HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Optisk volymkontroll och hur lät det...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olaab
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/11/17 :  16:03:12  Show Profile  Visit olaab's Homepage Send olaab a Private Message
Uppmärksammade inlägget:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=60787&whichpage=4&SearchTerms=opto
Vilket var kul. Hur gick det sedan? Hur var ljudupplevelserna med konstruktionen? Finns det några bilder med alstren monterat? ;-)
Mvh
Ola A.

www.aoaudio.se
www.abrahamssonaudio.com

olaab
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/11/19 :  14:36:53  Show Profile  Visit olaab's Homepage Send olaab a Private Message
Hmm... Var det inte flera som byggde? Vad skedde sedan? Bygger man brukar man ju även tycka en hel del och dela med sig av erfarenheten... Var tog ni vägen? Är det verkligen ingen som använder denna konstruktion eller typen av konstruktion?

www.aoaudio.se
www.abrahamssonaudio.com


Edited by - olaab on 2008/11/19 14:37:15
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/19 :  15:13:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Misstänkt mörkläggning!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/11/19 :  15:50:41  Show Profile Send Guru a Private Message
Mina är färdigbyggda men inte monterade i mitt 56 försteg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:26:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ola, jag har använt den typen av volymkontroll i ett par byggen, men du vet ju redan vad jag tycker.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60541

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:44:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bygger man brukar man ju även tycka en hel del och dela med sig av erfarenheten... Var tog ni vägen? Är det verkligen ingen som använder denna konstruktion eller typen av konstruktion?



Jag använder mitt är väldigt nöjd med hur det fungerar och hur det låter .
Det kan vara så att de som har byggt optoförsteg har inte tid med att svara på frågor de är säkert djupt nedsjunkna i lyssnarfåtöljen istället.

Det finns en snubbe i Australien som tillverkar sådana försteg som vi har byggt. Sedan har jag fått veta att det finns gitarr förstärkare som har detta i försteget vilket märke har jag har jag glömt bort de använder istället en amerikansk optoresistor.

Nå Bernt vad tycker du då ?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/19 :  17:08:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är den mest välljudande pot jag provat.
Dessutom väldigt mycket billigare än NLE/DACT.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  18:39:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inom () har jag byggt en Theremin (efter recept ur en australiensk kokbok. Den använder just en sådan där optomojäng till amplitudmoduleringen. Kan man kanske bygga en VCA av en sådan???? (Lite OT).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/20 :  22:17:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bumpar tråden lite efter ha fått lite vitaminjektion (hopskrivning) på DIY-träffen. Var det just inte Bardis som hade en optoförförstärkare i Baren??
I samma veva såg jag den här grejjen på DIYparadise, och började fundera på ett test.
I min priboj är det för det första långt från ingångskontakterna till volympoten till förstärkarstegen, så varför inte en optopoto direkt i anslutning till ingångarna ....
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/21 :  00:09:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det var jag som hade en optoförförstärkare i Baren och det blev en väldigt massa prat om hur den fungerade. Optosteget var uppkopplat till min 6S33S SE förstärkare och det spelades både vinyl och cd genom den, de som lyssnade får givetvis ge sina synpunkter för jag är väldigt partisk.

Tänk bara på att de ljuskänsliga motstånden är väldigt ojämna och det krävs många för att få matchade par så att man inte får balansskillnader och en bra utgångsimpedans mellan kanalerna. Om jag skulle bygga en som den på DIY paradise hade jag bara använt en lysdiod för bägge kanaler.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/21 :  11:51:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är väl problemet, det går inte att köpa ett 100-pack och börja mäta. Det blir ju 2000 spänn, så mycket får inte en komplett förstärkare kosta ens.

Jag ska köpa några på Kjell.com och laborera.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/21 :  15:14:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Det är väl problemet, det går inte att köpa ett 100-pack och börja mäta. Det blir ju 2000 spänn, så mycket får inte en komplett förstärkare kosta ens.


Snåljåp .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/04/21 15:14:56
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/21 :  16:22:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Snål?! Jag?! Nä, men kanske inte gjort av pengar precis ...



Jag har slängt iväg förfrågan till Svebry. De har LDR för 8 kr styck.

Min fundering är att göra lite som man gjort på DIY-paradise, kanske labba med rör av något slag med lysdiod i ena änden och fotomotståndet i den andra. Eller trixa till något sorts "optisk slärmburk".
Undrar om man kan göra lite finjustering mha motstånden till lysdioderna??

Edited by - soundbrigade on 2009/04/21 16:25:26
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2009/04/22 :  16:13:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
sorry för OT...

Soundbrigade: En söndagmorgon efter TG kanske!? ( har för mig du bodde i vbg... )

Mvh magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/22 :  17:24:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ser du inte, det är ju Vänersborg.... Min "bostad" på hamngatan eller vad den heter.

Beställer 20 LDR från Svebry. Här ska labbas.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/28 :  13:51:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet inte om rätt "optiker" läser detta inlägg men jag chansar. Har några frågor:
Varför ska potentiometern vara linjär? Känns som om den borde varit logaritmisk.
Varför inte köra lysdioderna pulsbreddsmodulerat? Med en frekvens på 50-100kHz skulle det inte behöva uppstå störningar. Alterantiv kan man ju lägga en liten drossel i serie med dioderna. Genom att invertera signalen får man ju drivsignalen till den andralysdioden.
I vilken ände matchar man? Ljusresistansen?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/28 :  16:02:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Soundbrigade: Är inte problemet att optokopplaren kommer modulera ljudsignalen på samma vis? Dom här är väl relativt snabba(hög bandbredd)?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/28 :  16:15:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
De jag har är nog inte särskilt snabba men vem vet. Fick annars ett tips att köra VCCS (Spänningstyrd strömgenerator).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000