HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Reseförsäkringar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:05:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Sonen ska ut på större turné på klotet under våren och sommaren.

Naturligtvis ska han ha en bra försäkring för resan. Det enklaste är ju att köpa värstingtillägget till hemförsäkringen för honom.

Men det kankse finns andra bättre och kanske billigare lösningar.

Har någon av HiFiForums alla skribenter några råd och dåd i reseförsäkringsärendet?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2008/11/17 :  00:02:38  Show Profile Send jari a Private Message
Frugan ringde Folksam då grabben skall till Thailand i 5 veckor,
han har en sjukdomsbild som gör att frågan var viktig.
Med den försäkringen vi hade behövdes inget ytterligare.
Dottern reste runt i 1 1/2 år och hon tecknade en separat försäkring.
Dyr som satan vill jag minnas att den var,åtskilliga tusenlappar handlade det om.
Så kontrollera vad hemförsäkringen täcker.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/17 :  08:54:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag utökade hemförsäkringen (Länsförsäkringar) när jag skulle runt
klotet, 3,5 månader. Det var det klart billigaste (1200 tror jag
det kostade, 3000 Var det billigaste reseförsäkringen). Man
betalar väldigt mycket dubbelt om man tecknar en extra
reseförsäkring. Dessutom hade jag 30 första dagarna gratis har jag
för mig. Värt att kolla upp!

Vart ska han åka? Tänkte på vaccin, visum osv...
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:09:49  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag vill minnas att jag utökade hemförsäkringen när jag åkte down under, det var det klart billigaste alternativet då (iofs 2001).
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:30:20  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Utomlands (Usa och Japan) så täcker kreditkortsföretaget försäkringen om man betalar med kort. Så har du ett VISA kort, kolla om de täcker.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:39:51  Show Profile Send escape a Private Message
Trevligt projekt!

Europeiska tycker jag har den bästa försäkringen. Den täcker det nödvändigaste såsom sjukvård & hemresa. Vid stöld utgår dock ingen ersättning men å andra sidan har jag aldrig med mig något av värde som inte är större nog än att det ryms i mitt moneybelt, dvs pass, cash och visakort.

Vill minnas att jag senast betalade omkring 900 riksdaler för 4,5 månad.

http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=274&utm_source=RdB&utm_medium=StartPage&utm_content=bubbla&utm_campaign=backup

Mvh, Christoffer
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2008/11/17 :  23:47:38  Show Profile Send escape a Private Message
Btw, har för mig att den inte är giltig i högriskområden som t ex haiti. Reser han till "halvriskområden", exempelvis vissa områden i indien, måste detta anmälas i förväg då en tilläggsförsäkring tillkommer. Vidare finns det restriktioner på vilka aktiviteter som får utövas, men detta är nog något som säkerligen gäller alla bolag. All info finns på hemsidan.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/18 :  08:00:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för alla inspel.

Har Länsförsäkringar för hemsförsäkringen. Reseförsäkruing som ingår täcker 45 dagar. För cirka 1300 får man en försäkring som gäller i hela Asien under ett halvår och omfattar de moment som är viktiga.

Blir nog den. Ska han få i julklapp så att han slipper budgetera in den "onödiga" utgiften i reskassan.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2008/11/18 :  09:23:30  Show Profile Send jari a Private Message
En anekdot under dotters resa.Hon bodde på ett vandrarhem i Kina som hade en hundvalp som "maskot".Lekande så nafsade den dottern i hälen.
Personalen blir orolig och kör henne till sjukhus.
Rabiesbehandling,5 sprutor med 1 veckas mellanrum.
När hon kommer hem efter resan och äskar pengar för utläggen från försäkringsbolaget,så får hon bannor för att hon inte kontaktade dom med en gång,för då hade de ordnat omedelbar hemtransport åt henne.
Tur att hon inte gjorde det,för hon ville inte avbryta resandet.
Pengarna för utläggen fick hon givetvis.(Europeiska var f-bolaget)

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2008/11/18 09:24:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000