Author |
Topic  |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 12:10:25
|
 Jaakko Leppänen fick fyra p-böter på tio minuter av en nitisk parkeringsvakt. "Jag får huvudvärk bara av att berätta om det", säger Jaakko. Foto: Leppänen / Läsarbild Sirkka
Han fick fyra p-böter - på tio minuter Fyra p-böter - på tio minuter. Jaakko Leppänen var allt annat än imponerad av parkeringsvakten. - Han lappade oss för stoppförbud fastän det var han som stoppade oss, berättar Leppänen. Jaakko, 56, och hans fru Sirkka Leppänen, 54, skulle köpa en vinflaska till sin dotter. De parkerade utanför Systembolaget i Lilla Edet, Jaakko kilade in och Sirkka väntade i bilen. - Då såg jag en uniformerad person med solglasögon som började ta kort på vår bil, säger Sirkka. När hon förstod att det var en parkeringsvakt tillkallade hon Jaakko. Parkeringsvakten förklarade att bilen stod på en handikapparkering. Jaakko höll inte med eftersom det inte fanns någon målning om handikapp i parkeringsrutan. Ändå körde han fram bilen några meter till en ledig lucka. Då fick de sin andra bot - där var det stoppförbud, enligt parkeringsvakten.
Stoppade dem - och skrev Jaakko och Sirkka började krypköra medan Jaakko tog bilder på, enligt honom, felskyltade parkeringsskyltar. Parkeringsvakten hann upp dem, stannade dem, pekade på skylten för stoppförbud - och skrev en tredje bot. - Men det var ju han som stoppade oss, säger Jaakko.
Polisen skrev av böterna Den fjärde lappen fick de när de krypkörde nära ett övergångsställe. Men enligt boten hade de parkerat närmare än tio meter från övergångsstället. - I flygande fart skrev han lapp på lapp, fastän vi inte ens stannade, säger Jaakko. De åkte till Trollhättans polisstation och lämnade in de fyra parkeringsböterna. - Polisen där bara skakade på huvudet och skrev av tre av dem. Den fjärde ska jag överklaga. Det här har orsakat extra arbete och obehag. Jag får huvudvärk bara av att berätta om det, säger Jaakko.
VI BETALAR BÖTER FÖR EN HALV MILJARD * Knappt en halv miljard, 440 miljoner kronor, fick kommunerna i Sverige in 2007 på parkeringsböter.
* Att kontrollera felparkerare kostade kommunerna 360 miljoner kronor 2007.
* 600 parkeringsvakter arbetade i Sveriges kommuner under 2008 #8211; en minskning från 2006 då det fanns 650 parkeringsvakter i kommunerna. Till det tillkommer parkeringsvakter som arbetar för privata parkeringsföretag.
Källa: Sveriges kommuner och landsting

|
Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU |
Edited by - kme on 2008/11/30 13:13:14 |
|
maal
Member

830 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 12:18:36
|
Vad skulle man kunna kalla detta?? Fingertoppskänsla och yrkesskicklighet!  |
DIY och rör. |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 12:30:08
|
En gissning är att just den personen inte har något överdrivet stort socialt nätverk. (Känns som den siste vännen bara skrivit email sista tiden och nu har även han slutat skriva....) |
Artphotography |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 12:51:18
|
Just den personen kan jag tänka mig njuter av sitt jobb... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 15:15:14
|
Lustigt men jag gick förbi precis när det hände. Jag jobbar i närheten och tänkte en kort sekund att det var tur att det inte var jag. Nu ställer jag mig inte på handikapparkering och att det inte skulle vara solklart att det var så köper jag inte. Dessutom så ligger det en stor parkering med massa platser 25 meter därifrån men de flesta orkar inte gå så långt 
Men visst kan jag hålla med om att det var lite väl nitiskt. Fyra på 10 minuter är ju inponerande.
//Cyklisten |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 17:04:24
|
P-nissarna kanske jobbar på ackord inför Julen ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 22:19:18
|
Eller så var han nykterist....  |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 11:55:45
|
Jag jobbar som P-vakt på Söder i Stockholm, hade jag "arbetat" på det sättet hade jag nog fått en skriftlig varning för att jag misskött mitt arbete. Stockholms Stad har en policy som går ut på att lösa problem i första hand och skriva böter om nödvändigt. Om en bilist står felparkerad och sitter i bilen ber vi honom/henne att flytta sig, vår uppgift är ju inte att jävlas med folk utan att se till att trafik och parkering funkar så bra som möjligt, vi jobbar inte heller på provision. Vi kan göra undantag för ganska grova felparkeringar när folk ska t ex flytta, man kan ju inte begära att de ska bära ett helt möblemang hur långt som helst. Man ska faktiskt inte vara sadist för det här jobbet, det krävs ett gott omdöme och förmåga att se en helhetsbild i varje situation. Helt klart är att P-vakten i Lilla Edet är fel person i yrket, men vi får väl vara tacksamma för att han inte blev polis. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 15:28:04
|
Låter ju vettigt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 20:05:39
|
quote: vi får väl vara tacksamma för att han inte blev polis
Eller militär!
Hujedamig |
comfortably numb |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 22:00:34
|
quote: Eller militär!
Hujedamig
Hehehehehe....
*Framåt masch*......
öhhh Kapten det går inte ...det står ju ett hus i vägen..
*Inte på min karta* ...*så det är bara att...* |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
|
Topic  |
|