Jag vet att detta kanske inte är det rätta forumet för sånt trams, men finns det någon som vet hur man gör.
Jag har kollat på div howtos men tycker att de bara vänder sig till de som redan kan. Jag vill ju kunna men det är ju en jungel innan man har lärt sig.
Vad är situationen? Har du en burk som accepterar anslutningar via serieporten och behöver ansluta till den? Isf är det ju bara att ansluta seriellt och använda sig av cu. Men du kanske snarare menar hur man konfar upp en dator så att den ger ut tty:er på serieporten?
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Jag har en Sun Ultra 10 som vägrar visa bild på vga porten. Jag vet att den skickar output till seriella porten då jag blev visad det när jag köpte den, men jag vet inte hur jag skall få upp det på min skärm via min vanliga dator. Hoppas på att den vill skicka signal ut på vga när jag har installerat debian på den.
OK. Har du serieport på burken du ansluter från? Isf är det som sagt bara att ta en seriekabel och ansluta från den till Ultran. Har du inte serieport kan du köra en USB->seriell kabel istället. I bägge fallen kan du använda cu (eller minicom) för att ansluta, se det som en helt vanlig modem-session (det kallas att den seriella anslutningen går över en "nullmodem-kabel").
Kommandoraden för att ansluta bör sen bli typ: cu -l ttyS0 (eller "cu -l ttyUSB0" om du kör USB-varianten). Har för mig att du inte behöver speca /dev/ före device-namnet. Eventuellt kan du behöva speca baud rate för anslutningen, vet inte vad som är standard på Ultran men 115200 kanske? Isf blir kommandoraden "cu -s 115200 -l ttyS0".
Efter att du anslutit kan du eventuellt behöva trycka enter nån extra gång för att få fram en login-prompt.
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!