HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jösses, vart är vi på väg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:38:25  Show Profile Send hal a Private Message
Idag var schemat minst sagt pressat, så vid lunchtid svängde jag in på Statoil för att hitta något att äta. Liten butik var det, så det enda jag hittade var en ost och skinksmörgås.
Tryckte i mig den, smakade ingenting i stort sett, men smakade inte illa heller.
Vad var det jag åt ?

Jo, så här det stod det på paketet:

"Frukost
Ost & skinka
med paprika och smörgåsmargarin
Sista förbrukningsdag 29-11-2008
Pris 19,90 kr
Näringsvärde per 100 gram
Energi 1020kJ 243 kcal
Kolhydrat 29,7 g
Protein 11,9 g
Fett 9 g
Förvaring: Kylvara högst +8
Nettovikt: 138 g
Ingredienser:
Källarfranska
(58%)(vetemjöl, vatten, margarin(vegetabilisk olja och fett, vatten, salt, emulgeringsmedel E47, citronsyra, aromer, a- och D-vitamin)salt, jäst emulgeringsmedel E427e, mjölförbättringsmedel E300.)
Rökt skinka
(20%)(skinka, vatten,salt,maltodextrin, socker, antioxidationsmedel E325, E331, E301, stabiliseringsmedel E450, E451, smakförstärkare E 621, hydrolyserat vegetabiliskt protein, kryddor, kryddextrakt, aromer, konserveringsmedel E 250, rök)
Ost
(11%)(komjölk, salt, kalciumklorid, löpe, bakteriekultur, konserveringsmedel E 25, färgämne E 160a.)
Paprika,smörgåsmargarin
(vegetabiliskt fett, skummjölk, salt(1,5%)emulgeringsmedel(sojalecitin E 471 av vegetabiliskt fett)surhetsreglerande medel(citronsyra)arom, A- och D-vitaminer)
Allergen information:
Innehåller gluten, sojalecitin, mjölk (laktos)"

En ost- och skinksmörgås !

Jag undrar när den tillverkades och var ?

Socker i skinkan

Det här blev en tankeställare, nu skall jag börja med att kolla upp vad jag äter.
Det skall visst finnas en bok om alla tillsatser som är väldigt läsvärd, jag skall googla lite så återkommer jag.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2008/11/28 22:49:35

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:44:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Den hemlige kocken kanske?

Googla på "Den hemlige kocken" och du får hur många träffar som helst.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/28 22:47:54
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:48:01  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Den hemlige kocken kanske?

Japp, den var det.
Vågar man läsa den ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:55:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nä!

Jag har inte läst boken. Men jag har Svenska Dagbladet och han jobbar där. Mycket av bokens innehåll har stått att läsa i tidningen. Så jag tror mig veta vad som står i boken.

Det blir att skaffa sig kolonilott och betesäng för grisar, får och kor...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/28 22:56:10
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:00:00  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Det blir att skaffa sig kolonilott och betesäng för grisar, får och kor...

Låter dyrt, jag tror jag börjar med boken. Så kan man kanske undvika dom värsta avvarterna.

Förresten är jaginte hungrig längre...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2008/11/28 23:14:01
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:15:36  Show Profile Send hal a Private Message
Hittade en bra länk som tar upp detta:

http://www.aktavara.org/default.aspx

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:28:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om du hade lagt mackan för att se om den möglade hade säkert din bil varit upplöst i ett rostmoln innan brödet ens torkat.

Är det bara jag som tycker att man inte borde få kalla ihoppressade putsrester från gris för skinka? Det där var nog i och för sig knappt det med tanke på ingredienserna...
Färgad ost? Öhh?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:41:53  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Om du hade lagt mackan för att se om den möglade hade säkert din bil varit upplöst i ett rostmoln innan brödet ens torkat.

Så är det nog

När arkeologerna om 3000 år gräver i vår civilisation så kliar dom sig i huvudet och undrar:

- Konstig kultur det här, som mumifierar sina livsmedel. Allt annat är i stor sett borta. Titta här ligger en massa rulltårtor. Dom måste ha haft ett konstigt religiöst förhållande till sin mat...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:45:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Socker i skinkan

Är väl inte speciellt ovanligt? Eller?
Jag är nästan 100% säker på att socker används i vårt "familjerecept" på julskinka.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/28 :  23:50:10  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Är väl inte speciellt ovanligt? Eller?
Jag är nästan 100% säker på att socker används i vårt "familjerecept" på julskinka.

Vet inte om det är vanligt. Tycker dock inte socker hör hemma på en vanlig skinkbit. Gör man julskinka så kanske man tillsätter det.
Det farliga är ju att det tillsätts socker i så många livsmedel.
Som tur är har det ju uppmärksammats de sista åren och man kan nu återigen se livsmedel som musli och flingor, ketchup mm utan tillsatser av socker.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2008/11/28 23:51:30
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2008/11/29 :  00:04:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Socker i ketchup är inte konstigt (om än onyttigt om man äter mycket), däremot avsaknaden av det för du kan hoppa upp och sätta dig på att det är sötningsmedel i istället. Allt som det står "utan tillsatt socker" och liknande på ska man antingen fråga sig om det är så att det är på det viset per defintion (apelsinjuice) eller om det är sötningsmedel istället (ketchup utan socker). Sedan finns det ju faktiskt varor där man tagit bort/låtit bli att ha i socker också.

Müsli och flingor finns väl i tre varianter kan man säga: sött pga socker, sött pga mycket torkad frukt e dyl och "osött".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/29 :  09:09:19  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Detta är ett mycket intresant ämne. Jag har under många år kollat innehållsförteckningar för att kunna undvika smakförstärkaren natronglutamat E 621 och aspartam. Dessa två ämnen har fått mycket kritik för sina skadliga effekter bl a på hjärnan. Så sån skit vill man ju inte stoppa i sig och barnen.

Socker är en smakförstärkare som inte har annan biverkning än att man lägger på sig, får hål i tänderna och drar på sig diabetes när man överkonsumerar. Lagom är bäst.

Nej, naturligt ska det vara. Pärssons charkprodukter har en liten ruta där det står att de inte använder glutamat!!!
Chips utan glutamat tror jag inte finns, men chips ska man ju inte äta iaf. Ingen hälso-kost.

Sen vill man ju inte bli totalfixerad vid vad man äter. Kan man förstå de grundläggande principerna om hur alla E-ämnena kommer in i maten, så undviker man dem rätt lätt. Mindre halvfabrikat och färdiglagat mao.

Bra boktips, den ska läsas!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/12/01 :  15:51:38  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Marina:
Chips utan glutamat finns. En enda sort (den enda sortens chips vi äter). Har för mig att den heter något i stil med svenska naturchips (en brun "trist" påse utan färg). De tillverkar tre-fyra olika smaker men det är bara en av dem som är glutamatfri. Den är för övrigt jättegod...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/01 :  16:15:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
instämmer om chipsen. rågoda.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/01 :  16:17:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Missa inte heller boken "Äkta Vara"!

Jag har funderat på att starta tråd om detta ämne ett par gången - nu gjorde nån annan det, vilket glädjer mig!

Bojkotta skitmaten!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/01 :  16:20:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
Finns också en bok som heter Fettskrämd.

Websida, http://www.fettskramd.se/ + http://www.litsfeldt.se/bocker.html

Edited by - Passerati on 2008/12/01 16:22:48
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2008/12/01 :  16:31:30  Show Profile Send dadygee a Private Message
Den hemliga kocken öppnade mina ögon, Första boken på väldigt länge som jag läste ut på 2 tillfällen.
Jag fullkommligt slukade den och har tagit till mig de viktiga orden "så få ingredienser som möjligt"

Bara det att man tycker att en "rökt skinka" ska ha hängt i en rök men egentligen är det en tillsats som smakar.
Varför hänger mjukosttuben framme i affären och inte i kyldisk?

Heinz ketchup var väl en av de få vardagstillbehör som faktiskt inte innehåller speciellt mycket ingredienser och
tillsattser. Visst förstår man att man behöver stoppa i saker för att det ska smaka gott men så fort det är ett
fett E framför så är det enbart för att det är billigare än att stoppa i "äkta vara" :)

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/01 :  16:59:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Boken "Äkta vara" tar även dom olika märkena: KRAV, nyckelhål, etc. Visste ni förresten att det finns två KRAV märken?

Vet ni att det gröna nyckelhålet bland annat har resulterat i att produkterna får mindre socker och/eller fett, men istället ges produkten smakförstärkare och/eller sötningsmedel?

Tvi faan!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/01 :  17:05:02  Show Profile Send Passerati a Private Message
Visste inte att det fanns två krav märken, men det förvånar inte speciellt dock.
Berätta mer.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/01 :  17:14:46  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Marina Jansson
Detta är ett mycket intresant ämne. Jag har under många år kollat innehållsförteckningar för att kunna undvika smakförstärkaren natronglutamat E 621

Lagom trevligt ämne, E621

Biverkningar av livsmedelstillsatser E559-E999
quote:

natronglutamat E 621
Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
Epileptiska anfall (petit mal).
Fosterskador.
Försenad tillväxt.
Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
Hormonstörningar.
Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
Deklareras ofta som "smakförstärkare".
Konvulsioner.
Kvinnlig sterilitet.
Leverskador.
Nervcellsförstörelse.
Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
Svåra allergiska reaktioner.
Ögonskador.
Övervikt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer#Konserveringsmedel

Edited by - Passerati on 2008/12/01 17:29:34
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/01 :  17:26:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Har ett paket muffins hemma som legat sedan 1996! Tror säkerligen att de går att äta.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/01 :  17:30:09  Show Profile Send Passerati a Private Message
De var inte dem du bjöd på sist då, hemma sjuk nu nämligen
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2008/12/01 :  18:15:09  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Köpte ett äpple i grekiska ö-världen i början på 80-talet och tog med mig hem som experiment Efter 6 månader såg äpplet ut som nytt Efter 12 månader började det skrumpna lite och efter dryga 18 månader så kastade jag äpplet som nästan var tomt på vätska

Bra hållbarhet för äpplet Sämre för kroppen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/01 :  18:44:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är extremt skeptisk till alla rekommendationer om att vi ska äta "naturligt" hela tiden.
Naturligtvis bör man undvika direkt onödiga och giftiga kemikalier i våra livsmedel men man bör hålla i minnet att det finns gott om "naturliga" ämnen som är ännu värre, våra livsmedel är betydligt säkrare att äta nu än de var för hundra år sedan och det är ju faktiskt just tack vare bättre konserveringsmedel etc.
Att sedan en del av de tillsatta kemikalierna är giftiga i extremt höga doser är tämligen irrelevant (det gäller ju för övrigt ex. många nödvändiga vitaminer också);så länge man inte äter någon extremt konstig diet så är de doser vi får i oss ofarliga.

Sedan måsta man också hålla i minnet att många tillsatta ämnen har namn som "låter" värre än de är, ofta är det ämnen som också finns naturligt i maten och handelsnamn på helt vanliga ämnen, ett exempel är färgämnen E172 som faktiskt bara är vanlig rost (järnoxid); det är för övrigt också giftigt i höga doser.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/12/01 :  21:35:58  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har också läst den hemlige kocken. Faktiskt en riktigt intressant bok, men det är lite för mycket fokus på "inte" naturligt och för lite på vad som är farligt. Jag tror nog att det finns ganska mycket livsmedel där ute som är rent hälsovådliga. Boken hänvisade också till att flera ingridiernser i mat faktiskt förekommer i rengöringsmedel också, det känns lite irrelevant att säga så när det inte rör sig om något som är farligt.

Min summering av den boken är att det är nyttigt att läsa den för att få en liten annan bild av vad vi(jag) stoppar i mig. Men den känns lite präktig i längden.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000