HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp att lösa sudoku
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:12:24  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Finns det några bra och relativt enkla knep för hur man smidigast löser sudoku?
Jag förstår att man måste använda lite sidoanmärkningar för det är omöjligt att redan från början komma på rätt vilket nummer hör till en viss ruta. Hur gör ni då?

Något sätt man kan klura ut var ska man börja lösa en sudoku, eller är det slumpartat?

Andra goda råd för den som vill bli bättre på att lösa sudoku, samt gärna förslag på sudoku på nätet som fungerar bra.

(Edit: stavfel.)

Edited by - pick-me-up on 2008/11/06 21:13:27

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:17:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag börjar så gott som alltid med att lösa ut den rad som har flest givna siffror.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:29:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Nu är jag inte någon rabiat sudokulösare, men det verkar vara det vettigaste sättet att starta det hela.
Brukar du göra små anteckningnar om du ska lösa lite svårare fall? Alltså till exempel skriva med blyertspenna små siffror i rutan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:30:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Finns flera taktiker och de måste samordnas.

1. Kolla upp där det finns många av samma siffra givna. Lös så många som möjligt.

2. Börjar det närma sig i en rad eller en sifferruta? Fyll i resten med uteslutningsmetoden.

3. Svårigheterna börjar. Kolla en ruta och gå igenom vilka siffror det inte kan vara. Då har du oftast bara en eller två möjligheter kvar. Kolla en annan ruta i samma sifferruta och det ger sig oftast.

Lycka till!
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:08:39  Show Profile Send Anjin a Private Message
Ett hyfsat smidigt sätt att göra anteckningar så det inte blir så grötigt är att istället för att skriva siffrorna så sätter du små prickar i rutan. Att förklara det här på något lättförklarligt blir en utmaning men jag ger det ett försök:
Tänk på rutan såhär:
123
456
789
Så om det t.ex. kan vara 3,5 eller 6 i rutan så gör du små prickar såhär (nollorna får representera utrymmena du ska lämna tomma):
00.
0..
000

Det är som sagt bara en metod för att få det lite smidigare, men jag lovar att det går snabbare efter ett tag också.
Annars kan väl inte fylla i så mycket efter huzzes råd, det blir lätt lite krångligt att gå igenom över ett forum.
Tror att svd hade en sudoku-skola förut, kolla deras hemsida.

All min sudoku-kunskap tillägnar jag de som delar ut gratistidningar vid KTH's tunnelbaneuppgång. Tack vare deras jobb har jag missat många timmar föreläsning.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:38:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag löste en del soduku innan och jag brukade skriva ner varje möjlig siffra i de rutor jag höll på med när minnet inte räckte till. Ibland blev det varje icke-ifylld ruta och då kunde man se systemen lättare, typ att i de rutorna är det enda möjigheten att få 5 och 8, då kan jag stryka 5 och 8 i de andra rutorna i den raden tex.

Blyertspenna (stift) för sånt kladd och sen bläckpenna när man visste vilken siffra det skulle vara.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:50:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett tips som ofta används är att se vad som INTE kan vara aktuellt,, Eller vad som ska stå på ANDRA ställen, och på det sättet får man reda på vad som blir kvar.

Det är nog bättre att lägga upp en bild på det man har problem med, så kan medlemmarna berätta om hur de löser en viss del..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/11/06 22:51:26
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/07 :  09:06:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Zalve!

Det är nog närmare på det sättet att jag är nästan helt nybörjare på sudoku, och inte särskilt duktig än så länge. Därför vill jag få så många tips som möjligt hur man bäst löser dem.

Sen tror jag att alla har inte fallenhet av den här typen av problemlösning heller. De som är duktiga på matte har en kraftig fördel, anser jag. Men visst kan man med idogt träning bli lite bättre på det. För min del skulle räcka om jag klarar att lösa medelsvåra sudoku. Alla fall att börja med. Sen får man anstränga sig till det yttersta att kanske kunna med tiden lösa dem som är ännu svårare. Vilket jag tvivlar kraftigt att jag kommer att klara av.

Anjin!

Tack för tipset. Visst finns den kvar.

http://www.svd.se/kulturnoje/spel/sudoku/artikel_37816.svd

Edited by - pick-me-up on 2008/11/07 09:26:18
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/11/07 :  16:49:55  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message

Länken med Sudokuskolan som du gav var ganska intressant. Prova den här versionen online:

http://arkaden.pcforalla.idg.se/game/Sudoko_Original-Ul78DJku

Jag har löst alla dom på Easy och Medium och en eller två på Hard, om man inte rensar webläsarhistoriken kommer spelet ihåg vilka man löst. Då saknade jag de "Sofistikerade lösningsmetoder" som Paul Vaderlind ger exempel på och kunde därför inte lösa fler på Hard utan att chansa. Kanske skall göra ett nytt försök. Sedan hittade jag ett par andra versioner:

http://arkaden.pcforalla.idg.se/game/Samurai_Sudoku-lx6INEb_

Den var inte så svår, på hard behövdes det inga "Sofistikerade lösningsmetoder"

http://arkaden.pcforalla.idg.se/game/Sudoku_Savant-AOtdgYGN

Inte provat denna, men bara namnet och att det finns fyra lägen bådar gott Easy, Medium, Hard och Expert.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/11/08 :  13:28:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag skriver aldrig upp något då jag har en elektronisk maskin som jag kör ibland innan ögonen klipper för nattsömn.

Soduko är uppbyggt med 9 stora rutor med 9 små rutor i varje. Kolla vilka siffror som saknas i den stora rutan. Se sedan vilka siffror som är upptagna i de andra rutorna i samma rad, går det att stoppa in en etta tex i den rutan eller om den redan är upptagen lodrätt och vågrätt?.

Hmm, svårt att förklar med ord kort och koncist.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/08 :  15:18:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Sorry, henrickpettersson!

Jag hittar nog själv bättre exempel på nätet. Dessutom, vem i helsicke vill ta tid när man löser sudoku? Det vill jag inte göra under några som helst omständigheter!

Edited by - pick-me-up on 2008/11/08 15:22:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000