HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datasäkerhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:12:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag ogillar skarpt alla de intrångsförsök o annat man utsätts för.
Jag har idag en router och internet security prog i datorn...

Det jag funderar på är att sätta en burk med proxy/brandvägg nånstans i "kedjan".

Är inte kunnig nog att veta om den ska sitta mellan pc & router eller ADSL modem & router.

Enda progget jag hört talas om är Smoothwall, finns det bättre?

Jag vill helst slippa böket med skärm osv på "säkerhets-burken", så jag vill kunna styra den från min ordinarie PC.

Eller om någon har bättre tips o förslag...
Jag har kört linux i omgångar med, men det finns helt enkelt inte stöd för all hårdvara jag vill använda.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:18:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Känns vettigare att sätta en sån tingest mellan modemet och routern, så att hela nätet står bakom och inte bara just PC:n.

Nu har inte jag testat Smoothwall något, men vad är det tänkt att "säkerhets-burken" ska göra? Om du sitter bakom en router antar jag att PC:n inte utsätts för direkta intrångsförsök, utan snarare att du löper risk att få in skräp när du surfar och liknande. Det lär inte förändras när du sätter in en burk till i kedjan.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:19:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Släng ut routern så behöver du inte fundera...
Det är ju bara att du kör NAT och DHCP i burken med brandväggen och sätter en vanlig sketen switch efter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:24:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vissa online spel o dyl kräver öppna portar i routern, och jag har hört att den vägen kan skräp komma in.... Sen kan jag inte dynga routern, då jag behöver WLAN funktionen i den. Men det kanske är så att 100% säker sitter man aldrig....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:41:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du har alltså redan en hårdvarubrandvägg och inte en ren router.
Är den särskilt usel och saknar SPI eller vad är problemet?

Du måste ju fortfarande öppna portarna i den extra brandväggen för det IP där du vill spela dina spel.

För övrigt har jag en enda gång på allvar fått in skit i datorn och det var över modem utan brandvägg och inte särdeles uppdaterat system i W2K typ 2002-2003 när det var något spännande säkerhetshål i Windows. Skiten kom in bara man hade ett IP. Ingen data förlorad dock utan bara tid för ominstallation.
Jag har bara hårdvarubrandvägg + antivirus på den stationära, den bärbara har Windowsbrandväggen igång också.
Med vett, rimligt uppdaterat system och att sky Internet Exploder och Outlook etc. som pesten kommer man långt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/10/29 :  22:48:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så sant... lite var det väl leklust med =) Alltid kul att sitta o pilla med nåt, vare det sig är hifi eller datorer.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000