HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 vart ska jag och sambon resa i april?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/28 :  20:38:08  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja som rubriken säger är jag väldigt tacksam för tips om vart jag ska ta sambon på den första semestern vi haft tillsammans på flera år, förutom en veckas fjällvandring i somras som inte riktigt var den avslappning vi hoppats på även om det var roligt och utmanande (dööh, va fan tänkte jag på?)! detta var förövrigt den enda semester jag haft överhuvudtaget på mer än tre år, pluggar hela året (utökat) medan jag även jobbar någon gång/vecka och jobbar sen hela sommaren förutom helger. ja jag tycker lite synd om mig själv, jag förtjänar att resa!!

vi vill nu ha en semester (riktig jävla svenne semester) där vi inte behöver, det får dock gärna finnas möjligheter till kulturella som fysiska aktiviteter, göra annat än att sola/bada! varmt ska det vara, inget jävla regn och vi lutar åt att åka i april men det är inte spikat, går nog bra både före och efter det.

eftersom jag som sagt studerar (sista året nu blir klar till sommaren, wohoo!) så det får gärna vara ganska billigt, dvs att resan med boende och att vara på plats ska få en att känna sig rik, typ ! jag söker alltså inte direkta tips på resor, men gärna var man billigt kan hitta dessa, utan snarare resmål med för och nackdelar. budget/person inkl allt, även "fickpengar" då, är 10000 +/- några tusingar, semstern är tänkt att vara en vecka.

så var ska vi åka?

eoJeud

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/10/28 :  20:45:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Barcelona verkar vara ok, säger folk..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/28 :  20:54:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
Turkiet kanske. Annars är ju Barcelona trevligt det med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2008/10/28 :  21:08:46  Show Profile Send Figge a Private Message
Cinque Terre, Italien

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/28 :  21:21:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Frankrike är perfekt i april tycker jag

Paris kanske. Bör kunna gå att fixa inom budget med lite planering.

Ett annat alternativ kan vara Nice - lite värmesäkrare men förmodligen svårare att få varierad vecka med tight budget.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/10/28 21:21:55
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2008/10/28 :  21:30:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Njuta av livet i prag kanske?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/28 :  22:22:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Kreta, Cypern, Kanarieholmarna?
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/28 :  23:30:59  Show Profile Send 80-talet a Private Message
bra tips!!! fortsätt så. kommer man verkligen undan med vår budget i italien och framkrike? gör man det så är det klart bra alternativ.

barcelona är också ett fint alternativ!! men även här undrar jag över hur billigt det är, klarar vi oss en vecka med vår budget?

turkiet är uppskrivet likaså, hört ganska bra om stället . prag var vår senaste resa och jag har varit där mer än en gång, fint och billigt är det. jag hoppas på ny inspiration, så kom med fler alternativ! gärna mellanting där kanarieholmarna utgör ena sidan och t ex paris den andra. om ni förstår vad jag menar!? kan inte bli hur svensson som helst

eoJeud
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/28 :  23:51:54  Show Profile Send edison a Private Message
10´ för båda eller per person?

Ett ställe jag skulle ta med en kvinna till är grekiska Santorini, makalöst vackert och lätt ta sej omkring på ön (den är liten)
Nackdel är det är rätt mkt folk på liten yta, men fy vad läcker den ön är.
Inte billigaste stället i Grekland, men behöver inte bli extremt dyrt heller.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/10/29 :  00:02:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Italien?
Neapel +öarna i bukten (där Capri är mest känd, har själv dock bara varit på Ischia) är väldigt trevligt (fast staden Neapel är väl kanske inte lika trevlig).
Ex. Sorrento är en bra utgångpunkt (och en trevlig stad), ligger en kort tågresa från ex. Pompeji.

Det ska dock sägas att jag bara varit i området när jag varit på konferens (med en eller två dagar ledigt varje gång) och då med kollegor som kommer från Neapel, det är möjligt att man upplever det annorlund som "vanlig" turist.

Rom är väl ett annat alternativ. Har aldrig varit där själv men skulle gärna åka dit. Venedig och Florens verkar ju inte heller vara så dumma destinationer.
Själv älskar jag dessutom italiensk mat

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/29 :  00:29:04  Show Profile Send 80-talet a Private Message
grekland har jag gjort, bland annat varit på just santorini! det var fint men sist jag var där (tessalonikis) kändes det dock som landet blivt dyrt.. sen vill vi nog ha något som båda kan uppleva som lite nytt iaf

budgeten är alltså 10k/person 20 för oss båda.

italien lockar framförallt min sambo och jag kan ställa upp på det ! men jag undrar fortfarande om ni tror/vet att vår budget räcker för t ex italien och frankrike!?

eoJeud
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/10/29 :  18:36:44  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Budapest i Ungern kanske?
I mitt tycke en väldigt trevlig och vacker stad där man kan unna sig väldigt mycket för lite pengar.
Go to Top of Page

nisseW
Member

532 Posts

Posted - 2008/10/29 :  18:47:48  Show Profile Send nisseW a Private Message
Budapest helt klart,badsemester med termalbad funkar året runt.
<Bra mat, bra vin och ganska billigt.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/29 :  20:20:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tror inte budgeten klarar Italien. Har inte varit där på länge men alla som varit det nyligen klagar på prisrna.

Jag har redan nämnt att jag tror det kan bli svårt att få till det bra i Nice med tight budget. Men staden har två ansikten - det fashionabla och det mer vardagliga. Prisskillnaden för en vanlig pilsner på en uteservering är mer 50%! Så det kan gå att få till Nice. Paris är mycket större och därmed enklare att göra billigt. Promenaderna och vyerna tar aldrig slut - och de är gratis. Även här är prisskillnaden mellan de vardagliga och fashionabla delarna rätt stora. Även om jag inte upplevde dem som lika markerade som i Nice när jag var i städerna i våras.

Budapest däremot tror jag på - både relativt varmt och relativt billigt.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/30 :  08:04:57  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja vi har också pratat om budapest och det enda smolket i bägaren är väll att det inte är speciellt varmt i april..

frankrike är fortfarande kvar på vår lista, medan italien numera står som avbytare.

hur är egypten eller jordanien?

eoJeud
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/10/30 :  09:29:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag har en resa till Sharm el sheik i minnet som jag gjorde för 4 år sedan.
Turistort, jodå.
Mat, nja...
värme i April: funkar säkert
Regn: troligen inte
Taxi: går hellre...
Hyra bil: aldrig i livet
Bad: detta kan få mig tillbaka, Riktiga korallrev 50 meter utanför kustlinjen, hög salthalt innebär att du ligger som en utslagen manet med huvudet ned i snorkeln och bara flyter en timme i stöten. Siktdjup på 100 meter och all de där disney-fiskarna är där och hälsar på dig. Urläckert.
Unga människor som ni kanske också uppskattar turismens myllrande baksida där en påtänd butksägare per kvarter vill ge din käresta "massage" i rummet bakom och resolut tar tag i hennes hand och börjar dra iväg

Ömsom vin ömsom vatten med andra ord...

Badplatsen som gäller om man inte dyker på riktigt är El Fanár, där finns också ett hotell av brittiskt snitt (man går aldrig utanför staketet på hela veckan) som erbjuder al inclusive, 20 000:- per vecka för båda i dubbelrum.
Fast då räcker inte budgeten till att göra något annat...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000