HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket OS kör ni, och varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2008/11/14 :  22:29:49  Show Profile Send myskankan a Private Message
quote:
BSDerna är oxå trevliga, men kanske en aning mindre nybörjarvänliga än Linux. Iallafall för mig som inte är någon "natural born Unix-hacker".
Den senaste PCBSD är ju underbar och ett undantag. Snyggt, smidigt och lätt att installera och sköta.

Det är den senaste som jag har installerat, 7.0.1. Hade inga problem med installationen. Synd bara att dom har KDE. Har aldrig tyckt om det, dessutom segt som sirap på min P3:a. Var sugen på att lära mig Ports så jag använde det till att installera XFCE.
.pbi grejen provar jag en annan gång.
Jämförde lite med Zenwalk, som har det som standard. Lite segare, inte alls lika snabbt. In med Openbox istället. Då började det likna något. Men jag tycker ändå att XFCE skall flyta på hyfsat snabbt på en P3:a. Får se hur det går med Free-BSD. Eller så klarar jag inte av att installera det, den risken finns juh alltid =))
Jag blev faktiskt lite imponerad av Ports. Så jag hoppas lite på att jag kan få in Free-BSD eller någon annan BSD, Open eller Net kanske.

Annars så går jag väl tillbaka till min favorit, Zenwalk + Openbox =))

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/11/14 :  23:40:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag började min datorkarriär med en Sinclair ZX Spectrum med 16kB minne, gummitangenter och hela kittet. Ahhhh vilken tid när man kunde skriva in ett spel i maskinkod manuellt från en tidning! Därefter blev det en Amiga 500 - med ett då hypermodernt fönsterbaserat operativsystem med äkta multitasking osv. Kom inte i PC eller Mac på bra många år. Därefter blev det bara sämre... eller? Inga andra har i alla fall kommit på ett så bra felmeddelande vid datorkrasch som "guru meditation no ...."

ZX Spectrum -> Amiga 500 -> Win95 -> Win98SE -> Win98SE och Redhat resp Mandrake Linux dual boot -> WinXP

Jag började leka med Linux eftersom jag ville kunna något annat än pyttemjuk men övergav det eftersom det var för mycket strul att få det att funka. Linuxfantaster tycker ofta att Linux är så fantastiskt för att det bara går och går - det är möjligt att det stämmer men det var ett hästjobb att få det att funka alls! Att det bara skulle funka direkt efter installation var en omöjlig dröm. Möjligt att det är bättre nu men eftersom pyttemjuk är vad vi har på jobbet så är det vad som gäller hemma också. Dessutom är det många program som jag har som bara finns för windows och jag tycker att det är för jobbigt att börja om med nya program under Linux.

Mac kanske är ok men jag provade gamla MacOS i högskolan och hatade det. Byggt för den som inte kan något om datorer och begränsar kraftigt vad du kan göra. Bara att ha en mus med enbart en knapp... Total idioti - inte för mig! Numera har de ju ett nytt tekniskt kompetent OS men jag gillar inte hallelujakören från de frälsta. När något är hypat (som iPod var och iPhone är) så blir jag väldigt skeptisk och söker mig andra vägar!

Jag är trots att jag livnär mig som mjukvaruutvecklare (inbyggda system) av åsikten att de mjukvaror vi kör i våra datorer är ett under av ineffektivitet. Se bara på all den tid man väntar på datorn och den inte gör något alls - den kanske bara väntar på en timeout från en nätverksenhet som man inte alls ens ville åt... Och ett program som skiver "hello world" på skärmen blir numera extremt stort. Om hårdvaruutvecklingen stannar så kan vi får det att uppleva som om Moores lag fortsätter att gälla i många år än bara genom att rensa upp i mjukvaruträsket!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/15 :  16:03:02  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Jag är trots att jag livnär mig som mjukvaruutvecklare (inbyggda system) av åsikten att de mjukvaror vi kör i våra datorer är ett under av ineffektivitet. Se bara på all den tid man väntar på datorn och den inte gör något alls - den kanske bara väntar på en timeout från en nätverksenhet som man inte alls ens ville åt... Och ett program som skiver "hello world" på skärmen blir numera extremt stort. Om hårdvaruutvecklingen stannar så kan vi får det att uppleva som om Moores lag fortsätter att gälla i många år än bara genom att rensa upp i mjukvaruträsket!
Exellento! Perfecto!
Jag har exakt samma åsikt, på pricken!

Jag kan jämföra med Amiga (igen, suck!). Det fanns ett spel eller
flygsimulatorspel till Amiga som hette "Birds of Pray" eller något
liknande.
Spelet innehöll material för några dygns spelande. Det fanns, om jag
inte minns fel, ca 40 olika flygplan att välja, alla med sitt eget
autentiska utseende. När man "krigade" hände saker på andra håll i
spelet i bakrunden. man kunde knappa sig fram till dessa händelser,
om man så önskade, för att bara sitta och titta på hur kriget
utvecklar sig. Om man var riktigt intresserad av att bara titta
kunde man starta upp spelet och sedan hoppa omkring överallt där det
är sammandrabbningar. Man kunde hoppa in i cokpit på något plan som
håller på med dogfight både det jagade eller det som jagar osv.
Där fanns en textlogg som uppdaterades i realtid om vad som hände
osv. Spelet var med andra ord otroligt omfattande med mycket grafiska
detaljer osv.
Hela splet rymdes på två disketter och då var en av disketterna ett
demo!! Det blir inte sämre av att det var de tidiga disketterna som
bara rymde 770kb!! Amigan jag körde detta på hade hela 7 mhz i klock-
frekvens och 7mb minne. Det var min Amiga som hade 7mb minne. Jag vet
de som körde samma spel med orginalminnet 0,5mb...

Vad jag vill säga är att all tillgängligt minne och det snabba
processorerena gör att de flesta tar fram spel i högnivå och kodar
inte fram bilderna utan använder vanliga bilder i stor mängd. Även
rörliga bilder idag är vanliga bilder som byts med hög takt så att
det ser rörligt ut. På Amigatiden tvingades man att göra allt detta
i kod eftersom minne och processor helt enkelt inte klarade av
hela stora bildformat med snabba byten. Därför belv ex.vis spel
på några 10kb medan samma spel i PC måste använda fulla CD-skivor.

Allt var inte sämre förr!

Edited by - linnar on 2008/11/15 16:05:17
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  17:00:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tänkte leka/lära lite med nån Linux server. Vilken dist passar bäst till en äldre burk? Tror det är en PII 400hz, 256Mb RAM, 40Gb SCSI disk.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:07:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tänkte leka/lära lite med nån Linux server. Vilken dist passar bäst till en äldre burk? Tror det är en PII 400hz, 256Mb RAM, 40Gb SCSI disk.

Debian och en minimal installation.
Tanka ned ftp://ftp.se.debian.org/debian-iso/4.0_r5/i386/iso-cd/debian-40r5-i386-netinst.iso
och installare utan att klicka i "desktop environment" eller vad som nu står i installationsprogrammet. Då får du ett minimalt Linux-system utan X och allt annat krafs en Gnome-desktop bidrar med.
Sedan är det bara att "apt-get install xxxxxx" allt du vill ha. xxxxxx = det program du vill ha.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:08:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch

Bra kvällslitteratur.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:25:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Alltså, DOS kan jag men Lilo eller vad de kallar det är rena grekiskan för mig. Tror faktiskt att jag lär behöva nån form av GUI.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:29:18  Show Profile Send Lord a Private Message

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:36:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lilo är en "boot loader", liksom t ex GRUB.

Problemet, vilket är en av de stora bristerna för "vanlig användning" i Linux, är att olika typer av fönsterhanterare är olika grader av värdelösa för att konfigurera själva systemet. Jag har aldrig träffat på någon som konfigurerar linuxservrar i grafiskt läge. Snarare en grundläggande konfiguration vid burken och sedan via någon kryperad koppling över nätverk/Internet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  21:39:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
ok, vad har man mer att välja på i GPL servrar? Ska mest lära mig som sagt...men har inte tid att lära mig mata in alla kommandon i textläge.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2008/11/15 :  22:33:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du har ju BSD-varianterna också men det är ju i princip samma visa där.
Eventuellt kan du kanske pröva något i stil med http://webmin.com/ , fast du måste ju lyckas installera det först. Jag har inte prövat så jag har ingen aning om hur det är.
Fast ska man verkligen lära sig är ju textläge det som gäller, det är ju där man kan göra ALLT med systemet.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  22:44:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jo, det är ju samma sak i win eg, krashar nåt så är kunskaper i DOS ovärdeliga. Det e bara det att jag planerar lite diy och kommer väl inte ha tid att sätta mig in så grundligt i ett nytt OS.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:08:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag är trots att jag livnär mig som mjukvaruutvecklare (inbyggda system) av åsikten att de mjukvaror vi kör i våra datorer är ett under av ineffektivitet.

Men samtidigt får man akta sig för att bli allt för nostalgisk, risken är att man glömmer bort de "dåliga" sakerna också. Jag har under de senaste veckorna "skrivit" en del nya mätprogram i Labview (ett grafiskt "språk" för mätapplikationer, är tyvärr tvungen att använda det). Jag har blivit rejält irriterad på att det är så extremt segt trots att jag kör på en rätt ny workstation (dubbla CPU och mycket minne) och gör rätt enkla saker, dagens program är helt enkelt inte optimerade på samma sätt som på Amiga 500 tiden.

Fick mig dock en tankeställare när jag insåg att jag i varje mätning nu samlar in ca 33 MB rådata (alltså 33 MB med siffor), det förändrar visserligen inte det faktum att programmet är segt men å andra sidan så gör jag mätningar som helt enkelt inte hade varit praktiskt möjliga för bara ett tiotal år sedan; jag kan samla på mig flera GB mätdata på ganska kort tid.

Så visst kan jag hålla med om att ny programvara ofta är dåligt optimerad, men å andra sidan använder vi våra datorer på ett helt annat sätt idag än på den tid då jag spelade Inteceptor på Amiga 500 (när kom det? 1988?).
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:19:46  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag kör mac OS 10.5.5

Funkar alltid problemfritt.. men det är ju mac

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:30:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
En miniräknare fungerar också problemfritt
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:34:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
En miniräknare fungerar också problemfritt

Vad du ska vara modern då....en kulram, DEN funkar problemfritt

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:39:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Räknesticka!

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:41:46  Show Profile Send linnar a Private Message
f95toli:

Jo, programmen är dåligt optimerade idag.
Men som du säger så är inte allt nattsvart. Ex.vis så kan man idag
mäta högtalare med en vanlig enkel dator och lite programvara som
bara proffsen kunde på 70-talet. Eller man kan tom mäta mer och enklare
än på den tiden.
Man kan också samla på sig tusentals med foton utan problem osv.

Lite nostalgi:
Min första hårddisk köpte jag 1987 eller 1988. Den var på hela
52mb och kostade 6.000kr. Med dagen peningvärde borde det vara
runt 20.000kr idag....
Det skulle då bli 385kr/Mb. Idag köper man hårddsikar för 0,002kr/mb.
Det kallas för utveckling, fast jag vägrar att sluta kalla min Amiga 500
gamal.

Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:44:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu överdriver du duktigt mycket linnar. Det är runt 10-11 kkr enligt Kungliga Myntkabinettets kalkylator som enligt uppgift är baserad på KPI.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/11/16 :  00:30:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Visst har datorerna utvecklats och visst kan man göra väldigt mycket idag som man inte kunde förr. Jag är inte dumt nostalgisk men det ändrar inte det faktum att OS och applikationer idag är väldigt ineffektiva. Jag vill inte ha tillbaka det bit-trixande som man hade i t.ex. Spectrumen där man tom utnyttjade buggarna i ROMet (vilket gjorde att programmen inte längre funkade i 128:an där de var fixade...) men det har nu länge varit så att CPU-kraft och minne funnits i sådant överflöd att ingen brytt sig om hur mycket man använde. Då har man också använt mer och mer och mer. Kanske ser jag det annorlunda eftersom jag använder använder microcontrollers där man fortfarande har begränsat med minne och CPU-kraft - det är hård prispress i automotiveindustrin där jag jobbar! Jag tror i alla fall att utvecklingen kommer att vända förr eller senare och att det kommer att krävas bättre skrivna programvaror.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/11/16 :  01:05:03  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror det finns en viktig aspekt i det hela. Hårdvara är billigt idag mot tiden det tar att förbättra kod. Det senare hamnar direkt som en höjning i pris på produkten och då kan det blir svårt att konkurrera med konkurrenterna. Det förstnämnda kostas ju på av betalarna och dessa köper ändå oftast mycket bättre hårdvara än vad som kan tänkas nödvändigt(för programmet) just för att dom behöver det för att göra tunga beräkningar(komprimering, videouppspelning, rendering..). Jag tror inte det kommer att förändras särskillt mycket.
Däremot tror jag nog att det kommer förändras i den formen att man kanske behöver minska mängden information som skickas fram och tillbaka och kommer bättre på komprimeringsalgoritmer och tweakande av datan i det.

Jag personligen föredrar att betala ett högre pris på hårdvaran än på mjukvaran.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/16 :  10:45:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad du ska vara modern då....en kulram, DEN funkar problemfritt

Nejdå! Så enkelt är det inte.
Min kulram är tillverkad av mikromjuk och den BSODade igår...
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2008/11/16 :  11:06:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kernel panic!!!

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/11/16 :  15:46:42  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Nu överdriver du duktigt mycket linnar. Det är runt 10-11 kkr enligt Kungliga Myntkabinettets kalkylator som enligt uppgift är baserad på KPI.

Dessvärre har du nog rätt! Jag tittade på fel år .
10-11 tuesn är ju snusbillugt för en hd på 52mb..

Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2008/11/17 :  08:58:54  Show Profile Send CC a Private Message
Ingen som kör Xp model Tiny?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000