Author |
Topic  |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 14:22:47
|
I min sons läsebok för 7-åringar:
"Efter några veckor tyckte alla barnen i klassen minst lika mycket om Anna som om den gamla fröken. Ja, nästan mer faktiskt. För Anna var så snäll och söt och hade så snygga kläder, tyckte åtminstone tjejerna. De blev besvikna och sa åt Anna om hon hade samma kläder två dar i rad."
Om någon har uppmärksammat veckans debatt och artiklar om läseboken "Förstagluttarna" så är det mycket riktigt ett avsnitt ur just den.
Synpunkter någon?
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/11/29 19:49:22 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 14:29:30
|
Vilket stolpskott till bok. Obegriplig svenska och innehållet är ju så korkat så att man slår sig för pannan. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 15:00:08
|
Tänker inte ens kommentera, det är för enkelt. Läste ett par år genus på MAH som skriker i bakhuvudet.
Mitt motto på senare år till fler och fler saker "det är fan illa..." |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 15:37:41
|
Kan boken vara finansierad av Kreditinstitutens Nationella Råd? Det andas konsumptionism över boken och en rätt otäck materialism. Människor får sitt värde av kläderna de har på sig. Jag hade gått till skolpolitikerna med boken och bett dem dra in den. |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 16:08:21
|
Avdelningen etnicitet är kanske ännu svårare att ha koll på. Här är ett smakprov, Förstagluttarna, sid 50:
Marjam duschade inte med fickorna efter gymnastiken och på fredagarna hade hon sin sjal på sig. Den kallades hijab. Måste du ha den? hade Moa frågat. Nej, men jag vill. Det tyckte Moa var synd. Hon tyckte att Marjam var mycket sötare utan sjal.
Är muslimska flickor ohygieniska och smutsiga? har verkligen 7-åriga muslimska tjejer hijab på sig?...
. |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 16:36:42
|
Här är en till. Läsebok för att lära barn läsa, årskurs 1, Förstagluttarna sid 76:
En av eleverna glömmer sina skor i omklädningsrummet och han och hans två kamrater går tillbaka för att hämta dem
De fick bulta länge på dörren till omklädningsrummet. Inte förrän Danne hade sparkat på dörren, kom någon och öppnade. Det var en stor tjej. Hon hade bara en handduk på sig. Vad vill ni? log hon. Öh, sa Mille. Öh... Han ville hämta sina skor, sa Danne. Kom in, sa tjejen. Rummet var fullt av nakna tjejer.Öh, sa Mille och försökte låta bli att titta. Jag la dom där. Anton och Danne stog bara och glodde. Anton fnissade. Mille fick själv gå genom rummet. Han blev alldeles yr. Yr av parfym. Till slut hitta Mille sina skor. De låg under ett par trosor. Mille nästan dog av skam. Han önskade att han var blind. Dom är mina, sa en tjej och räddade Mille. Han tog sina skor och rusade mot dörren. Tjejerna skrattade åt honom.
Mille sprang ända ut på skolgården. Han flämtade efter luft. Benen skakade. Wow, vrålade Danne. Såg ni! Vilka bröst! Jag har aldrig sett så stora, flämtade Anton. Han borde också vara van vid bröst. Han hade ju tre systrar där hemma. Anton och danne skrek av skratt. Tillslut skrattade Mille också. Vi har nog satt rekord i nakna tjejer, sa Danne stolt. Nästa vecka ska jag också glömma nåt.
.
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 16:58:31
|
Det kan inta vara sant att detta är en bok för 7-åringar? quote: Jag hade gått till skolpolitikerna med boken och bett dem dra in den.
Håller fullständigt med om detta.
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 17:06:59
|
Exemplet med etnicitet var ju riktigt intressant, skriver en man som var med om en duvning i HRV (HedersRelaterat Våld). Krav att flickor (främst) följer familjens/släktens/byns (oskrivna) lagar och regler tar sig många uttryck och det finsn en stigande skala av förtryck, där rå misshandel och mord hamnar högst upp.
När jag läser alla exempel inser jag att det var attan så mycket mer korrekt med FAR ÄR EN ORM, MOR GÖR BARN ...
Jag misstänker att författaren/författarna i ett misslyckat försök att vara "med i tiden" totalt missar målet. Dessutom tycker jag det är märkligt att man ska dra in små barn i samhällets problem och bekymmer. Barn kan väl få vara barn så mycket och länge det bara går. Jag ska vara tomte åt en 10-åring (som fortfarande tror på tomten) i år. Det kan synas lite larvigt men jag förstår föräldrarnas intentioner - tron på det barnsligt goda.
Är det dina stavfel Hi Fi Consult, eller bokens? |
Edited by - soundbrigade on 2008/11/29 17:21:49 |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 17:44:43
|
Jag har skrivit av dels direkt ifrån boken, delvis från en avhandling om den. Vilka är stavfelen?
Förlaget är Natur och kultur, välrennomerat inom utbildning. Författaren är Moni Brännström, har även skrivit böckerna om Tzatziki.
. |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 18:00:18
|
Byzan:
Jodå, den är för 7-åringar.
Vi tog i augusti kontakt med lärarna som ställde sig helt oförstående. De tycker boken är toppen och har använt den i många år. Förlaget är bäst och författarinnan är ju den berömda Moni Brännström.
För 3 veckor sedan fick vi till stånd ett möte med Rektor, klassföreståndare samt läspedagogen. Vi hade med oss exempel från boken, jämförde med vad skolplanen säger om jämställdhet och att skolan skall skapa aktiva motbilder mot gamla stereotyper och schabloner mm mm.
Lärarna visade ett brev från förlaget där de berättade att den var bra.(surprise) Dessutom fannas ett brev från Moni Brännström som berättade att hon själv var väldigt o-rasistisk och alls inte fast gamla könsroller. Boken beskrev bara "hur det är" i verkligheten.
Rektorn sa att skolan måste titta på detta och ta hjälp av expertis på området då detta tagit dem på sängen helt.
Vår som har fått byta bok till en annan, utan utmålande av stereotyper, grabbigt snack om nakna flickor och bröst (7-åriga killar är liksom inte där än och det finns ingen anledning att skynda på sexualiseringen av tjejer...) eller bilder av judepojkar som är gammaldags välklädda med putsade skor, läser mycket böcker mobbas, saknar kompisar och spelar piano i stället för leker när de kommer hem.
To be continued...
har ni klämt det där med duschen och slöjan än?
. |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 18:02:13
|
Helt otroligt. Hade inte heller velat att min 7-åring satt och läste detta. Fantastiskt bra med ditt (och andras) engagemang i sådana här viktiga frågor. Kör på...och hojta ifall man kan vara behjälplig!
Soundbrigade hittade nog "fickorna" istället för "flickorna". Kanske även "Till slut hitta mille..." måste ju vara "Till slut hittade Mille..." Möjligen också "dar" då svenska akademien fortfarande inte gett klartecken istället för "dagar". |
Artphotography |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 18:06:16
|
quote: Marjam duschade inte med fickorna efter gymnastiken och på fredagarna hade hon sin sjal på sig. Den kallades hijab. Måste du ha den? hade Moa frågat. Nej, men jag vill. Det tyckte Moa var synd. Hon tyckte att Marjam var mycket sötare utan sjal.
Är muslimska flickor ohygieniska och smutsiga? har verkligen 7-åriga muslimska tjejer hijab på sig?...
Nu har jag inte alls följt debatten (de enda svenska nyheter jag ser är DN online), men jag har faktiskt svårt att se några problem med texten ovan. Det är inte alls så ovanligt att 7-åriga tjejer har hijab på sig (även om det är en minoritet, främst från afrikanska länder) så i alla fall om boken används i en större stad så har nog de flesta av barnen redan sett exempel på det. Att de inte duschar med de andra barnen är såvitt jag inte heller är så ovanligt, de flesta skolor verkar lösa det ändå (det står ju inte att de inte duschar alls, bara att det inte de inte duschar med andra).
quote: Barn kan väl få vara barn så mycket och länge det bara går.
De flesta av de föreställingar vi har om hur en "barndom" ska vara växte fram under 1800-talet (främst bland den framväxande övre medelklassen, borgligheten). I realiteten så har barn aldrig varit skyddade på det sättet, vare sig förr (då de flesta började hjälpa till med jordbruket redan då de var mycket små) eller senare. Barn är inte och har aldrig varit så "oskyldiga" som de verkar och de "tål" mer än vi tror. Naturligtvis ska vi göra vårt bästa för att skydda dem, men risken är att det tippar över åt det andra hållet och de isoleras från världen istället. Barn är av naturen nyfikna och uppfattar mer än vi ofta tror av världen; det är i min mening bättre att diskutera svåra frågor med dem efterhand de kommer upp än att försöka skylla över dem, gör man det är risken att de upplever världen som skrämmande istället. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 18:44:02
|
Om slöjan och duschen: flickor ska börja bära slöja från dess då de får sin första menstruation. 7-åringar lär ännu inte vara könsmogna, trots att överdrivet inmundigande av "fast food" gjort barn könsmogna tidigare.
Stavfelen: (antar att de inte var dina) Stog istf Stod, Dom istf Dem, Hitta istf Hittade.
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 19:05:32
|
Jo, jag vet att det egentligen inte finns några religösa krav på att bära hijab när barnen är små, men i vissa etninska grupper så göra det som sagt ändå (sen kan man tycka vad man vill om det); jag såg det rätt ofta när jag bodde i Göteborg och ser det också då och då här i London. Min poäng i det här sammanhanget var helt enkelt att många barn nog har sett någon i sin egen ålder som använder hijab vilket gör att det -i min mening- nog finns en poäng i att det tas upp i skolan.
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 19:43:25
|
Om vi skiljer på två saker:
Flickor bär ytterst sällan slöja i klass 1. Men det ger en schablon, en stereotyp, som författaren använder sig av. jag tror inte att man skall skydda barn från omvärlden. men man kan gott skydda dem från att i den första bok de läser i livet få stereotyper, fördomar och sexualisering i ämnen som de inte alls uppfattar så (ännu) En 7-årig kille samlar faktiskt inte på nakna bröst. Berättelsen är vuxenvärldens lite grabbiga jargong och det finns INGEN anledning att fortsätta på det spåret. Det har ju liksom inte funkat så bra.
eleverna lär sig alltså saker och får bilder som de inte hunnit samla på sig. Vi cementerar fördomar och stereotyper. En lärobok från skolan ifrågasätts inte, här går texten rätt in.
Vi får alltså skilja på "hur saker är" och i vilket sammnhang används boken, vem läser den, hur gamla är de och hur UPPFATTAS texten och vilken KONSEKVENS får den?
f95toli:
Barn är av naturen nyfikna och uppfattar mer än vi ofta tror av världen; det är i min mening bättre att diskutera svåra frågor med dem efterhand de kommer upp än att försöka skylla över dem, gör man det är risken att de upplever världen som skrämmande istället.
Min poäng i det här sammanhanget var helt enkelt att många barn nog har sett någon i sin egen ålder som använder hijab vilket gör att det -i min mening- nog finns en poäng i att det tas upp i skolan.
Självklart. Om det hade varit en lektion i samhällskunskap. Här går budskapet rätt in som en bieffekt, inte som ämne. Det är det som gör denna diskussion så svår. För en kille eller tjej i 1:an är Marja inte konstig. Det hade räckt med en bild av Marja i slöja och en text som berättade att hon hette Marja. inte utpekandet att hon bär slöja och att hon inte duschar efter gymnastiken...
Soundbrigade: Stavfelen var nog mest mina, fast jag tror att "dar" står i boken.
Dan: Tack! Exet och ibland jag har varit nedringda hela veckan av journalister. TV1, TV4, P1 morgon, DN, SVD, Afonbladet, TT...
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 20:43:37
|
quote: Jag misstänker att författaren/författarna i ett misslyckat försök att vara "med i tiden" totalt missar målet. Dessutom tycker jag det är märkligt att man ska dra in små barn i samhällets problem och bekymmer
Ja verkligen. Tanken och avsikterna har säkert varit goda med att avdramatisera saker. Dock är ju dusch-citatet helt åt h-e. Sådant ska barnen upptäcka själva i tonåren. Det hör den tiden till.
Tyvärr så kryper ju allting i sammhället ner i åldrarna numer. |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 21:09:07
|
Det är orimligt att tro att det ska skapas en debatt av förstaklassare. Jag är med, boken verkar vansinnig. |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 23:12:05
|
För att förtydliga mig; det förefaller som om författarinnan haft en ambition att vara "modern" och "fördomsfri" men misslyckats på alla sätt. Jag vet att barn kan vara otroligt grymma och beräknande (minns mordet i England där två småpojkar hade ihäl en 2-åring) men det är liksom inget försvar för varför skolan måste delge barnen samhällets alla besynnerligheter och hotfullheter. Det var en diskussion för inte så länge sedan om att dagis- eller skolpersonal skrämt upp barnen att jorden kunde explodera om man körde bil mycket (eller något snarlikt). Det är väl inte så illa om barnen i läroböckerna får heta både Abdi, Lisa, Bengt, Fahria och Sture men frågor som handlar om etnicitet och samhällskunskap kanske borde överlämnas till proffs och meddelas barnen när de är mogna. Nånsans, along the road, tycker jag att försäldrarna har ett ansvar att förmedla kunskap och värderingar. Det är uppenbart att du, Hi Fi Consult, har tagit ditt ansvar, och jag är dig mycket tacksam för det. Bra jobbat! |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 18:12:14
|
man tackar och bockar.
I veckan har ärendet nått ut till många hörn av landet. Svenskan hade en artikel där både Jämo och DO förstod kritiken mot boken men själva saknade makt att lagvägen få bort den.
Karlskoga tidning, Karlskoga Kuriren och Nerikes Allehanda har haft ett större eller mindre uppslag i princip varje dag och nu har rektorn kallat till möte kommande vecka.
I Torsdags blev det någon form av kulmen när en rektor i Söderhamn läste artiklarna, kollade om boken fanns i hennes skola. Det gjorde den och efter att ha läst den tog hon den ur undervisningen rätt av.
Vem som står i vägen för att ta bort boken i Karlskoga?
Jo, lärarna...
I mina elaka stunder tänker jag att 3 år på högskola för att bli lågstadielärare inte är någon raketforskning direkt... men i ärlighetens namn är ämnet svårt. Dessutom är boken som sagt bra ur läsepedagogisk synvinkel.
Min sons lärare är dessutom jättebra med barnen, älskar alla sina 21 extra barn och jag känner mig helt trygg med henne.
Inget lätt läge...
För Er som mot förmodan - eftersom ni är en majoritet män härinne och alltså statistiskt är lite extra korkade i genusfrågor - vill lära er mer finns nu en sida där alla länkar, pressklipp och utlåtanden är samlade.
http://sites.google.com/site/lasebok/index
Har du barn i lågstadiet?
Vilken läsebok använder din skola?
mvh
ps Ofta träffas Mats A och jag för att rita och berätta om någon ny högtalare. Inte sällan sker dessa träffar på Espresso House på Vasagatan i GBG. Det ligger söder om Chalmers och mitt emellan universitetet och handelshögskolan. Här fikar alltså morgondagens högavlönade intelligentia, ungdomar mellan ca 19 och 24. 80% av dem är tjejer... Killarna? Jo, de tillåts - förväntas - vara utagerande, macho, tutt-tittande brölstakar som inte får betyg i matte eller svenska när de lämnar grundskolan. ds .
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 19:38:54
|
Ja det här var ju helt uppåt väggarna! 
P.S. quote: Killarna? Jo, de tillåts - förväntas - vara utagerande, macho, tutt-tittande brölstakar...
Det var ju tur att du ändrade namnet på topic då sladd...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
|
|
Topic  |
|