad man kan få för pengarna."

Håller med!
Skulle jag vara där för att handla högtalare skull jag troligtvis gå hem
med en av Audiopro's skapelser.
Om pengarna inte spelade någon roll blev det nog ett par CLX för vardagsrummet
och ett par Respons i TV-rummet.
På rent skoj hade jag också dragit med mej Tannoy. Den högtalaren är en befrielse
att både se och höra.


Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/13 :  19:40:09  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jamo reste hem med följande favoriter i minnet (behöver jag nämna att jag lyssnar mycket på akustisk musik?):
- Kenneth Englund med CD-spelare från Vitus, rörförstärkare från KR och stativare från Peak
- Reidar Persson med de stora Responshögtalarna och
elektronik från Audio Research
- Stefan Bystedt med Tannoy-högtalarna, nya CD-spelaren och rörelektronik

Ett bestående minne är att många utställare hade problem med basåtergivningen, det var liksom för mycket av det goda.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000