Author |
Topic  |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 21:35:39
|
Hejsan har en stationär dator som jag skulle vilja använda dubbla skärmar till i klonat läge. Men som det är nu strular det bara. Den stora skärmen får jag att funka perfekt medans den lilla skärmen flippar ur och får helt fel upplösning. Finns det någon lösning på det problemet?
Det är en amd athlon 6000+ med ett 9600gtx superclocked och då nvidias programvara. |
|
Porta
Member

354 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 22:09:57
|
Har du samma upplösning på båda? Jag har för mig att du måste ha det för att köra klonat, annars får du ha utökat skrivbord. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 23:01:08
|
nix de kör på olika upplösningar skärmarna. Jo det verkar ju onekligen som det. Vilket känns väldigt osmidigt tanken var att ha en skärm på ett ställe och en annan skärm på ett annat ställe och att de ska kunna visa samma sak. Finns det några program eller något som kan fixa en sådan sak?
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 00:35:48
|
Jag tror det "egenligen" ska fungera. Har du två DVI-utgångar på kortet? Eller kör du ena skärmen via VGA?
|
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 05:57:16
|
Ser inte riktigt hur du hade tänkt klona en högre upplöst bild till en lägre upplöst? Alternativet är ju att köra med den lägre upplösningen som båda klarar med problemen bildmässigt som blir då. |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 00:21:31
|
Den nya skärmen klarar hdmi vga och dvi. Kör just nu hdmi för att testa men normalt sätt dvi. Den lite äldre skärmen som då är liten klarar bara vga. Då grafiken endast består av dubbla dvi portar och dubbla hdmi så kör jag en dvi-vga adapter på den äldre skärmen. Jag har förstått att det är upplösningen som ställer till det. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänja sig vid endast en skärm?
|
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 04:26:56
|
Du ska kunna utöka skrivbordet med en skärm till, bara graffe stödjer dubbla skärmar. Funkat i många år.
Själv har jag ett speglat skrivbord i annan upplösning som finns kant i kant, till höger om mitt vanliga, så när det ska bli ex film på projen är det bara trycka i en dvd/hd-dvd i läsaren, aktivera och dra över rutan till det högra skrivbordet och klicka helskärm.
Windows och Vista har vad jag vet lite olika utseende, säkerligen även olika graffe företag mao. Men det torde som sagt gå, nästan konstigt annars. |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 11:03:11
|
Det jag jag skulle vilja ha haft är just att kunna köra dubbla skrivbord. Jag hade kunnat nöja mig med ett utökat skrivbord om jag bara kunde fått en startmeny på det utökade också hehe. Men jag får nog nöja mig med ett utökat skrivbord. Verkar inte finns någon annan vettig lösning så
Alternativt köra min laptop på skärm nr två. Dock vill jag helst undvika det. Vill bara köra med en dator. Ska pröva och instalera om grafik drivrutinerna när jag kommer hem också då det verkar strula en massa. När jag väljer 1440*900 som upplösning på den lilla skärmen så blir det helt knas och den verkar inte klara av 60hz heller vilket är rekomendationen för den skärmen utan datorn skickar ut 50hz. Men som sagt det blir till att tanka om drivrutinerna.
Ibland önskar man att allt var mycket enklare. Men det ska alltid vara något som strular |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 18:10:01
|
Ultramon ger dej en startmeny för andra skärmen. Eller snarare delen där programmen ligger och inte själva startknappen. Funkar riktigt bra. Innehåller även funktioner för att flytta fönster och liknande.
BTW ett litet tips om man råkar tappa ett fönster utanför den ordinarie skärmen och inte kommer åt fönstret. Förutsatt att programmet ligger i startfältet, högerklicka och välj "flytta" (fönstret kanske behöver återställas först (med "återställ") flytta sedan musen till lämpligt ställe utan att klicka, tryck på en av piltangenterna så hoppar fönstret dit, vänsterklicka för att släppa fönstret. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Topic  |
|