Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 03:14:53
|
Ikväll kopplade vi in mina Quadar hemma hos "Ayayay" på forumet. Efter att ha ägnat dagen åt att tejpa dammskyddsfilmer, fixa läckande högspänningsnätdelar och fräscha upp högtalarna var det verkligen en högtidsstund att koppla in dem och låta dem ladda upp sig!
Det känns helt otroligt att ett par högtalare gjorda 1958 (serienummer 2888!!!) kan låta så helt underbart! Det är ett så klart och öppet mellanregister att jag blir rädd. Basen må sakna bråddjupet, men är å andra sidan grymt definierad och klar. Diskanten är mycket fin.
Jag vet att man inte skall döma hifi när man endast har hört grejerna på mässor eller i hifiaffärer, men jag måste. Har hört Martin Logan bla på Arken och i en hifibutik i en liten backe i Göteborg . Kan verkligen inte säga att ML lät i närheten av Quadarna... Det må vara mer tryck/jämnare spridning/högre effekttålighet i ML men det magiska mellanregistret och 3D-bilden saknas helt i jämförelse med 57:an!! Hur kan man betala tiotusentals kronor för dessa när 57:orna finns att skrapa fram begagnat för någonstans runt fem lakan (det vet jag iofs varför, men att man inte ger dessa grymma högtalare en chans när man ändå är ute efter elektrostater)?
Så nu väntar en nätt renovering. Sidolisterna av ädelträ skall slipas och lackeras. Nätdelen skall byggas om och dammskyddsfilmerna skall bytas ut. Sedan har jag en högtalare som jag kommer hålla som min referens för lång, lång tid framöver...
Hittils har jag hört dem med en Edison 60 och en SOZ på 5 watt. Jag längtar efter Aleph-steget som lär dundra in hos mig inom den närmsta framtiden! Det kommer nog låta porrigt bra!!
Well, får ni chansen att lyssna på dessa klassiker så gör det! Kanske ni vänder helt upp och ned på era ljudideal??
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 10:33:15
|
Skicka ett PM till mig när du hittar ett par esl57 för 5000:- så köper jag dom |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:22:49
|
Tyvärr ,efter detta inlägg stiger priset till 10000:- |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:59:01
|
quote: Originally posted by jatttelite
Skicka ett PM till mig när du hittar ett par esl57 för 5000:- så köper jag dom
Hej jattelittte!
5000kr vilket rövarpris, jag sålde ett par i början av året för 500kr. En kamrat köpte ett par för 200 pix! i år. Okey det billigare paret behövdes "snyggas" till en hel del. I övrigt lät dessa burkar mycket bra. Mvh Kenth
   |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 13:11:33
|
Det är otroligt vad billigt det kan vara med über-high end bara man kan leva med de (i sammanhanget mycket små) kompromisser 57:orna ställer på förstärkare, uppställning mm! |
Ino Audio for life |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 22:40:33
|
Hej Hopp! Har själv ett par 57'or sen ett par år tillbaka  De är nog de enda hifi saker jag kan se mig själv äga till pensionen (28 år kvar) Hmmm, kanske p9'an oxå.
Det jag behöver hitta är bättre för/förstärkare och att stacka med par 2 som jag köpte för ett par månader sedan och kanske en bättre nål och.....
Ett litet tips om du ska in o rota i nätdelar är nedanstående länkar till Anders Enquist och hans EHT kort. Jag besökte och köpte två kort när jag var i Sverige för ett par månader sedan.
Kvaliten är första klass och musiken ur hans stackade 57'or (alla med kort) lät så bra så jag mådde lite illa av avundsjuka.
Rekomenderas + + +
Bild på hans kort: http://home.pacbell.net/drquad/spic5.jpg
Länk till infosidahttp://www.audiocircuit.com/9041-esl-circuit/9041IMAI-CO.htm
klicka sedan på ''Modifying the EHT supply (by Anders Enquist''
Alla bra ideér emottages gärna
Hadé /Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 22:53:37
|
Kul att du har hittat välljud för så lite pengar..Får man fråga vilka ML du lyssnade på? och vad som du gillar bättre med ESL:erna?
Mats |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 23:12:15
|
Ha ha. Är det dom där sprakande elementen igen. Vad säger brandmyndigheterna? Myspys på er. Vintage hifi är kult! |
Hifiarkeologen |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 23:14:32
|
Har aldrig fått mina o spraka,, låter kul-hur gör jag
Magnus |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 23:23:45
|
quote: Originally posted by mace
Magnus
Enkelt Kopplar dem till mina rörhäckar och spelar PINK FLOYD´s HIGH HOPES på hög vol.Så fick jag fina blixtgenomslag på grannens ESL 57 Men synd om honom fast han var själv med Mats
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:54:57
|
quote: Originally posted by mats
Kul att du har hittat välljud för så lite pengar..Får man fråga vilka ML du lyssnade på? och vad som du gillar bättre med ESL:erna?
Mats
Hej! Jag vet inte exakt vad det var för modeller. På arken var det någon stor historia som drevs med cayin-förstärkeri. Enligt många på forumet så lät dock inte denna optimalt pga förstärkare och rum.
Skillnaden tycker jag låg i ljudets "genomskinlighet" samt 3d-bilden. ML hade dock minst lika bra detaljupplösning i diskant mm. Men när det gällde att placera ut sångare, musiker mm var ESL kung.
/R |
Ino Audio for life |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:58:38
|
quote: Originally posted by mace
Magnus
När vi prövade dem nere i polarens verkstad fick vi högspänningsläckage från ett av baselementen. Det sprakade fint. Förmodligen pga luftfuktigheten i rummet. När jag kopplade upp dem hemma i ett torrt rum var spraket borta. |
Ino Audio for life |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 10:08:33
|
Hej hopp QUAD-ägare Grannen har som sagts innan ett par 57ór och jag kör med 63ór och de hörs bägge två underbart på en hel del musik just mellanregistret är ju dess starka kort.Vi trivs med våra QUADAR  Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 11:14:30
|
Måste bara understrycka att Das Kapitals ESL 57:or låter helt underbart. Vi lyssnade på Elton Johns nya samlingsplatta igår kväll. Jag tänkte att det låter nog inte så värst bra, dålig inspelning typ. Men när vi väl drog igång, HERREGUD! De högtalarna förmedlar verkligen musik på ett mycket trevligt sätt. Ingen som har ett par 57:or stående??? Vill ha ett par omgående  |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 16:33:22
|
Jo Men jag skall stapla |
Mr 500! |
 |
|
|
Topic  |
|