Varför ska man ha det? Är det för att man använder polära elektrolyter i filtret eller vad? Varför använder man då inte två polära eller en bipolär eller en opolariserad kondensator?
Det har att göra med så kallad minnesdistortion. Det tar en viss tid för tex en kondensator att laddas upp. Spelar man då en svag signal/lugnt musikstycke följt av en starkare signal/mer intensivt musikstycke tar det ett tag för dn starkare signalen att komma igenom. Är kondingen konstant laddad av en påförd biasspänning undviker man minnesdidtortionen i stora delar.
Jag var hos AC och lyssnade på JBL's nya monster burkar och dom hade några 9V batterier i filterna:Jag frågade hur det funkar och låter utan batterier men det kunde han som dema inte svara på
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Om med "minnesdistortion" menas dielektrisk absorption, så har den ingen som helst påverkan på de snabba förlopp som en finns i en audiosignal. Den arbetar på helt andra sätt. Dessutom förekommer dielektrisk absorption i alla läge/vid alla spänningar. Viktigare är, om man är orolig för diverse udda faktorer, att använda sig av fyrpolsanslutning till komponenterna.