Author |
Topic  |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 19:55:11
|
Satt här hemma och pratade om vårt alldeles nyrostade kaffe. Då väcktes frågan hur man gör kaffe koffeinfritt. Är det någon av alla kaffekunniga här som kan förklara det för mig?
Jag luktade på en fortfarande ljummen nyrostad kaffeböna och tyckte att den luktade gott, fast den luktade inte så mycket. Sedan delade jag den och luktade igen, VILKLEN SKILLNAD! Helt fantastiskt vad det doftade gott! Inte konstigt att färdigmalt kaffe inte smakar så mycket. |
comfortably numb |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 20:25:30
|
quote: Hur får man kaffe koffeinfritt?
Man tar bort det goda
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 06:23:23
|
Varför man skulle vilja ha koffeinfritt kaffe kan jag inte förstå men uppenbarligen finns det ett behov. Fast behov kanske är fel att ssäga när den abstinensframkallande substansen är borta... 
Från löfbergs lilas sida:
quote: Fördelen är att processen är miljöskonsam och att endast harmlösa ämnen används.
Går det inte åt mycket energi för att kyla koldioxid till flytande form? Jag har svårt att tycka att det är miljöskonsamt då.
Nä, då är det bättre att göra en insats för miljön genom att låta bli att köpa koffeinfritt! |
comfortably numb |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 10:16:03
|
Inget problem då jag ändå aldrig blir uppiggad av kaffe, men gött e de, och antagligen smakar koffeinfritt inte riktigt lika smarrigt, inte pga koffeinbristen men 'onödiga' processer antar iaf jag inte bibehåller smaken 100%... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 12:15:30
|
Man använder lösningsmedel för att lösa upp koffeinet och få ut det ur bönorna. Problemet med processen är att lösningsmedelt löser upp annat smarrigt och tar ut det ur bönorna också...
Vattentvätt av bönorna är alldeles tillräckligt för mig, varför chansa?  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 13:59:42
|
Min erfarenhet av usa blask är att det mest handlar om doseringsfel. Om de dubblar dosen bönor per kopp så närmar de sig vårt kaffe, men bara nästan. |
comfortably numb |
 |
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 14:28:07
|
En del antaganden om smaken på koffeinfritt här. Själv har jag smakat koffeinfritt som varit bättre än många vanliga. Men det är ju en smaksak:) Skulle vilja säga att om man inte vet om det så märker man ingen skillnad. |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 19:23:49
|
så vitt jag vet har jag aldrig provat koffeinfritt, men man vet ju aldrig. Jag känner mig aldrig piggare av kaffe, men om jag inte dricker kaffe efter lunch och hela dagen och kvällen får jag en stöddig huvudvärk dagen efter. Det kan vara värt att be frun byta ut det vanliga kaffet mot koffeinfritt för att se om det sitter i rutinen av drickandet eller om det verkligen är koffeinet som jag behöver. |
comfortably numb |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 23:42:11
|
I USA drack jag de-caf nån gång. Men det var ju snabbkaffe, vilket i sig inte smakar som bryggkaffe. Hursomhelst, den där huvudvärken som Magoo pratar om kom som ett brev på posten. I mitt fall är det koffeinet jag är beroende av. |
Waf, Waf!
|
 |
|
John K
Member

112 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 10:19:38
|
Jag slutade med kaffe, tvärt, och höll upp i 4 månader. Sen började jag lite smått med koffeinfritt (nån kopp i veckan). Sen så har jag "tvingat" på mina kompisar det koffeinfria kaffet utan att de vet om det. Än så länge är det ingen som klagat på kaffet, då alla vet att jag är en gammal kaffegalning (rätt rostning, dosering o.s.v.) Det som saknas är "kicken"... Oja, den saknas så mycket att det inte är lika roligt att dricka kaffe mer... Med andra ord, med rätt "koffeinfritt" blir smaken bra, men "kicken" saknas... |
Ta ut glädje i förskott! - Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan! |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 12:52:02
|
Fast det är ju så att man faktiskt blir trött av stor kaffekonsumption, enligt vetenskapen.
Jag tycker också att det är besynnerligt att ta bort en väsentlig ingrediens ur kaffet; sen är det ju inte kaffe längre. Det är ungefär som ostsmörgås utan ost eller öl utan malt eller kärlek utan kyssar eller vad det nu var .... |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/11/24 : 22:17:45
|
Tillför koffeinet någon smak? eller är det så att smaker försvinner när koffeinet tas bort?
quote: Vattentvätt av bönorna är alldeles tillräckligt för mig, varför chansa?
Varför tvättar du dem? |
comfortably numb |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 06:47:15
|
Vi har koffinfritt på jobb tillsammans med vanligt kaffe o smaken är ganska lik redigt kaffe. Som Magoo så blir jag inte piggare av kaffe men får jag inte min dos så blir jag muntorr o tjurig. Har märkt att jag är Riktigt beroende av kaffe  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 09:56:38
|
Inom parentes: vi köpte ett smaksatt kaffe på en vägkrog mellan Cleveland och Chicago för två år sedan. Det var kaffe med vaniljsmak och kaffe med kolasmak. Jag kan ge mig bängen på att det var mer socker i det kaffet än det är i ett strösockerpaket. I somras köpte vi med oss kaffe från Starbucks när vi skulle ut och bada i Stora Saltsjön och kunde till vår stora glädje konstatera att det var riktigt acceptabelt. Fast då hade vi varnat den stackars kaféinnehavaren om våra svenska kaffevanor: svart som natten, hett som helvetet och starkt som chile ... eller något sådant. |
 |
|
|
Topic  |
|