Author |
Topic  |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 15:05:57
|
Tanken är att skaffa en ny skärm på antingen 22 tum eller 24 tum frågan är vad ska man ha? Jag har just nu en HP w1907v som det är nu till min stationära dator och visst är den bra men jag önskar större. Jag gillar att skärmen är blank känns något skarpare då. Sen har min hp bara vga vilket inte direkt känns så där jätte modernt. Tanken är främst att köra den ihop med min laptop som har dvi-ut
Så ös på med förslag |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 15:51:08
|
Ingen kommer kunna ge dig några vettiga förslag om du inte talar om:
1. Vad ska du ska ha den till. 2. Vad får den får kosta.
Du får mycket mer/kraftigare reflexer i blanka skärmar så det är inte enbart positivt... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 16:22:08
|
Vad den får kosta svårt det där men max 3000kr kanske någon krona över om den är extremt bra.
Jag ska mest ha den till surfa på nätet glo på film och lite spelande. Sen kommer jag klart få in min stationära spelmaskin på rummet igen när mamma å pappa fixar en egen maskin så då blir det mer spelande.
Men främst till surf och film med andra ord vanligt windows användande. |
 |
|
Amatören
100.000-klubben

1796 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 21:32:41
|
"Lite" över 3000:- strecket men sitter själv med en Eizo FlexScan HD2441W. En riktigt bra 24" skärm med "noll pixel fel" och 5 års garanti som jag är riktigt nöjd med. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 08:13:13
|
lg flatron l225WS 1900:- |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 10:24:26
|
Ja den där eizon såg fin ut men är ju dock en bit över budget hehe.
Den lgn tittade jag på igår och jag vet inte. Det problemet jag ser är att den inte har dvi vilket gör att jag inte tror jag får den bild jag eftersöker.
Funderade lite på en samsung syncmaster 220t tror jag den hette. Kan det vara något? |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 11:08:15
|
quote: Funderade lite på en samsung syncmaster 220t tror jag den hette. Kan det vara något?
Den har TN-panel som alla andra skärmar i prisklassen. Ingen höjdare tycker jag. Personligen hade jag sparat ihop mer pengar till en skärm med en vettig panel, läs PVA, MVA eller IPS i olika iterationer. Vilken av dem beror lite på vilka egenskaper man prioriterar högst. Den enda fördelen med TN är att de har låg responstid vilket är bra för t ex FPS-spel men i övrigt är det dåligt med företräden förutom lågt pris. Allt beror förstås på vad man har för krav och visst får jag finna mig i TN-panelen i min bärbara men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en dylik för stationärt bruk om det inte verkligen knep. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 15:39:14
|
Nu har jag dessvärre inte så mkt pengar att vifta med. Utan som sagt budget är runt 3000kr. Tänkte mig att kanske man borde skaffa 24tums i alla fall. Kan ju vara gott om man ska glo lite på film. Sen har jag inte jättehöga krav heller. Den skärmen jag har nu är inte det bästa.
Några andra konkreta tipps i den prisklassen? Hur är lgs 24 tummare? Polaren köpte en sådan igår den hette LG W2452T. Vad jag kan läsa på nätet så verkar den inte vara speciellt bra. Svårt det här. Man vill ju inte köpa riktig skit utan att det ska ge bra bild men samtidigt som då budgeten är begrännsad |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 16:41:32
|
Lägger du på en tusenlapp får du en sån här: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=266264
Förvisso inte 24" men jag tycker nog det är bättre med kvalitet framför kvantitet... S-PVA-panel, och Eizo gör generellt sett mycket bra skärmar. Precis som sagt tidigare så har TN-panelerna fördelen att de har bättre responstid. Personligen prioriterar jag färgåtergivningen högre, inom rimliga gränser såklart. Chansen god är att responstiden är betydligt bättre på en ny PVA-panel ändå om du har en gammal halvrisig skärm.
Här är den springande punkten egentligen, förutom priset. Färgåtergivning > Responstid eller Responstid > Färgåtergivning?
En reservation i sammanhanget är att jag inte har erfarenhet av just den här skärmen. Den skärm jag köpte till den stationära slutade på nästan 4 ggr din budget och var inte heller bredbild så den är liksom inte riktigt intressant i sammanhanget. Så hade jag också väntat med att köpa en platt och hållt kvar vid min gamla 22" CRT tills fosforskiktet var utbränt (ljusstyrkan gick inte att höja för att få korrekt dylik)... |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 20:24:16
|
Det går att köpa HP 2465 24" S-PVA skärmar för strax under 3k av Zave.se. De är inte nya men i bra skick. Köpte en själv. Bra skärm för små pengar 
Edit: Annars håller jag med Ztenlund. TN är förvisso bättre idag än tidigare men det är mycket trevligare för ögonen med en bättre panel. |
Edited by - Lovan on 2008/11/11 20:26:01 |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 13:57:57
|
Kollade in den sidan lovan men det verkade vara slut hp skärmarna. Ska försöka bege mig iväg idag och kolla på en eizo skärm. Annars lutar det åt samsung skärmarna. Ska även kolla in polarens lg skärm idag och se hur bra den är
Får stoppa ut min 19tummare idag till den andra datorn så familjen kan använda den. Snacka om ångest |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 14:48:13
|
Står att det finns på kampanjerbjuranden. Kan vara värt att maila. Förvisso inte en eizo men å andra sidan större med högre upplösning  |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 00:22:27
|
Välj gärna en skärm med roterbart VESA100-fäste och full HD-upplösning. 1920 pixlar på höjden är en höjdare (ursäkta - kunde inte låta bli) när man ska browsa långa forumtrådar. Om du sedan sparar ihop ett par 1000-lappar till kan jag tipsa om att en treledad hydraulisk vinkelarm (med just VESA100-fäste) är ett lyft (suck) när man kommit lite till åren och använder progressiva glasögon. Jag halvligger bekvämt i lyssningsfåtöljen med skärmen utsvängd från mitt hjulförsedda datorbord och tangentbordet (som har både trackpoint och pekplatta) i knät, och en minivariant av IKEAs Lack-bord bredvid med plats för en mugg och att använda vanlig mus om jag vill variera mig. Det är bra för hand och axel att inte använda samma pekdon hela tiden. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 08:44:00
|
1920 på höjden finns mig veterligen inte, det har inte ens 30"-skärmarna (som har 1600). 1200 är det på en 24" liksom en bättre 20" 4:3. Du kanske menar att man ska sitta och vrida skärmen fram och tillbaka mellan lägena. Nu tycker jag nog att skärmhöjden bli väl stor (fysiskt) då med en 24" om man inte sitter ovanligt långt ifrån.
Edit: Det är såklart aldrig en nackdel med vridbar skärm, jag gillar det bara inte särskilt mycket i den storleken av ovan nämnda skäl. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 18:11:12
|
Jo, jag kör ju 1200 X 1920, skärmen vriden på högkant, och tack vare vinkelarmen sänkt en bra bit under bordsskivan. Min skärm är bara 22" och därmed inte så otymplig. Eftersom jag i grunden är närsynt kan jag köra med små fonter och dra till mig skärmen nära, men det passar ju inte alla. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 21:45:51
|
Jag var hos polaren igår och tittade på hans lg skärm. Jag säger bara en sak Jag trodde inte skärmen skulle vara bra. Då hans förra skärm en tjock trinitron skärm från dell var rena skräpen suddigt och riktigt dåliga färger. Den tyckte han var riktigt bra. Så jag förväntade mig en halvokej skärm. Men jäklar vad bra den var. Mkt bättre än min lapptop. Då körde vi dvi in från min lapptop och skiftade emellan. Varje gång vi gick över till lapptopen så var det som att dra en strumpa över huvudet det blev mörkt och väldigt fattigt på färger. Får se om jag ska ha en sådan lg. Ja menar är den skärmen så bra så bör ju en samsung för några hundralappar mer vara ännu bättre å då duger det åt mig.  |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 22:04:39
|
Så länge man inte är van vid en bra CRT eller PVA/IPS-paneler duger en TN-långt. Men har man en gång vant sig.. ja då är TN uteslutet ;) |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 22:06:13
|
Jag tycker förstås inte att det här låter särskilt bra...
quote: I put the monitor through a series of image-quality tests using the DisplayMate (www.displaymate.com) diagnostic suite and was not impressed. The panel was unable to display a good portion of the light grayscale, causing light shades of gray to appear washed out. The flaw affected color quality, resulting in compression at the high end of the scale. For example, the two lightest shades of blue looked exactly the same, rather than showing a gradual lightening. This was evident across the spectrum. Dark gray performance was slightly better, but still far from ideal.
Citat från http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332282,00.asp
Vissa (rätt många...) nöjer sig med kompaktstereo från någon av våra kära stormarknader också. 
Edit: JonasY är inne på samma linje ser jag.  |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 23:27:06
|
Ne jag tittade lite runt om lästen även testen du länkade till ztenlund och den får ju inga jättebra betyg. Ändå tyckte jag den var bra? Knas. Kanske har jag dålig erfarenhet av skärmar. Eller så är det på grund av min grava färgblindhet som jag inte märker att den är urusel i färgerna |
 |
|
|
Topic  |
|