Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 22:25:26
|
Så vilket OS (Operating System) kör ni, och varför just det?
Jag själv halkade in i datorvärlden ca 2003 när en kompis berättade om Linux för mig. Jag hade en gammal skruttig dator med Windows 98 på, men gillade det inte. efter att ha läst på lite och pratat med honom, så kraschade jag windowsinstallationen genom att radera alla systemfiler jag kunde hitta som var större en en MB. Vid omstart så ville datorn inte vara med längre. Ganska död!
Sedan var det bara att stoppa in CD-1 av Debian 3.0 och rulla igång det hela. efter lite telefonsupport så körde jag Debian och Gnome skrivbordsmiljö. Detta har jag sedan fortsatt med sedan dess. Idag är det Debian Testing (blivande 5.0) i AMD64 version. Jag har även en XP installtion där jag kör FOOBAR2000 och dess DSP-Crossover samt div spel.

Så vad använder ni, och varför?? Kanske också hur länge har ni hållit på med datorer???
Johannes. |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 22:34:04
|
Xp stabilt. Hållt på med datorer sedan Commendore 64 och Vic 20 var det hetaste man kunde ha ;) Skoldatorn var en ABC 80 aaaah vilken maskin med basic.
Har testat Ubuntu ett tag men det är för dålig kompabilitet med banker 3partsprogram osv.
Sugen på en apple i framtiden. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2008/11/01 22:34:23 |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 23:07:31
|
Timeline:
1991: MacOS 6.0.7 --> ?: MacOS 7.1 --> 1997: Win95B --> 1999: Win98SE --> 2002: Win2000 --> 2004: WinXP
Jo, jag är inte direkt något "early adopter" när det gäller M$'s operativsystem. Jag vet att det alltid behövs ett tag för dem att få styr på operativet och normalt sett föranleds operativsystemsbyte av hårdvaruförändringar som antingen kräver det eller fungerar mindre bra under det äldre operativet.
Ärligt talat så saknade jag länge MacOS faktiskt, och jag saknar fortfarande den smidiga applikationshanteringen utan onda register och idiotiska installtionsprogram som lämnar hälften kvar. Tyvärr blev ju MacOS (eller System [insert number] som de faktiskt egenligen hette från början) synnerligen instabilt med tiden. MacOS X var verkligen en välbehövlig förändring.
Linux har till och från åkt in på diverse datorer men jag har aldrig blivit riktigt övertygad. Jag tycker det är alldeles för osmidigt. Man kan alltid ge sig fanken på att det är något som inte fungerar alls eller behöver halvt obegripliga konfigurationer i textläge. Det inte ett färdigt skrivbordsoperativ tycker. Som det är nu kommer det never-in-hell kunna ta någon seriös marknadsandel. Att köra det som serveroperativ är ju en helt annan femma dock vilket ju också bevisas av mängder servrar som faktiskt snurrar på *BSD eller Linux. Det mest vettiga jag testat är Debian och OpenSUSE. Nu har jag tröttnat på att installera på riktiga burkar utan virtualiserar istället när jag blir sugen på att fippla lite.
Mac har jag varit på väg att köpa en bärbar de två senaste vändorna men jag har inte kunnat motivera merpriset. Visst får man ett fräsigt chassi och motsvarande på PC (vad gäller utanverket) blir lika dyrt eller dyrare men nu var det inte en fräsig utsida jag ville åt så då sparade jag 2-5 kkr och köpte nu senast en Thinkpad istället. På den stationära vill jag kunna köra en del endast-windows applikationer så där faller både MacOS och Linux som enda operativ. Dessutom gillar jag att bygga eget och få precis den hårdvaruspec jag vill vilket ju vållar vissa problem om man ska köra MacOS.
Edit: Sedan är det klart att jag suttit och knappat DOS och kört 3.11, men aldrig hemma. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 23:51:00
|
Jag hade också ABC 80 i skolan. Jag fattade ingenting... Numera är jag en obotlig Windowsanvändare. klick klick klick Åsså ropa på Bernt när det krånglar.  |
Waf, Waf!
|
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 00:33:48
|
Mac OS X. För allting fungerar. Inser först nu att datorer faktiskt inte alls behöver krångla. Steget från Windows XP kan jämföras med steget från en klockradio till ett hornsystem. Helt enkelt brutalt jävla mycket bättre på allt.
Min datorkarriär började väl nån gång i början på 90-talet (är 86'a) med Win 3.11, har sedan dess använt alla MS-klientoperativ förutom Vista. 2000 och framför allt massor-av-servicepack-senare-versioner av XP fungerade klanderfritt. Men känns numera lika moderna som en Volvo 240. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2008/11/02 00:38:01 |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 00:44:34
|
Kör med Fönster XP med ett oändligt antal patchar & SP men det fungerar ändå inte tillfredställande. Jag måste dock köra det pga. mitt CAD-program samt en del hårdvaruspecifika utvecklingsmiljöer som används vid elektronikutveckling.
Är riktigt sugen på att gå över till linux men i mitt fall är det bristen på rätt program som hindrar mig. |
 |
|
dahlfalk
Member

500 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 00:55:26
|
Kör Linux, för tillfället Ubuntu (något sönder hackad variant). Jag har kört Linux/Unix sedan 1997 med vissa undantag då jag kört Wintendo parallelt på grund av jobb. Har hackat runt med datorer sedan 1987 (är född 81) så jag har härjat med det mesta från då till nu, både i Puttemjuk-världen och Unix/Linux och C64/C128, MAC mm mm. Jag är helt insnöad på Unix världen och den frihet som den har att erbjuda. Man har ett OS som är stabilt, säkert och helt fritt att hacka sönder så att man får det som man själv vill ha det. |
Edited by - dahlfalk on 2008/11/02 00:58:08 |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 08:12:42
|
1996: PC 486 hette den tror jag och det var Windows 95 1999: PC som jag inte minns namnet på, Windows 98 2002: 3:e PC:n och nu började man fatta galoppen att datorer var självdestruerande.
2003, byte till Mac och OS X och datorer var för första gången till för mig, inte tvärtom. 2008 Mac igen, OS X 5.5
Jag är i grunden alltid skeptisk till olika former av trender där ett visst märke är hett och Apple är det ju stor varning på med designtänket inblandat. Men just att det alltid fungerar gör att man ger upp motståndet. En prisskillnad på några tusenlappar är skillnaden mellan en fungerande produkt och en man inte vill köpa. Spel mot ett mål i min värld.
Köpte i förrgår en I-phone efter mycket tvekan (designad, hypad och hal som en tvål...) Det fungerar...kalas. Även som dator-idiot lyckas jag första dagen få igång de system jag vill ha, nätverk, web och gps-kartor. (värst vad man tar i tänkte jag nu och försökte öppna mail-funktionen för att se om det inte är något krångel... Tog 2 minuter, nu kan jag läsa min mail överallt. I mac:s normala mail-lay-out!)
Så vilket OS (Operating System) kör ni, och varför just det?
That#180;s why 
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 08:42:33
|
Jag kör OS 10.4.11 med min gamla trotjänare. Väldigt nöjd, men det skulle inte skada om man kunde byta till lite modernare doningar ... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 08:46:34
|
Nån gång under Jura byggde jag datorer för verkstadsapplikationer. Det var X86-maskiner som vi hade en grabb som skrev OS till. Han var verkligen duktig på SW och jag var kass. Jag är fortfarande kass så jag kör XP på arbetsstationerna och på mitt nya serverbygge rullar Debian. Utan support på servern från en kompis så är jag lost. Jag hoppas dock att lite av hans linuxkunskaper skall gnida av sig på mig vad det lider. 
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 09:46:27
|
Första datorn var en Compukit UK-101 (har jag för mig den hette...) som man kunde köpa som byggsats i England. Året var 1980... Efter det har en hel del rullat förbi och haft de flesta OS.
Några höjdpunkter under åren: Dos med Desqview (första multitaskingen jag hade som funkade bra), OS/2 1.2/1.3 (fantastiskt bra), Linux slutet av 91... (så mycket kanske inte funkade, men det var en spännande tid...).
Idag kör jag Ubuntu där jag får välja. Har lite annat, bl.a. XP-instans som jag kan köra i min VMware-installation (som körs under Linux). Bra för tester och annat.
På jobblaptopen går XP. Funkar nästan ok, har tänkt byta till Ubuntu, men inte prioriterat, ännu. |
[green]It's all about the music![/green] |
Edited by - Patrik on 2008/11/02 11:34:48 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 11:18:37
|
Ubuntu 8.04 LTS, på två datorer, inte ett häng på över ett år !
Jag tappade grafikdrivrutinerna vid en kärnuppdatering på en av masiknerna, inget allvarligt, det är nog det värsta som hänt så här långt, toknöjd är bara förnamnet.
Varför ?
1 Inga virus (vad jag märkt) 2 inget strul 3 kräver lite resurser vilket gör det snabbt 4 många bra gratisprogram i förråden. 5 snyggt
Detta ger att...
1...man inte behöver en massa antivirus program som slöar ner datorn. 2...man inte behöver rensa ur en massa skräp ur systemet. 3...även äldre datorer blir snabba och responsiva. 4...man inte behöver oroa sig för att av misstag ladda ner malware, bloatware eller spyware. 5...man får en grym 3D desktop som inte tar en massa resurer.
Jag har hållit på med datorer sedan C64 och amiga tiden, byggde min första dator 1997 (har fortfarande samma plåtskal men med uppgraderat innre), jag har aldrig varit helsåld på datorer och anser mig själv vara en enkel användare.
Jag tror inte på att man skall behöva det senaste och tuffaste för att få bra prestanda, ett bra OS skall itne kräva något speciellt av datorn utan ge en bra stabil och snabb upplevelse även med äldre hårdvara. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/11/02 11:34:48 |
 |
|
mr.olle.norell
Member

443 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 11:37:25
|
Jag har kört lite olika linuxvarianter, mest Ubuntu i tre år. Skulle aldrig byta ner mig till Micro$oft Open source och gnu är fina grejer! |
Olle Norell |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 13:29:37
|
Det började runt 1992 med en Pc - 386:a var det om jag minns rätt. Var rabiat DOS användare ;-) Sen stegade det framåt allt eftersom via alla Win som har släppts o körde även server med Linux/suze vilket fungerade perfekt !
Tycker att Win NT/2000 är det bästa operativsystemet som har släppts. Vad men behöver man ??
Har Mac på jobb, gillar dom inte - kan inte med ett grafisktgränsnitt som ser ut som en tecknad film |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 13:49:49
|
Första PCn anlände i hemmet 1983, antagligen en av de första i Sverige (åtmintone en av de första via en IBM-återförsäljare), OS var förstås DOS. Under de följande åren kördes Windows 1.0, 2.0, 3.0, 3.11 och sedan de flesta varianterna av NT. SunOS kom in i bilden (via universitet) runt 1990. Det var ju ingenting man körde hemma dock, där var det fortfarande pyttemjuk. Det gav dock mersmak och i jobbet har jag nästan alltid använt ngn UNIX dialekt för "riktigt" arbete och pyttemjuk för tidrapportering. Idag rullar de flesta av mina applikationer på AIX i produktion men de utvecklas under Red Hat. Under Q2 2009 kommer även produktion att bli Red Hat. Hemma föredrar jag MS, jag vill bara surfa, sköta bank etc. Ubuntu finns parallellt men jag orkar sällan dra igång det. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 14:09:00
|
Har använt datorer sedan 1982 (tror jag det var), första egna datorn var en Atari 800XL. Har genom åren använt de flesta OS. Det första grafiska användargränsnittet jag använde i någon större utsträckning var Workbench 1.2 på Amiga 500 . Har också använt diverse UNIX dialekter (Sun OS, Linux, FreeBSD osv). Har jobbat med datorsupport på deltid, mest av XP burkar men också en del MacOS (7 till 9).
Det enda OS jag aldrig hittat något positivt med är OS 8 och 9, använde det under några år i labbet när jag var doktorand och det var en ren mardröm; den "användarvänlighet" som jag gissar de flesta ser som en fördel är helt enkelt en direkt nackdel när man börjar montera ex. datainsamlingkort i burkarna och programvaran är buggig. Man var alltid tvungen att ha ett gem till hands De var för övrigt inte speciellt trevliga att supporta heller, när något går fel med Apples produkter så blir det ofta VÄLDIGT fel. Hyser därför än idag en stor motvilja mot allt Apple producerar, kan inte alls med "stilen" på deras produkter (jag tillhör också den minorit som INTE gillar designen, så inte ens den lockar) plus att man blir så inlåst; jag vill ha "kontroll" över grejerna jag använder.
Hur som helst. Kör sedan 10 månader Vista hemma. Vi använder i huvudsak XP på jobbet (hade dock 2000 på kontoret till för några månader sedan). Har egenligen inget emot ex. Linux men tycker det inte är värt besväret att han en dual-boot konfiguration hemma; jag använder en del program (och spel) som bara finns till Windows så det måste jag ha. Samtidigt så finns de freeware/GNU program jag använder (Inkscape, diverse Python grejer etc) till Windows också.
Mitt Vista hemma är för övrigt helt stabilt, har inte haft några som helst problem med det (kanske beroende på att jag väntade med att skaffa det till grafikkortstillverkare etc hade fått fram någotsånär stabila drivrutiner). Tycker Vista är ett utmärkt OS. Datorerna på jobbet (XP) startar vi väl om någon gång i månaden eller så (de går annars 24/7), det kommer ju en då och då en del uppdateringar som kräver omstart.
|
 |
|
Leffler
Member

601 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 15:59:16
|
Min datorhistorik börjar med en del commodore 64, Amiga 500, pappa hade en ericsson ordbehandlare, men den första datorn som fanns hemma och som var kul att pilla på var en Apple IIfx, om det var '88, '89 nånting... På den tiden var det rätt kul att köra Mac OS 6, när kompisarna körde Dos 3, vilken enorm skillnad det var! Macen hade miljoner färger, 640x480 upplösning, grafiskt gränssnitt och Quark Xpress. Å andra sidan fanns mycket få spel till macen, det var så småningom Marathon som gjorde oss mac-kids lyckliga i början av 90-talet. Lite kul är att Marathon återuppstått i form av Halo, men det är en annan tråd...
Så jag har främst använt Mac OS sedan 6:an hela vägen igenom, Det var kul att bevittna övergången till OS X... 10.0.0 var fruktansvärt långsamt, speciellt jämfört med gamla OS 9 som blixtrade jämförelsevis (om man inte fick någon tilläggskonflikt, då var det inte kul...). Men det ordnade till sig, så har ju också burkarna bättre hårdvara för att klara den extra grafik som fanns i OS X jämfört med 9. En period började jag köra X som Unix, men jag lade ned det efter att jag hade lärt mig, i praktiken är det ingen tidsvinst när man kan genvägarna i det grafiska gränssnittet tycker jag.
så har jag knattrat en del Dos och kört XP et al på jobbet. Men hemma är det Mac som gäller, pga användarvänligheten, designen och vanan. :-) |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 16:28:39
|
Har kört XP mest och nu Vista sp1(har bara 1Gb ram så att peta i en 8Gb USB-sticka o utnyttja ready boost funktionen gjorde underverk). Har en extra burk, modell sämre/långsam som jag ska testa att köra linux server på. Har kört en del linux distar med...men det faller alltid till korta på att jag har en del hårdvara som inte vill funka då, samt att det känns tungt att lära sig ett nytt operativ när man är såpass bevandrad i MS. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 17:28:47
|
Har använt Pc sedan 88-90 nångång, hur som helst så vad det 286:or och 386:or som var på modet. Idag kör jag XP på en Ghz-burk mest för att det är praktiskt, ser ingen vitts med Unix för vanligt hemarbete. Men jag har lekt med Linux till och från sedan 1995, körde under en ganska lång tid SlackWare parallellt med win95,98. Skall ochså erkänna att jag har kvar ett par gamla DOS-burkar. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 19:15:52
|
Jag har lekt med datorer till och från sen tidigt 90-tal. Commodore 64 började det med, även lite Amiga 500 och 1200. Det var mest spel som gällde då. Justera tonhuvudet och spola fram och tillbaka =)) Fina tider det där. International Karate, Sensible Soccer och alla andra fantastiska spel. Sen pc med Windows. Från 3.11 till XP och på slutet av 90-talet hade jag en kort period med GNU/Linux. Har så klart också använt Vista.
När jag köpte min första egna dator 2002 så körde jag Win 2000. Bytte till XP runt 2005.
För kanske ett halvår sedan hittade jag GNU/Linux-disten Zenwalk och kör nu den på min stationära. Provade c:a 15 olika distar innan jag beslutade mig för Zenwalk. Varför vet jag inte riktigt än. Kändes bäst helt enkelt =))
På den bärbara så pillar jag lite med PC-BSD för tillfället. Ska ge mig på Free-BSD så fort jag får tid.
|
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 19:52:42
|
ZX Spectrum, Commodore64, 386dx med Win 3.11 oh senare 95 och XP. Linux: Slackware, RedHat, Fedora och nu Ubuntu |
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 20:11:29
|
quote: För kanske ett halvår sedan hittade jag GNU/Linux-disten Zenwalk
Zenwalk har imponerat stort å mig! Jag har ofta tagit den för en spin som livecd men aldrig haft den installerad nån längre tid. Jag förstår att du gillar den.
quote: På den bärbara så pillar jag lite med PC-BSD för tillfället. Ska ge mig på Free-BSD så fort jag får tid.
BSDerna är oxå trevliga, men kanske en aning mindre nybörjarvänliga än Linux. Iallafall för mig som inte är någon "natural born Unix-hacker". Den senaste PCBSD är ju underbar och ett undantag. Snyggt, smidigt och lätt att installera och sköta.
Det är kul att se att de flesta som skriver här har provat och/eller kör Linux. Själv är jag såld. Jag har sålt min själ till Gnu/Linux. |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 20:41:59
|
Kan man köra Mac OS på en PC med Vmware? Vore kul att testa, det var nåra år sen man satt vid en mac. Vad skulle krävas för systemspecar? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 20:48:07
|
Enligt licensavtalet får du inte köra det på annan dator än en från Apple. Det spelar alltså ingen roll om du går och köper ett exemplar, du får i alla fall inte köra det på en "vanlig" PC. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 20:50:17
|
Ok, det visste jag inte. Då får det vara. |
|
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2008/11/14 : 21:44:47
|
- Började med en Vic20 1980-1982 eller något sådant. (Började gensast att programmera. Har programerat sedan dess.) - Fortsatte med Commodore64 1982 eller 1983. - Började med Amiga sent 1985 (tror jag). - Gick över till PC med Win3.1 1994 - Win95 1995 eller 1996. - Win98 1998 eller 1999 - WinXP 2003 och har den fortfarande med samma dator som 2003.
Däremellan har jag testat med olika typer av Linux, Äpplen, WinNT, Win2000.
Jag använder datorn till 90% att programmera.
Vilken dator har varit bäst? Utan tvekan Amiga med hårddisk!!! Sätt på, börja jobba efter 5 sekunder. Stäng av med avstängningsknappen på 1 sek. Otroligt fin att programmera med Amiga OS API är troligtvis det bästa som tagits fram.
Linux är mycket bra om målet är att leka med operativsystemet dvs för nördar. Tyckte inte alls om det. Kanske bättre nu, vad vet jag.
Tyckte om Win98, det första Windows som kunde ta upp kampen med min Amiga utan att nå riktigt ända fram.
Äpplena jag testat var som att stå vid en svarv, dvs uuuurtråkigt. Varför envisas de med att användargränssnittet påminner om en Alfa Romeo? Dvs ingen logisk ordning alls.
WinXP, har varit otroligt stabilt har faktiskt aldrig krånglat på något vis under de 5 år jag använt den. Men samtidigt tråkigare än Win98. XP slår Amiga i stabilitet men inte på någon annan punkt. Amigan kraschade ibland pga att man körde för stora program. Amiga hade nämligen inget virituellt minne. Tog minnet slut var det slut, basta! Men det var bara till att stänga av och sätta på igen så var man igång å jobbade efter ca 5 sek igen. Jag såg aldrig att Amigan fick några men efter en krasch. Kanske beror det på att en stor del av operativsytemet satt i en krets i datorn. Kom det en uppgradering av os'et köpte man en krets. Ur med den gamla och i med den nya. Starta och där satt man efter 5 sek med nytt glänsande OS. När jag installerade XP så höll jag på i ca två timmar.....
(märks det att jag gillar Amiga?)
|
Edited by - linnar on 2008/11/14 21:50:00 |
 |
|
Topic  |
|