Author |
Topic  |
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:06:41
|
Hej! Innan det hemska inträffar och man inte får diskutera kablar så måste jag passa på att säga att subjektivt låter kablar bättre sedan dom varit i anläggningen en tid.
Eftersom det var frågan om tvinnande kopplingstrådar hade dom inte fått in riktningen på elektronerna än så när den satte sig lät det bättre. Det är alltså frågan om högtalarkablar och där är skillnaden mer markant.
Ok det kan också vara fråga om TILLVÄNJNING att man vänjer sig vid ljudet och därmed accepterar det efter en tid. Av detta följer också att byte av kabel kan innebära viss hörbar SKILLNAD initialt.
Men Jormas tes om att pvc-isolerade kablar inte vinner på inspelning/inbränning stämmer inte med mina erfarenheter men det utesluter ju inte att det ändå kan röra sig om en psykologisk tillvänjning av något slag.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:08:28
|
Sudden,
jag skulle rekommendera att prova byta kabel några gånger fram och tillbaka. Gärna med hjälp av någon annan. Om du kan identifera kablarna (dvs en skillnad), ta den som låter bäst. Om inte, behåll din gamla kabel.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:21:06
|
I gamla hifi&musik hade man nån gång kanske i början på 90-talet en artikel som berörde ämnet Peter Belt och hans något skumma "tweaks" med bl.a. insmorda proppskåp och säkerhetsnålar i gardinerna. Det fanns ett bra DIY-inslag i artikeln också som handlade om att man skulle lyssna på anläggingen med en trave tidningar framför sig på soffbordet. I första vändan lyssnade man två gånger på samma stycke för att inför sista lyssningen stoppa in ett oskrivet vitt A4-papper in i varje tidning. Det blev skillnad sista gången man lyssnade, med mer "luft" mellan instrumenten och mer "driv" i spelandet!!!
Med en sån upplevelse i bagaget kan man välja två vägar:
1. Man inser att ALLT kan ha betydelse för ljudet och sätter genast igång med att "uppgradera" anläggningen med hela kitet från Svalander Audio, och fortsätter sedan ända in i kaklet med att frysa ner hela skivsamlingen till -190 grader och stoppa in ett papper i ALLA sina böcker i bokhyllan. Det fanns ju f.ö. em slags kvasi-vetenskaplig förklaring på fenoment också nåt om skiven text och jordens rotation (jag skojar inte här) men kommer inte ihåg allt från den tiden.
2. Man inser hur lätt det är att bli påverkad när man ställs inför ett aldrig så litet förväntat utfall, och förstår också att en dubbelblindtest egentligen är det enda sättet du kan vara säker på att en ny prytts i anläggningen verkligen ger en ljudförbättring.
Jag vill verkligen inte förta någon ljudentusiast glädjen att hålla på tweaka och trixa med anläggningen, ni är ju vuxna människor som gör vad ni vill med pengarna och er fritid. Därför håller jag mig självklart också väldigt långt borta från era ordinarie diskussioner och förträffligheten i nyaste högtalarkablerna eller senaste nätfiltret.
Däremot om frågan kommer upp, som t.ex. Sudden i det här fallet, vad man ska göra om man bytt till nyare sladdar och ändå inte hör någon himmelsvid skillnad, kan jag bara gratulera och råda vederbörande att faktiskt dra rätt slutsater av sina upplevelser.
Man ska inte vara rädd för att prova saker men det får ju finnas en gräns också. Jag är övertygad om att sladdarna inte kommer att kunna påverka ljudet i min anläggning nämnvärt. Att backa upp mina åsikter har jag både egna lyssningserfarenheter och en fast grund i vetenskapen och forskningen. Kan nån tala om för mig varför jag då skulle testa om och om och om igen med nyaste sladdarna för att med största sannolikhet gång på gång bli lika övertygad? Om jag provat whiskysorter och föredrar Talisker framför Ardbeg, varför skulle jag då envisas med att dricka Ardbeg ståendes ena dan på ett ben, andra dan på huvudet och tredje gången hängandes i knävecken, för att motbevisa min egen övertygelse?
Tycker att det måste vara en ganska stressig sysselsättning att vara audiofil och "veta" att ALLT kan påverka ljudet, men alla blir ju som bekant saliga på sitt sätt... |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:54:47
|
Kul skrivet...men Svalander Audio, varför just Svalander Audio...  |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 18:35:12
|
Varför blossar jämt Sladd upp när dessa inlägg kommer??? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 18:36:26
|
Och Peter Belt, varför Peter Belt  
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 18:40:50
|
Jadde: Blossar upp, jag 
|
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 20:17:46
|
Du blossar kanske inte upp, men du överreagerar ofta mot dem som inte hör någon skillnad.
Ja, egentligen är det ju ren bullshit alltihopa detta. Sälj anläggningen vet ja och köp 50 presenter till flickvännen i stället, all hifi (utom den som är blindtestad och snickarorienterad) är ju bara för att det etablerade hifikapitalet skall tjäna en massa pengar på dig. Ta ett glas, sätt kloss an mot väggen så kan du om du anstränger dig höra grannens stereo.
Har du inget glas kan du köpa ett på Mique och mot uppvisande av giltigt LTS-kort få 10% i rabatt!
Livet kan ju inte bli enklare!!
Ett sådant inlägg hjäper ingen - utan är mest tramsigt. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 20:24:06
|
quote: Originally posted by Timbre
Kul skrivet...men Svalander Audio, varför just Svalander Audio... 
Svalander sålde Belt saker, om jag minns rätt. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:20:07
|
Jagades inte just Svalander av ett gäng under ganska lång tid? |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:30:39
|
Vad jag vet så lovade Svalander aldrig förbättringar med Belts prylar. Han blev rätt så förföljd i MoLT för 10-15 år sedan. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:36:01
|
Aha, Molt, hade jag ingen aaaaaning om.... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:54:25
|
"Du blossar kanske inte upp, men du överreagerar ofta mot dem som inte hör någon skillnad.
Ja, egentligen är det ju ren bullshit alltihopa detta. Sälj anläggningen vet ja och köp 50 presenter till flickvännen i stället, all hifi (utom den som är blindtestad och snickarorienterad) är ju bara för att det etablerade hifikapitalet skall tjäna en massa pengar på dig. Ta ett glas, sätt kloss an mot väggen så kan du om du anstränger dig höra grannens stereo.
Har du inget glas kan du köpa ett på Mique och mot uppvisande av giltigt LTS-kort få 10% i rabatt!
Livet kan ju inte bli enklare!!
Ett sådant inlägg hjäper ingen - utan är mest tramsigt."
Jadde, håller helt med ditt sista inlägg. Varför blir det jämt så tramsigt när man försöker vara allvarlig. Det är ofta allt verkar vändas till något negativt. Det är trist tycker jag, man blir ju bara trött av sådant. Ska vi kunna fortsätta göra vettiga inlägg tycker jag det nästan verkar behövs någon sorts antisarkasm-regel. Annars blir allting så trist hela tiden och då tröttnar man bara. Onödigt! Posta inlägg som får folk att må bra(varje fall inte sämre) i långa loppet.
Sudden: Mitt råd är att vara lika kritisk/okritisk till skillnader i kablar som till allting annat i anläggningen. Det finns ingen som bestämmer vad som går att höra eller inte alternativt vad som är värt pengarna generellt sett, däremot kan man bilda sig en personlig uppfattning utan att få skottpengar på sig hoppas jag. Bara man inte basunerar ut det som någon slags allmängiltig regel, utan framför sin uppfattning på ett måttligt och vettigt sätt om man tycker det är viktigt. Det är väl det forumet är till för, eller hur var det? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 22:56:05
|
Doktorn har koll på läget...  |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 00:37:36
|
quote: Originally posted by Jorma http://www.audioquest.com/company/faq.html "Q. Do AudioQuest cables require a break-in period? A. Yes. In fact, all cables require a break-in period - even so-called "lampcord" cables that are often supplied with speakers. "Break in" is a misnomer. What's really happening is that the insulation (or dielectric to give it its proper name) is being "formed". This "forming" is caused by the dielectric absorbing energy from the conductor when a signal is present (i.e. when current is flowing). Every cable requires something to separate the negative conductors from the positive conductors - a dielectric. However, because the dielectric is in direct contact with the conductor, it will interact with the conductor whenever a current flows, absorbing energy from the conductor. What the dielectric does with that energy once absorbed depends upon its quality. PVC releases the energy back into the conductor a split second later, causing a kind of "smearing" of the signal. In contrast, Teflon absorbs significantly less energy in the first place, turns most of the energy into heat, and whatever energy remains is released back into the conductor virtually instantaneously. This causes significantly less damage to the signal which is why - all things being equal - a cable with Teflon insulation will sound better than the same cable using a lesser dielectric. This absorption of energy causes the molecules in the dielectric to be rearranged from a random order into a uniform order. Once the molecules are fully rearranged, the cable is said to be "broken in". The dielectric will now absorb less energy from the conductor, causing less harm, and improving performance. To ensure that the cable stays "broken-in", there must be a signal present in the cable at all times. It's obviously not practical to have your system playing 24 hours a day every day, but you can at least leave the components switched on. Even when there is no music playing (i.e. there is no current flowing down the cable), there is a potential present. This will ensure that your cables (as well as your components) remain at the peak of their performance. However - and this is the important bit - if there is no signal present in the cable at all (i.e. if the all the components are switched off, or if the cable is disconnected), the molecules will rearrange themselves back into their random order. In other words, the cable is almost like new again! "
Hahahahaha! Räcker med lite mer än gymnasiefysik för att se att det är totalt svammel och nonsens alltihop. Kom att tänka på "vetenskapliga förklaringar" till varför helande kristaller fungerar.
Håll er till påståendena om att ni HÖR skillnad, det är betydligt mer trovärdigt. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 01:01:59
|
quote: Originally posted by Frux
Hahahahaha! Räcker med lite mer än gymnasiefysik för att se att det är totalt svammel och nonsens alltihop. Kom att tänka på "vetenskapliga förklaringar" till varför helande kristaller fungerar.
Håll er till påståendena om att ni HÖR skillnad, det är betydligt mer trovärdigt.
Du bestämmer inte vad folk ska posta Fux. Och så vill jag be att få slippa hånskratt här på forumet. Du har tydligen gått och lärt dig en del på gymnasiet, så du kanske kan komma med en bättre förklaring, till varför kablar ändrar ljud till det bättre med inspelning. Och hör skillnad gör jag när jag jämför en helt ny kabel med en som använts ett tag. Jag har haft några olika kablar i dublett och kunnat göra den jämförelsen. Och skillnaden är olika stor med olika kablar. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 01:13:06
|
jag noterar lite försynt att ni som har läst gymnasiefysik och VET att kablar osv inte gör skillnad oftast inte har testat i ett bra system och att ni som hör skillnad alltid har testat i bra system och har egna erfarenheter av det hela och inte bara teori =) hmm folk kanske borde fundera mera över jormas signatur det kanske ligger något i det hela... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 01:35:29
|
quote: Originally posted by Jorma
Håll er till påståendena om att ni HÖR skillnad, det är betydligt mer trovärdigt.
Du bestämmer inte vad folk ska posta Fux. Och så vill jag be att få slippa hånskratt här på forumet. Du har tydligen gått och lärt dig en del på gymnasiet, så du kanske kan komma med en bättre förklaring, till varför kablar ändrar ljud till det bättre med inspelning. Och hör skillnad gör jag när jag jämför en helt ny kabel med en som använts ett tag. Jag har haft några olika kablar i dublett och kunnat göra den jämförelsen. Och skillnaden är olika stor med olika kablar.
Det är väl klart att det är skillnad mellan kablar, annars hade det ju räckt med en tillverkara om allt låter lika, förstår inte gnabbet riktigt, men därmed inte sagt att dyrare kablar alltid låter bättre, men det är en helt annan sak
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 07:59:50
|
Marens:
I sak har du mycket rätt. Forumet är till för fri debatt och utbyte av erfarenheter och åsikter.
Ibland måste man dock göra sig en smula tydlig på annat sätt. Det finns en obändig vilja därute i en del kretsar att föra en aldrig sinande kampanj mot den hobby de säger sig dela med flera av oss. Jag tror inte detta är sant, jag tror inte det är samma hobby vilket jag skrivit förut.
Innan jag blev administratör på detta forum hade jag verkligen ingen aning om omfattningen av detta korståg. Det står nu fullt klart även för mig.
Kabeldiskussioner möts nästan alltid med olja på proppskåpet samt Peter Belt. Det är standardverktyg 1a.
Det finns fler men jag drar inte alla varianterna här. Vårt forum är det största i sverige och vi jobbar för att många skall tycka det är roligt att vara här. De som besitter "sanningen" motverkar denna strävan. Det är de som genom dryghet, översitteri och ett nedlåtande lite överseende sätt åt de stackare som går på bluffmakeriet från den onda hifiindustrin - uppbackad av den KÖPTA pressen då - hindrar ett frimodigt postande. De KAN ju inte så mycket, de är nybörjare, de hör nog inte så bra, här fins ju grabbarna FACIT!!!!
Grabbarna facit behöver ibland en liten påminnelse, ibland genom ironi.
Lita nu på era egna öron, gör felköp, lär er på misstagen, diskutera alltihop här om ni vill, ingen fråga är för larvig för att ställas och kom ihåg - det finns inget facit! 
mvh |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 08:25:23
|
Sladd!
Jag har en Terminator 0.3 och när jag köpte den och kopplade in den tyckte jag att både försteg och min gamla Pioneer CD mådde bra av den. Ljudet öppnade sig och framförallt mellanregistret blev mycket bättre. Jag slapp också alla knäppningar som kommer sig av att mina grannar sätter på spisen, eller att deras kylskåp går eller vad f-n det är för skräp i elnätet i ett hyreshus från tidigt 70-tal.
Efter en tid och med ny CD-spelare och Tiffanys nätkablar använder jag den bara till att köra Vinylsvarven på.
Jag upplever det som om att Terminatorn stryper, framför allt uppåt. Jag har inte fullregister så hur det ser ut nedåt har jag svårt att säga. Jag framlever nu gladare men med några knäppningar då och då.
Är det någon annan som har erfarenhet av Terminatorn?
Mycket är förändring, men är förändringen en förbättring? Mvh/Gurin
|
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 08:45:36
|
T 0,3:an är ju en pryl att ta till när systemet börjar bli färdigt. Jag hade ingen innan mitt system skenat en bra bit över 200 lapp (om man nu skall räkna i pengar men en skiljetrafo/filter för 7 lapp är ju ganska mycket pengar)
I mitt system gjorde den nytta utan att strypa vare sig uppåt eller nedåt. Det som gjorde mest nytta var i mellanregistret, tystnad, djup i ljudbilden etc.
Man kan ju heller aldrig svära sig fri från att det man själv upplever som en strypning i ett fall för någon annan skulle innebära att en massa skramligt diskantglitter äntligen tystnat. Vilket är "korrekt"  
Sedan är det svårigheten med att utvärdera kablage mot Trafo, trafo i kombination med kablar, båda dessa varianter mot standardkablage rätt in i väggen.....
Jag har hört en förut som tyckte Terminatorn ströp ljudet en del, det var den stora T 6:an. Som så mycket annat finns det inga garanterade standardlösningar som är rätt för alla anläggningar, kringförhållanden eller för allas öron.
mvh |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 09:18:16
|
Sladd!
Mycket beror nog på de lokala strömförhållandena. Jag bävar inför internet via strömkablarna. Då får vi väl börja efterfråga gamla ASEA Atoms kärnkraftverk för hemmabruk.
De förbättringar du beskriver i mellanregistret upplever också jag, men som sagt, på bekostnad av toppen. Även min anläggning börjar bli lite för dyr, om vi nu skall tala om sådant. Men jag håller inte med dig att terminatorn är för dyra anläggningar. Min uppfattning är att den är till för apparater med klena egna nätdelar som billigare CD-spelare och mindre försteg. Helt säker på att den stryper min CD är jag. Jag kör en norsk Dynamic Precision dac med egen nätdel.
Jag är lite osäker på hur det är med min svagaste länk, försteget, en Quad 34. Jag kopplar in och ut och kan inte bestämma mig för vad som låter bäst. Jag har kört utan nu i ett halvår och inte funderat på att koppla in den i terminatorn igen och baserat på denna känsla så har terminatorn bara använts till vinylsvarven där den faktiskt gör nytta. Skivspelarmotorn går lugnare.
För att ge mig in i ”sladdiskussionen” så vill jag säga påstå att den som inte prövat olika kablar i sitt system har ingen aning om vad systemet kan prestera.
Jag hade med mig en av mina analysis plus kopparkablar till en skeptiker där vi bytte ut hans klasohlssonkabel mellan för och slut mot denna. Han skulle genast pröva en del andra kablar. Med en annan polare testade vi skillnaden mellan min analysis plus silver oval högtalarkabel mot hans Chardas golden cross. Skillnaden var stor!
Glöm inte att kablar är extremt systemberoende.
Mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:00:27
|
quote: Originally posted by Jorma Du bestämmer inte vad folk ska posta Fux. Och så vill jag be att få slippa hånskratt här på forumet. Du har tydligen gått och lärt dig en del på gymnasiet, så du kanske kan komma med en bättre förklaring, till varför kablar ändrar ljud till det bättre med inspelning. Och hör skillnad gör jag när jag jämför en helt ny kabel med en som använts ett tag. Jag har haft några olika kablar i dublett och kunnat göra den jämförelsen. Och skillnaden är olika stor med olika kablar.
Nej, jag bestämmer inte vad folk ska posta...?
Jag skrattade ej heller åt dig, jag skrattade åt citatet eftersom det faktiskt var vad jag gjorde när jag läste det. Om du tror på det som står i citatet och tog illa vid dig av min reaktion, tja, då är det väl bara att konstatera att vi tror på olika saker.
Bland mina egna erfarenheter av kablar kan väl nämnas en stor förbättring av ljudet när jag bytte ut centerns högtalarkabel, från en tunn dålig till en av bra kvalitet. Bytte vid ett annat tillfälle ut den tjocka noname-kabeln till högtalarna mot kvalitetskabel, utan att höra nån skillnad. Så helt förnekande inför kablarnas påverkan på ljudet är jag inte, även om jag nog ställer mig bland de aningen skeptiska i frågan om hur mycket kablar egentligen kan förbättra ljudet.
Angående citatet...
Om jag förstår texten rätt, så påstås det att isoleringen interagerar med de elektriska signalerna, och att exempelvis PVC-plasten behöver en viss tid på sig att "ställa in" sig rätt.
(Den icke strömledande) isoleringen påstås absorbera signalerna och släppa ifrån sig dem igen med olika tidsfördröjning beroende på material, och "smeta ut" ljudet en aning. Teflon påstås vara ett material att föredra eftersom det har låg tidfördröjning. Detta är nonsens, bl.a. eftersom icke strömledande material helt enkelt inte "släpper tillbaka" signaler efter olika lång tid i olika material.
Vidare: "This absorption of energy causes the molecules in the dielectric (isoleringen) to be rearranged from a random order into a uniform order." Alltså påstås det att isoleringen, som jag tolkade det, blir magnetisk. En av sakerna jag skrattade åt.
Du har visserligen rätt att tro och tycka precis vad du vill, men jag anser mig också ha rätt att uttrycka min reaktion på en hänvisad referens. Det var inte en reaktion på ditt inlägg eller din åsikt som sådan.
Direkt efter en uppgradering lyssnar man mer spänt och försöker höra skillnaden mot tidigare. Efter en tid slappnar man av mer och ljudet känns bättre. |
Edited by - Frux on 2002/12/31 00:10:58 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 01:57:13
|
quote: Originally posted by Jorma Du bestämmer inte vad folk ska posta Fux. Och så vill jag be att få slippa hånskratt här på forumet. Du har tydligen gått och lärt dig en del på gymnasiet, så du kanske kan komma med en bättre förklaring, till varför kablar ändrar ljud till det bättre med inspelning. Och hör skillnad gör jag när jag jämför en helt ny kabel med en som använts ett tag. Jag har haft några olika kablar i dublett och kunnat göra den jämförelsen. Och skillnaden är olika stor med olika kablar.
Nej, jag bestämmer inte vad folk ska posta...?
Jag skrattade ej heller åt dig, jag skrattade åt citatet eftersom det faktiskt var vad jag gjorde när jag läste det. Om du tror på det som står i citatet och tog illa vid dig av min reaktion, tja, då är det väl bara att konstatera att vi tror på olika saker.
Bland mina egna erfarenheter av kablar kan väl nämnas en stor förbättring av ljudet när jag bytte ut centerns högtalarkabel, från en tunn dålig till en av bra kvalitet. Bytte vid ett annat tillfälle ut den tjocka noname-kabeln till högtalarna mot kvalitetskabel, utan att höra nån skillnad. Så helt förnekande inför kablarnas påverkan på ljudet är jag inte, även om jag nog ställer mig bland de aningen skeptiska i frågan om hur mycket kablar egentligen kan förbättra ljudet.
Angående citatet...
Om jag förstår texten rätt, så påstås det att isoleringen interagerar med de elektriska signalerna, och att exempelvis PVC-plasten behöver en viss tid på sig att "ställa in" sig rätt.
(Den icke strömledande) isoleringen påstås absorbera signalerna och släppa ifrån sig dem igen med olika tidsfördröjning beroende på material, och "smeta ut" ljudet en aning. Teflon påstås vara ett material att föredra eftersom det har låg tidfördröjning. Detta är nonsens, bl.a. eftersom icke strömledande material helt enkelt inte "släpper tillbaka" signaler efter olika lång tid i olika material.
Vidare: "This absorption of energy causes the molecules in the dielectric (isoleringen) to be rearranged from a random order into a uniform order." Alltså påstås det att isoleringen, som jag tolkade det, blir magnetisk. En av sakerna jag skrattade åt.
Du har visserligen rätt att tro och tycka precis vad du vill, men jag anser mig också ha rätt att uttrycka min reaktion på en hänvisad referens. Det var inte en reaktion på ditt inlägg eller din åsikt som sådan.
Direkt efter en uppgradering lyssnar man mer spänt och försöker höra skillnaden mot tidigare. Efter en tid slappnar man av mer och ljudet känns bättre.
Det sista stycket stämmer dåligt in på mig då jag, som kabeltillverkare ständigt håller på med att utvärdera kablar. Och det var länge sedan som jag tyckte att det var så spännande att jag spänner mig inför en ny icke "inbränd" kabel. Jag håller på med nya kablar och den första var en XLR signalkabel. Jag testade den rätt länge i olika anläggningar och den hade gått några hundra timmar när jag tillverkade kabel nr. 2 som jag hade ändrat en del i. Den spelade inte lika bra som den första i början. 6 dygn med signal dygnet runt och jämförelser med den första tog det innan nr. 2 gick om den första i ljudkvalitet. Isolering och "kalv" är av högklassig teflon. Om inte Audioquests förklaring stämmer, så vad är det isåfall som påverkade den på det viset. En lödning behöver inte så lång tid innan den "sätter" sig. Ett dygn brukar räcka när man har lödat om något. Och hur kan du tolka "random order to uniform order" som att den blir magnetisk. Det betyder om jag kan min engelska rätt " från slumpvis ordning till enhetlig ordning". Det står inget om magnetiskt i texten. Och att dielectricum har olika egenskaper kanske man inte läser på gymnasienivå. Men faktum är att det har dom. Och därför används olika isolermaterial till olika applikationer. Pvc är ett billigt material som är utmärkt i många sammanhang. Men inte i alla. Och teflon som finns i många olika kvalitetstyper används i andra sammanhang döär pvc inte är lämpligt. Pvc degraderas också med tiden. I en vanlig strömkabel har det inte ingen betydelse. Men i andra tillämpningar blir pvc allt sämre med tiden. Och det är skiktet närmast ledaren som degraderas. Som dielektrikum blir alltså pvc sänmre. Men som isolator fungerar pvc bra även när insidan har blivit sämre som dielektrikum. Även ledarmaterialet förändras med tiden. Positivt om inbränning av tex. en signalkabel sker med betydligt högre ström än ledaren är avsedd för. Kristallstrukturen i ledaren och även i materialövergångar som lödningar jämnas ut och det är klart hörbart efter att ha kört en sådan inbränning med en signalkabel. Och denna utjämning av ledarmaterialet blir bestående till skillnad från inbränning av högklassigt dielektrikum som Teflon som återställs till ursprungsskicket om det inte använts på ett tag. Degraderingen av pvc blir också bestående. Skratta gärna. Det bjuder jag på. Men skriv en förklaring till varför du skrattar. Annars blir det bara "dåligt bordsskick" på nätet. Alla kan inte läsa dina tankar.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 04:22:18
|
F: Kanskje du bør lese litt om begrepene "dielektrisk absorpsjon" og "dielektrisk dissipasjon"!! |
MVH Viking |
 |
|
Topic  |
|
|
|