HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta till elektrostater ? Kom med tips & råd !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/09/14 :  17:44:03  Show Profile Send garmen a Private Message
Vad skall man ha då ? :D

nuvarande setup:en http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882

lyssnar på allt i princip. skall kunna användas till hemmabio bruk också.

så kom med tips, råd och pris. det skall ju gärna vara ett steg upp och inte bara ett steg åt sidan.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Edited by - garmen on 2008/09/14 17:56:31

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/15 :  10:19:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Du bör lyssna på Final Sound! Grymt bra högtalare som jag själv tänker köpa...

Sök på forumet så hittar du lite mer om mina intryck av dem.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:54:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Eftersom du har QRS Saturnus och Sladd föreslog Supernova Elite och du skriver att du inte har särskilt mycket plats så tror jag faktiskt inte att elektrostater skulle passa dig alls.

Jag funderade själv nämligen på elektrostater och var runt och provlyssnade både Martin Logan och Quad ESL den julen när jag var uppe i Alingsås och fick höra QRS Saturnus.

Det var, och är enligt min smak, ett mycket bättre alternativ än någon elektrostathögtalare.

Om du får mer plats så är förslaget att du lånar hem de Supernovorna som stod uppe i Alingsås.För jag tror snarare att elektrostater är ett steg ner för din del. De passar inte alla och kräver en del kompromisser för att få till det hela.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/15 12:56:07
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/15 :  13:22:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Sant att elektrostater kan kräva lite pyssel för att "få till det", men det gör de flesta högtalarna.

De Final jag lånade hem var inga problem att få till i mitt rum som brukar vara bråkit som tusan rent ljudmässigt.

Fördelen med elektrostaterna är ju att de inte drar igång lika mycket elände i rummet tack vare/pga sin spridning och dipol-effekt. Men lite pyssel kan det trots allt vara, vet ej hur petigt det är med ML, Quad, Maggies osv, men Final var väldigt lätta att få till i rummet och jag har ingen bamserum heller. Runt 20 kvadrat. Hade högtalarna ca 80-100cm ut från bakvägg och ungefär samma distans till sidoväggarna. Ingen akustikbehandling alls i rummet mer än mattor och möbler, samt en fondvägg i tyg...

Bästa sättet att få reda på hur det funkar är att låna hem och jämföra.

Final kräver heller inga bamsestärkare för att låta bra. Lyssnade nere hos Lefflers på
600-modellen driven av en liten Marantz för 5000 spänn och det lät kanon faktiskt...

Väl värt att prova är det iaf! Lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/15 :  14:27:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dock så har elektrostater "sitt ljud" som skiljer sig en del från mer konventionella högtalare och som det inte är säkert att man tycker om framföralt inte om man tidigare har haft ett ljud med kraftfull bas och där basregistret alltid kommit rätt i tid.

För det är en av anledningarna till att jag inte valde vare sig Martin Logan eler Quad där jag dock tyckte att Quad ESL989 var den högtalare som var mest åt rätt håll och som skulle passat bäst om det inte vore för att jag hittade mina QRS Saturnus.

MvhKristofer
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/09/15 :  14:42:05  Show Profile Send John K a Private Message
Ser inte hur stor ditt rum är men du bör absolut lyssna på Magnepan 1.6 & 3.6
Har själv 1.6 och spelar all typ av musik, fyller ut med en subas men det behövs egentligen bara på hårdrock.

Hade jag haft råd skulle jag köpt 3.6 (då behövs ingen sub). tycket ljudet är underbart (detaljerat och stort) med alla fördelar av dioplolhögtalare. Svåra att placera innan man hittar rätt.
Inte så krävande för förstärkeriet som man tror, fast det beror somsagt på hur högt man spelar (jag bor lgh).

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/15 :  14:44:20  Show Profile Send OcA a Private Message
ESL har ju ett eget ljud jämfört mot vanliga högtalare. Jag uppskattar dock detaljeringen, snabbheten och den stora ljudbilden som jag inte tycker jag hittat hos någon annan högtalare än så länge. Dock har jag inte lyssnat på QRS, så de kan jag inte uttala mig om.

Vi kan ju dock vara överens om att det bästa är att låna hem högtalarna och prova i sin egen miljö, eler hur?

Btw, med Finals sub inkopplat till panelerna fattas det absolut inget i de nedre registren. Det spelar mycket homogent, detaljerat och tidskorrekt...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/09/15 :  17:08:08  Show Profile Send garmen a Private Message
gillar ljudbilden på elektrostater. men har dock inte lyssnat supermycket på den typen av högtalare. så det var mest ett infall. blev riktigt sugen när vi var på arken. men som sagt, skall se ifall jag kan låna hem ett par.

saturnusen är ju en sjukt grym högtalare ;)

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:13:35  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Nu skriver du ju inte vilken prisklass du har tänkt dig. Men Martin Logan Vantage är bland de bästa högtalare jag har hört. Och basfattiga är de då inte, det är 2 aktiva 8" basar i högtalarna som räcker till gott och väl. Du kan även justera basmängden efter hur rummet låter. Perfekt för mig har jag märkt.

Martin Logan Vantage låter enligt mig väldigt mycket bättre än Final. Men de kräver ju lite luft bakom sig. Mina står ca 80cm från vägg, men där låter det riktigt riktigt bra. Fördelen med Vantage är att de kan spela alla sorters musik.

Recension: http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=2278

High Fidelity har även recenserat dom och prisade dom rejält vill jag minnas.

Edit: 8" ska det ju vara... :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/09/15 21:59:21
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:22:52  Show Profile Send garmen a Private Message
dom har ett par final sound 600 hos balance i jnkpng för 39 000. sen får man köpa en subba, men där är ju också ett sådant problem, vad skall man köpa där :P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/15 :  19:57:56  Show Profile Send educk a Private Message
har inte vantage 8 tums bas? har för mig vista å vantage har samma bestyckning att de är lådan och att basen är aktiv i vantage.

strunt samma tycker min martin logan vista låter underbart. hade inga problem med plassering. tycker de är fint detaljerat ljud härligt tryck i registrena. det är detta som jag tycker är de fina med elektrostater att de aktiverar mycket luft i diskant å mellanregister. skulle faktist vilja slänga in basmoduler. spelar all musik jag hittar att mata dem med. underbart på det jag lyssnar mest på elektroniskt och hårdrock.

men blev också impad av final nu på arken. spelade väldigt bra så de är nog inget att räkna bort heller

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2008/09/15 20:32:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/09/15 :  20:02:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En styck 8" per högtalare:

http://www.dk.martinlogan.com/specs/vantage.html

Det är Summit som har två 10" per högtalare:

http://www.dk.martinlogan.com/specs/summit.html

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/15 :  20:57:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Vi kan ju dock vara överens om att det bästa är att låna hem högtalarna och prova i sin egen miljö, eler hur?"

Ja det är ju dock alltid min främsta rekommendation. När det gäller elektrostarer så tycker jag sällan att basregistret riktigt "hänger med" åtminstone inte när det gällt Martin Logan som dock är väldigt välljudande ändå.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/15 20:58:46
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/09/15 :  22:58:02  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Om du gillar elektrostater tycker jag även du ska lyssna på magnetostater som Magnepan. Jag har haft Audiostatic samt olika Logans men föredrar mina nuvarande Maggie 3.6/R. Likt ´stats så kräver de ca 1,5m till bakvägg men är mindre känsliga för sidoväggar. Kräver en kraftigare förstärkare för att få kontroll över baspanelerna.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/09/16 :  11:06:21  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
dom har ett par final sound 600 hos balance i jnkpng för 39 000. sen får man köpa en subba, men där är ju också ett sådant problem, vad skall man köpa där :P

Final Sounds egna, eller möjligen ino...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:12:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Finals egna subbar spelar grymt bra och kostar inte alls några jättepengar.

Den lilla S110 är makalöst prisvärd och väldigt lätt att integrera med panelerna. Har även lyssnat på Final med Velodyne subbar, men tyckte att rätt mycket av spelglädjen och rytmiken gick förlorad. Jag kommer nog satsa på Finals egna subbar iaf...

Stirra er inte blinda på specarna på S110, den spelar mycket mäktigt och med rejäl pondus. Förmodligen en väldigt ärlig spec och inga glädjesiffror...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/09/17 :  21:42:36  Show Profile Send garmen a Private Message
har lånat hem ett par martin logan Aerius av en kille här på forumet. i utbyte fick han låna hem mina saturnus. roligt när man kan göra en sådan sak. har suttit och lyssnat lite under kvällen. det jag saknar är ju djupet jag har i mina saturnus. men det är en riktigt trevlig närvaro i ljudet på aeriusen, sen skall jag även se ifall jag kan låna hem final 600 från balance i jnkpng.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/18 :  12:49:16  Show Profile Send educk a Private Message
hehe tyckte väl att såg någon som vill byta Aerius mot stativare. det går ju alltid köra sub till dessa också för att få mer djup.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/18 :  13:43:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Själv slutade jag med elektrostater för många år sedan. Problemet var inte ljudkvaliten (även om jag inte är någon vän av Quad ESL 63)utan jag stördes av den kraftiga riktverkan som dessa högtalare har. Man vet aldrig om maximal lyssningsposition har uppnåtts, utan man ständigt vrider och vickar på huvudet åt alla håll för att förvissa sig om detta. Om någon oinvigd person ser detta är det risk att de kallar på någon med vit rock som frågar: Hur var det fatt här då?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/18 :  14:52:22  Show Profile Send educk a Private Message
är nog olika för olika electrostater. tycker jag har rätt stor sweetspot med mina martin logan. är inte tvungen att sitta helt i mitten som jag var innan

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/18 :  15:14:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Upplevde heller inga problem med de Final jag lyssnat på. Snarare mer problem med sweetspot på mina gamla dynamiska högtalare...

Varierar nog kraftigt beroende på märke och rum osv...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/09/18 :  17:23:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Självklart är det så, mina erfarenheter går åtskilliga år tillbaka i tiden och jag har inte lyssnat på allt "nyproducerat" i elektrostatväg. Jag vill i detta sammanhang även nämna de stora Beveridge elektrostaterna, de täckte hela rummet utan problem, men de är en avdelning för sig själv.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2008/09/18 :  18:27:06  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Om du gillar elektrostatljudet ska du kolla upp Reference 3A (jag har modellen Dulcet). De kräver dock klass-A stärkare för att komma till sin rätt, så det kanske sätter käppar i hjulet. Om... Testa Audion Silvernight mk2 på ca 7watt eller Sugden A21se (betydligt dyrare trissestärkare som dock låter mycket bra).

Snoogens
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/09/18 :  21:12:49  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Om du gillar elektrostatljudet ska du kolla upp Reference 3A


Många gillade skarpt vad dom hörde när Grand Veena drevs med nya VTL 450-blocken på mässa i Norge
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2008/09/18 :  22:22:55  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Kan tänka mig det (trots på tok för många watt) .

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2008/09/18 22:24:35
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/19 :  11:36:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej OcA varför läser du inte vad jag skriver istället för att skriva precis samma sak som jag skrev?Jag hade ju de facto i ett tidigare inlägg faktiskt rekommenderat just att man lånade hem och prova själv?MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/19 11:37:12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000