Efter att varit MS "trogen" sedan 3.x:an och tagit mig igenom alla deras OS-klienter/servrar sedan dess, både privat och i yrket, så tänkte jag stanna hos Xp då jag inte känner för att köpa ny hårdvara för att tillfredsställa VISTA. Men så "upptäckte" jag TinyXP! Och lär stanna där ett tag...
Ev så kommer jag börja fippla med någon lämplig Linux till min gamla server som jag nu tänkte dedikera till att enbart supporta Slimserver... Rekommendationer på en lämplig Linux för mitt ändamål mottages? Vill bara ha den som filserver för Slimserver och måste kunna remota den...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Fördelar: Gratis Stabilt Perfekt återanvändning av nån gammal dator. Går att modifiera hur mycket som helst. Går att ha hur mycket diskar och lagringsutrymme som helst. - endast hårdvaran som sätter stopp.
Nackdelar: Kräver en hel dator - dyrt om man inte har nån extra stående. Lite krångligare än en färdig lösning. Inga garantier. Beroende på vad man redan har så kan det vara lite meckigt att få det snyggt, tyst och smått. Inget enkelt stöd för zfs än. zfs is da shiiit när det gäller lagring. http://en.wikipedia.org/wiki/Zfs