Author |
Topic  |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 19:21:47
|
Jag är så tjuvaktig att jag kopierar en fråga från ett annat forum ett tag sen, då jag är bergssäker att ni grabbar kan det här mycket bättre än de allra flesta.
Den ursprungliga frågan var alltså inte min. Dock är jag intresserad av svaret i största allmänhet.
Here we go:
Finns det hörlurar anpassade för att återge tal klart och tydligt? (Den här snodde jag.)
Och sen min egen definition. Lurarna ska kunna ange även de minsta nyanserna som hörs. Även viskningar! Fördel om dem är också slutna, så att allt annat ljud kan inte tränga igenom. Men det är inte det viktigaste, utan just förmågan att förmedla tal så noggrant det över huvud taget är möjligt.
Det bästa svaret på det andra forumet lydde så här: (Hoppas nu bara att jag inte åker i fängelse för att ha kopierat andras texter!
Gissar att vilka bra lurar som helst som är bra på att återge ljust och klart ljud (diskant?) vore bra just för tal. (Sennheiser är bra på detta.)
Så vad säger ni, mina eminenta bröder och vapendragare?
Högaktningsfullt /picken
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 19:38:07
|
Jag börjar själv med vad jag hittade på första försöket på nätet.
Extreme Isolation EX-29 fick jag fram. Men det är mycket osäkert om dem är så bra anpassade just för tal. För musik är jag inte ett dugg intresserad i den här frågan.
Ska berätta också, att när jag själv testade på AKG K240 Monitor hörlurar, så fungerade dem inte alls så bra för tal. Alldeles för mjukt, luddigt och oacceptabelt ljud med tal. De allra minsta nyanserna går inte särskilja nästan alls.
Så fram med förslag! |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 20:13:23
|
jonasz!
Jag tror inte det.  Antingen har du missupfattat min fråga eller bara vill skoja med mig. Jag vill få svar på RIKTIGA hörlurar.
Ska passa på att berätta också, att jag har ställt frågan på ett annat forum också. Och ni som känner mig lite, vet vilket! Få se vem som kommer med bästa svar först.  |
Edited by - pick-me-up on 2008/12/03 20:17:53 |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 20:57:49
|
Det var väl ett bra svar? De är gjorda för att stänga ut annat ljud och in-ear lurar ofta av artister som vill höra sin egen röst (nåja, sång och inte tal ...). Annars tror jag DT880 skulle passa bra för uppgiften, grymt högupplösta. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 21:56:42
|
Jag repeterar:
Lurarna ska kunna ange även de minsta nyanserna som hörs. Även viskningar! Fördel om dem är också slutna, så att allt annat ljud kan inte tränga igenom.
Men det är INTE DET VIKTIGASTE, utan just förmågan att förmedla tal så noggrant det över huvud taget är möjligt.
Jag tackar för era svar, men ser samtidigt att ni inte kan det här ämnet nämnvärt bättre än jag. 
Om vi säger så här. Vilken frekvensomfång har en vanlig människoröst? Inte sjutton är den så bred så att det behövs extrema hifi-hörlurar! Alla fall när vi pratar om talat språk som här och ingen sång eller instrument.
Jag förstår att det kanske inte finns så mycket dokumenterat om det här på nätet eller någonstans över huvud taget.  |
Edited by - pick-me-up on 2008/12/03 22:10:53 |
 |
|
|
Topic  |
|