HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som byggt Kjell&Companys Rör förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2008/10/22 :  10:13:54  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Såg att dom hade en rörförstärkare som byggsats och det verkade som ett kul projekt i vinter kanske, någon som har testat eller är det bara bortkastade pengar?

Artikelnummer: 87633 och 87672

Mvh

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/22 :  12:35:11  Show Profile Send educk a Private Message
hehe fränt. fanns ju även monosteg med och utan låda. skall bli kul om nån har några erfarenheter av dessa byggen

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/22 :  12:59:07  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag skulle hellre, alla dagar i veckan, bygga nåt annat än Vellemans rörbyggen, visst man får ett färdigt chassi och en bra manual men till oerhörda pengar..
titta in på exempelvis http://www.welter-electronic.de/ och köp ett passande hammond chassi från http://www.edgaraudio.se/ och ta hjälp av forumet här så kan det bli mycket bra

edit: www.roehrentechnik.de hänvisar till en byggsats med EL509 i SE (synola), det är ett mycket trevligt bygge för ¤599 som ger mer välljud till mindre pengar än Velleman.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/10/22 13:01:57
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:29:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message



Varför inte rekommendera HFTA?


Vänligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:37:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Synd att man inte vet vilken koppling/schema de kör...
quote:
Den svagaste länken i en rörförstärkare är utgångs-transformatorerna, därför använder vi ultralinjära och överkvalificerade toroidaltransfomatorer, för att garantera ett fylligt bassvar.

Jag har hittills inte sett några toroid-trafos som utgångstrafos, bara som trafos i nätdelar.
Är det som de skriver att en ringkärna som utgångstrafo är bättre?

Olle Norell
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:42:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det faktum att man ser extremt lite av dessa Vellemanrörstärkare på alla världens forum kanske säger något?
Jag gissar på att man kan få till något som är både bättre och billigare själv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:48:57  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
bara en sån sak som "ultralinjära och överkvalificerade toroidaltransfomatorer"
- en ultralinjär toroidtrafo?
- en "överkvalificerad" trafo?

..nä, räcker det med några watt per kanal så titta på olle norells lilla projekt eller min EL84-stärkare:
http://www.joddla.net/audio/6p14pse/el84sexun_jpg.JPG
Den kostar mindre än hälften av vad Vellemans kostar och den lär låta betydligt bättre (men det är ju inte lika många häftiga watt..)


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:09:58  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Precis! Man betalar massa pengar för effekt...

Om ändå "några watt per kanal" inte räcker och man vill man bygga något som liknar vellemanbygget så skulle jag kika på Jax bidrag till HFTA (= hififorum tube amplifier)

Här finns en massa kul att läsa om den: http://crude.axing.se/

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/10/22 14:10:57
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:24:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ultralinjär = med uttag för ultralinjärkoppling
toroidal = härligt språk. Det finns tillverkare av utgångstorioid. Amplimo är en.
Vår egen reVintage använder ju toroider.

Jag tycker förstärkarna är lite överdimensionerade, dvs man plockar ut väl mycket effekt ur de stackars rören. Visst är det kul med färdiga satser, kanske till och med mönsterkort men jag kan ju tycka att det finns intressantare stärkare. Hörde något om att EA ska dra igång med sina byggsatser, vad de nu hette. Edison 60 eller nåt??
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:27:11  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Vellemans stereoförstärlare kostar 10 000kr Man skulle nog kunna ha roligare för dessa slantar
Man har ju råd med fina utgångstransformatorer från Lundahl.
Fast de kanske inte är överkvalificerade

Olle Norell
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:14:25  Show Profile Send maal a Private Message
quote:
Såg att dom hade en rörförstärkare som byggsats och det verkade som ett kul projekt i vinter kanske, någon som har testat eller är det bara bortkastade pengar?

Artikelnummer: 87633 och 87672


Med min ringa erfarenhet av rör så vill jag ändå påstå att du kan göra något liknande för en betydligt lägre summa.
Genom att läsa på lite själv och ta hjälp av alla duktiga och kunniga medlemmar här på forumet. Det finns MÄNGDER av scheman och projekt på nätet om du letar.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2008/10/22 :  16:22:19  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Jo jag tror inte att det är så stora problem att knåpa ihop en annan bara att detta såg ruggit simpelt ut, Men bra att man frågar så man får lite åsikter för jag har inte vart så insatt i hemma hifi på dom 2 senaste åren utan spenderat mest tid på bilstereont men till vintern vaknar dock alltid känslan för lite hifi i hemmet istället.

Har tyvärr rätt begränsat med utrymmen, instrument osv så byggsats hade vart enklast. Men får se lite vad man hittar på..hörlursförstärkaren som har rör saknar vänner :)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/10/22 :  16:35:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message




Vad är det som gör att inte HFTA:n är mer på tapeten?
Den borde vara forumets "Rikslikare" när det gäller rörförstärkare.

Vänligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  17:12:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag sitter och grubblar lite på ett par monoblock med GU50. Med lagom spänning (7-800V) plockar jag ut 60+ W ur ett par. Jag har en prisuppgift från EdcorEU (Europakontoret) på ca 210 ¤. Jag räknar med en tusenlapp för nättrafarna. Ett gäng (4 styck) GU50 går löst på 10¤/styck och driv/ingånsrör 10¤/styck (4 behövs). Chassi och "övriga komponenter" kostar kanske 2000kr (högt räknat). Det blir runt 5000kr brutto. Genom andra val av leverantör (av trafos), hembyggd låda osv kan man få ner priset lite.
Väljer man andra rör med lägre uteffekt kanske prisbilden ser annorlunda ut.

Jag tycker inte man ska gå på första bästa byggsats man hittar utan leta runt lite.

Kolla http://www.experience-electronics.de/englisch/index.htm. De har byggsatser till de lite udda men mycket intressanta PPP-förstärkarna (Circlotron). En 50W Cirlotron med EL84 går lös på 800 Åjro, t ex.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000