HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/28 :  11:42:47  Show Profile Send Sudden a Private Message
Åkte in till Referenceaudio för att köpa mig en signalkabel för julklappspengarna
Hade Qued Qunex 2 och Monster Cable Interlink 300mkII på förslag.
Blev på lurad en Monster Cable IL 400mk II
Själv så tycker jag att det har "öppnat sig" lite.
Men så stor skillnad mot innan var det endå inte.
Innan hade jag en SONY kabel som jag köpt på Siba för 5 år sedan.
Någon som har några erfarenheter utav 400mk II?
Kan det vara så att det kommer välljud med tiden?
Dessa "inspelnings skivor" som ni nämnde i en annan tråd om just signalkablar. Var finns dessa att köpa? (Sthlms området).
God Fortsättning
/ John

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/28 :  12:42:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
För mig är än så länge "inspelning"/"inbränning" av kablage rent nonsens. Men kanske någon kan förklara för mig vad som sker fysikaliskt och hur mycket lägre distorsionen blir?

Jag ser det bara som att pryltillverkare har hittat en ytterligare dum pryl som kan tjänas pengar på.

Mitt tips Sudden; lägg pengarna på en trevlig present till flickvännen/frun istället. Eller PM:a mig ditt telefonnummer så kan vi höras så kan jag göra en skiva åt dig med massor av otrevliga ljud som innehåller både lågfrekventa och högfrekventa stationära signaler och transienter (så kan du avgöra själv om det var bra eller inte). Men bäst vore egentligen signaler som sträcker sig i upp MHz-området vilket CD-signaler aldrig kan ge, tyvärr.

En parentes: Var det inte mycket mindre tweak- och hokus pokus-snack när Jorma var avstängd? Jag tyckte nog det. Det var t o m nästan tråkigt, nästan inga debatter alls. Bra att du är tillbaks Jorma, det blir alltid roligare att läsa när det blir lite tjöt fram och tillbaka.

God fortsättning, Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:32:08  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Mitt tips Sudden; lägg pengarna på en trevlig present till flickvännen/frun istället. Eller PM:a mig ditt telefonnummer så kan vi höras så kan jag göra en skiva åt dig med massor av otrevliga ljud som innehåller både lågfrekventa och högfrekventa stationära signaler och transienter (så kan du avgöra själv om det var bra eller inte). Men bäst vore egentligen signaler som sträcker sig i upp MHz-området vilket CD-signaler aldrig kan ge, tyvärr.

Rent nonsens enligt dig alltså
Alltid kul med lite ironi i inläggen
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:38:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja, egentligen är det ju ren bullshit alltihopa detta. Sälj anläggningen vet ja och köp 50 presenter till flickvännen i stället, all hifi (utom den som är blindtestad och snickarorienterad) är ju bara för att det etablerade hifikapitalet skall tjäna en massa pengar på dig. Ta ett glas, sätt kloss an mot väggen så kan du om du anstränger dig höra grannens stereo.

Har du inget glas kan du köpa ett på Mique och mot uppvisande av giltigt LTS-kort få 10% i rabatt!

Livet kan ju inte bli enklare!!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:40:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Eller jag glömde, förlåt förlåt, en MATTAär alltid bättre, oklart hur det är med procenten där dock...

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:38:30  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

Åkte in till Referenceaudio för att köpa mig en signalkabel för julklappspengarna
Hade Qued Qunex 2 och Monster Cable Interlink 300mkII på förslag.
Blev på lurad en Monster Cable IL 400mk II
Själv så tycker jag att det har "öppnat sig" lite.
Men så stor skillnad mot innan var det endå inte.
Innan hade jag en SONY kabel som jag köpt på Siba för 5 år sedan.
Någon som har några erfarenheter utav 400mk II?
Kan det vara så att det kommer välljud med tiden?
Dessa "inspelnings skivor" som ni nämnde i en annan tråd om just signalkablar. Var finns dessa att köpa? (Sthlms området).
God Fortsättning
/ John

Vet inte om det är inbränning av som gör att det händer något men något händer iallafall.
Ibland blir det en enormt stor skillnad med kabel byten, och ibland inte. Provade nyligen en MIT högtalarkabel och jämförde med min egen Transparent. Och man ska nog vara helt tondöv om man inte hörde skillnanden. Sen vad som var det som var rätt är upp till betraktaren.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:05:05  Show Profile Send Conan a Private Message
Det är nog varken fel på din hörsel, Sudden, eller på nån slags "inbränningen" av kabeln. Min erfarenhet (säger jag för att inte beskyllas att komma med "sanningar") är att det är mycket, mycket svårt att höra skillnad på olika högtalar- och signalkablar. Om man nu inte har lagt ut en hushållskassan på en megadyr och ormskinnsliknande USA-kabel som alla tidningar tycker är Guds gåva till mänskligheten. DÅ helt plötsligt, men aldrig i ett DBT, framträder kabelns alla dimmensioner i all sin glans.

Konstigt egentligen med lyssna-och-tyck-gänget; ni säger alltid "men lyssna istället på alla våra kablar och tweak, lita inte bara på vetenskapen". När då någon gör så och inte tycker sig höra nån skillnad, säger ni istället; "nä...den behöver inbränning", "...nä, din anläggning är inte tillräckligt högupplösande" eller kanske "nä... du är nog tondöv". Håhåjaja...

Jag tycker du ska gå tillbaka till Reference och ta ett tillgodo-kvitto på kabeln. Sitter du hemma och försöker höra kabelns förändring med tiden, kommer du säkert att göra så också. Framförallt om du lägger ner några hundringar till på en kabelinbrännings CD. Som dole så väl lägger fram saken "...men något händer iallafall." =0)...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:09:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Så var det igång igen !!

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:11:46  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Det är nog varken fel på din hörsel, Sudden, eller på nån slags "inbränningen" av kabeln. Min erfarenhet (säger jag för att inte beskyllas att komma med "sanningar") är att det är mycket, mycket svårt att höra skillnad på olika högtalar- och signalkablar. Om man nu inte har lagt ut en hushållskassan på en megadyr och ormskinnsliknande USA-kabel som alla tidningar tycker är Guds gåva till mänskligheten. DÅ helt plötsligt, men aldrig i ett DBT, framträder kabelns alla dimmensioner i all sin glans.

Konstigt egentligen med lyssna-och-tyck-gänget; ni säger alltid "men lyssna istället på alla våra kablar och tweak, lita inte bara på vetenskapen". När då någon gör så och inte tycker sig höra nån skillnad, säger ni istället; "nä...den behöver inbränning", "...nä, din anläggning är inte tillräckligt högupplösande" eller kanske "nä... du är nog tondöv". Håhåjaja...

Jag tycker du ska gå tillbaka till Reference och ta ett tillgodo-kvitto på kabeln. Sitter du hemma och försöker höra kabelns förändring med tiden, kommer du säkert att göra så också. Framförallt om du lägger ner några hundringar till på en kabelinbrännings CD. Som dole så väl lägger fram saken "...men något händer iallafall." =0)...

"Vet" man att det inte är någon skillnad kommer man aldrig att höra den. Det är otroligt stora skillnader på kablar men givetvis finns det tillfällen då det inte framkommer eller att de jämförda dito är såpass lika att skillnad ej upplevs. Är det ingen skillnad, köp det billigaste eller det som känns bäst!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:15:59  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker kablar gör mkt för ljudet å framför allt nätkablar, musiken låter snabbare å renare, jättekonstigt!

sound pollution
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:21:41  Show Profile Send Conan a Private Message
Om det hade varit otroligt stora skillnader så hade dom väl trängt igenom även mitt "vetande"? Det går ju inte att sitta och låtsas att det inte är skillnad på t.ex. en BMW eller en Trabant eller Sharon Stone och en kulstöterska från Azerbajan...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:39:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
För mig är än så länge "inspelning"/"inbränning" av kablage rent nonsens. Men kanske någon kan förklara för mig vad som sker fysikaliskt och hur mycket lägre distorsionen blir?

Inget nonsens.
Jag har själv upplevt stor skillnad mellan en rå kabel och hur den sedan lät efter ett par dagars inbränning.
Jag har berättat om det förut.
Jag har två utgångar på min DAC, och kopplade den nya parallelt med min gamla kabel. Den nya lät klart ljusare än min gamla kabel, men efter ett par dagar hade det ändrat sig så att den nya lät mörkare än min gamla.
Jag har läst om olika förklaringar till det här, och det är inte konstigare än att elektronik måste spelas in.
Detta är egentligen bara ett problem som man bör vara medveten om när man ska låna hem kablar och testa.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:54:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Enligt min erfarenhet är det inte alla som låter sitt "vetande" bli undanträngt.

Det här med förväntade resultat fungerar nämligen åt båda hållen, det är svårt att komma ifrån.

Sedan tror jag att det är en smula övermaga att dela in det hela i två läger där den uppdelande parten själv då sägs sitta på "vetenskapssidan........" men det hör väl ihop med den hobby man valt. Antihifi. Pro fysikbok.

Själv hade jag ett röj i går kväll. Anläggningen hade gått av och till under dagen och var varm men jag tyckte att något inte stod rätt till. Möblerade om en smula, tog fram luftbänkarna till slustegen igen, rensade bland kablaget bakom och vips, så andades alltihop igen!

Bra tweak, dessutom gratis.

Eftersom det inte är utvärderat enligt triploida blindtestmodellen är det förstås placebo. Men gratis var det, alltid ett steg på vägen bort från den inbillade sjukan som kommer av förpackningar och ormskinn i hifimammons tjänst.

Ack så det glittrar, jag blir helt sjuk på att få spendera några tusingar i onödan igen!!!!! Snälla, ge ett tips på ett riktigt dyrt onödigt tweak som många guldöron höjer till skyarna så att jag också kan få bli ett guldöra.

För det är väl så det går till? Inte finns det någon som HÖR skillnad??

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:05:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Byt ner dig och försök få loss lite kontanter på affären. Kapa upp gamla lampsladdar. Glöm hushållskassan och flickvännen. Sätt in rubbet på HÖGTALARNA!
Helst en som du kan få i vilken finish som helst.
Nästa år bygger du om bakväggen...

Eller så går du din egen väg.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:08:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
När du så har spenderat allt på högtalarna så finns det massor av helt transparenta ofärgande apparater från tidigt 90-tal att få tag på till nästan inga pengar alls.

Det är en förnämlig ordning......

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:12:43  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Istället för att bråka kan vi väl prata med någon som är professor i material eller något liknande.
Sedan kan vi väl ALLA tänka på att vi kan inte övertyga det andra lägret vad det gäller kablar osv.
En del måste mäta och en del litar på sin hörsel..... THATS IT, dags att lämna det där.
(Vill inte låta som en surgubbe)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:19:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, detta är inget att debattera om egentligen.
Det här med kablar är systemberoende.
Dessutom kan ju ljudet förbättras på punkter som man inte bryr sig om.
Inte bryr sig en headbangare om att ljudbilden blir mer punktformig och stabilare och att
något fler detaljer kommer fram? Han sitter och lyssnar på trumslagen och tycker kanske att
det mullrar häftigare med den billigare kabeln och därmed att pengarna är fullständigt bortkastade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:27:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jag ser det bara som att pryltillverkare har hittat en ytterligare dum pryl som kan tjänas pengar på.

En parentes: Var det inte mycket mindre tweak- och hokus pokus-snack när Jorma var avstängd? Jag tyckte nog det. Det var t o m nästan tråkigt, nästan inga debatter alls. Bra att du är tillbaks Jorma, det blir alltid roligare att läsa när det blir lite tjöt fram och tillbaka.

God fortsättning, Johan

En förklaring finns på Audioquests hemsidor om vad som sker vid "inbränning" på FAQsidan.
En sak till som är att lödningarna behöver "sätta" sig ett tag med ström på kabeln.
Om du i en högtalare lossar anslutningstrådarna till elementen och löder tillbaka dom, så tar det ett tag innan högtalarna har återställt sig till ursprungskvaliten. Det enda som du har förändrat är lödningen. Efter ett tags spelning återgår dom till ursprungskvaliten. Detta märktes mycket tydligt på Coltranehögtalarna.

http://www.audioquest.com/company/faq.html
"Q. Do AudioQuest cables require a break-in period?
A. Yes. In fact, all cables require a break-in period - even so-called "lampcord" cables that are often supplied with speakers. "Break in" is a misnomer. What's really happening is that the insulation (or dielectric to give it its proper name) is being "formed". This "forming" is caused by the dielectric absorbing energy from the conductor when a signal is present (i.e. when current is flowing). Every cable requires something to separate the negative conductors from the positive conductors - a dielectric. However, because the dielectric is in direct contact with the conductor, it will interact with the conductor whenever a current flows, absorbing energy from the conductor. What the dielectric does with that energy once absorbed depends upon its quality. PVC releases the energy back into the conductor a split second later, causing a kind of "smearing" of the signal. In contrast, Teflon absorbs significantly less energy in the first place, turns most of the energy into heat, and whatever energy remains is released back into the conductor virtually instantaneously. This causes significantly less damage to the signal which is why - all things being equal - a cable with Teflon insulation will sound better than the same cable using a lesser dielectric. This absorption of energy causes the molecules in the dielectric to be rearranged from a random order into a uniform order. Once the molecules are fully rearranged, the cable is said to be "broken in". The dielectric will now absorb less energy from the conductor, causing less harm, and improving performance. To ensure that the cable stays "broken-in", there must be a signal present in the cable at all times. It's obviously not practical to have your system playing 24 hours a day every day, but you can at least leave the components switched on. Even when there is no music playing (i.e. there is no current flowing down the cable), there is a potential present. This will ensure that your cables (as well as your components) remain at the peak of their performance. However - and this is the important bit - if there is no signal present in the cable at all (i.e. if the all the components are switched off, or if the cable is disconnected), the molecules will rearrange themselves back into their random order. In other words, the cable is almost like new again! "

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:40:40  Show Profile Send n/a a Private Message
FÖRSLAG:

I enlighet med "uteslutningen" av ÖVRIGT så föreslår jag att KABELDISKUSSIONER bannlyses och omedelbart resulterar i uteslutning på forumet.

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:25:40  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag hörde inte skillad på mina kablar, iaf inte en skillnad att tala om . Men jag hörde en bra skillnad när jag slängde in filter. Nu skall jag testa jpc mot vanlig kabel sittandes efter filtret.

Jag har skaffat mig 2st beg JPC enbart för att dom är snygga =)) Nu skall jag se om jag kan höra någon skillnad med =))

Tror jag skall fixa mig ett par signalkablar och ett par högtalarkablar som jag skall testa sen med.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:37:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Jag hörde inte skillad på mina kablar, iaf inte en skillnad att tala om . Men jag hörde en bra skillnad när jag slängde in filter. Nu skall jag testa jpc mot vanlig kabel sittandes efter filtret.

Jag har skaffat mig 2st beg JPC enbart för att dom är snygga =)) Nu skall jag se om jag kan höra någon skillnad med =))

Tror jag skall fixa mig ett par signalkablar och ett par högtalarkablar som jag skall testa sen med.

//jonas

Det kan bli sämre att koppla JPCkablarna med ett filter. Prova dom utan filtret också.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:51:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Japp, när jag utvärderade så blev rangordningen (och prisordningen också i allt väsentligt)

Sämst: Vanlig snodd in i väggen
Bättre: JPC direkt in i väggen
Något bättre ändå (kanske): JPC till filter (filtret har fast kabel till väggen sedan)
Överlägset bäst: Vanlig elsnodd in i filter

Fltret i denna uppställning är Terminator 0,3 till Advantage S1

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:53:59  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Japp, när jag utvärderade så blev rangordningen (och prisordningen också i allt väsentligt)

Något bättre ändå (kanske): JPC till filter (filtret har fast kabel till väggen sedan)

Ajdå....

Det var ju inte riktigt vad jag ville =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  14:51:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Då snackar vi inte enbart filter Sladd. Skiljetrafo med filter inbyggt. Och prislappen blir rätt hög.
Med filter, så tänkte jag mer på Voltex och liknande.
Och det finns dom som har upplevt en förbättring även med Terminator ihop med JPC. Så det kan ju vara systemberoende. I det fallet användes Terminator 0,3 och JPC2.5 till en Cdfix. Och det kopplades in en JPC på bägge sidor av Terminatorn.

Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:08:06  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:

God fortsättning, Johan

Du är numera min idol!

Men när jag köpte nya signalkablar blev jag glad för dom var ju snygga.Om det låter bättre? inte en aning!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:13:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Har själv upplevt samma sak som sladd med JPC2.5 kablarna, fast med en PSA UO istället för en terminator 0,3. Sen kan man få det att bli ÄNNU bättre med en strömkabel som är mer 'öppen' än vanlig lampsladd, t.ex PSA minilab, efter filtret.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000