Author |
Topic  |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 10:29:36
|
Har suttit och letat efter en användbar utvecklingsmiljö för mindre projekt i C/C++ för Win XP men hittar inget vettigt.
Genom skolan har vi tillgång till M$-programmen gratis, men deras nedladdningsportal var ur funktion på obestämd tid. 
Jag har tidigare använt Bloodshed Dev men den går inte att ladda ner längre, senaste releasen är från 2005, och det är en Beta..
Pelles C är ganska ok, men behöver även kunna köra C++
Har googlat lite men inte hittat något som verkar vettigt.
Någon som har tips, ideér eller andra erfarenheter?  |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 10:52:43
|
Jag är ingen programerare men gcc borde väl funka fint. Det är ju förvisso endast kompilatorn om jag förstår det hela rätt. Det finns ju en massa programeringsverktyg i Gnu/Linux, å de är ju helt gratis.
http://gcc.gnu.org/ |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 11:06:21
|
GCC är ju en utmärkt kompilator, tanken är dock att hitta en komplett utvecklingsmiljö då det mest är korta kodsnuttar som skall utvecklas, dvs. en massa provkörningar och modifieringar av program på max ca. 20 rader. Jag kör nog på GCC tillsvidare så har jag något som fungerar. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 11:07:58
|
Fungerar inte Dreamspark som jag nämnde flyktigt när vi snackade på mässan? https://www.dreamspark.com/ Där finns ju Visual Studio 2005 och 2008, samt Visual C++ Express Edition (fast den finns väl gratis ändå). Något av dem kanske är det du söker?
Då behöver högskolan/universitetet vara direkt anslutet ellet också så får du koppla ett Mecenatkort till ditt Windows Live-ID. Min erfarenhet är att högskolekopplingen inte alltid fungerar (vilket inte var M$s fel utan universitetets inkompetens) men att Mecenatkortet gör det.
|
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 11:47:39
|
Ztenis; Provade Dreamspark också, men som du nämnde så fungerar inte alltid högskolekoppliingen... Mecenatkortet har gått ut, kåren har fortfarande inte bemödat sig med att skicka ut avin med kåravgiften (Tidigare hade vi ett dedikerat kårkort, men förra året integrerades det med Mecenatkortet.)
Det ska inte vara lätt 
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 12:13:07
|
Jaha, det var ju typiskt...  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 12:41:45
|
Eclipse? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 13:22:12
|
Jag använder Eclipse fast främst till Java.
Helt OK och kraftfullt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 14:22:29
|
Vettig och vettig kan man ju undra men jag använder Vim.... |
 |
|
|