| Author |
Topic  |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 20:20:12
|
Läst Linda Skugges alla spaltmeter om Spotify och en hel del övrig text av tablå-form.
Nu har jag börjat prova och suget kom direkt, kan man säga. En sökning på queens of the stone age gav 220st träffar, dvs 220 st låtar man kan mangla på, lira när som helst och nästan hur (mycket) som helst eller tills grannarna tröttnat och gröten runnit ur öronen.
Bredbandsbolaget gav gratis Spotify som någon sorts julklapp til kunderna och jag ser fram emot att prova Spotify på stora stereon när jag nu snart renoverat klart lyssnings-rummet
Lyssnar eller sk använder ni tjänsten Spotify  |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 23:33:37
|
Ja, imponerande tjänst. Sökning, start av låt går blixtsnabbt. Som att det finns lagrat lokalt på egna datorn. Hur går det till? Detta är helt klart framtiden och om/när det blir cd-kvalitet eller bättre på filerna så behöver inte jag nåt annat Väldigt kul att ha ett sånt stort bibliotek och söka runt bland all musik.
Nya skivor verkar ju komma snabbt även på spotify Trodde inte att det skulle finnas så färsk musik på tjänsten
|
Edited by - Mikael2 on 2008/12/12 23:34:43 |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 01:41:47
|
Fixade Spotify i veckan, och jag är också mycket imponerad. Har inte rört min vinylspelare, CD-spelare, eller startat iTunes sedan dess.. Visst fattas lite (tex Beatles och min favorit - GAS), men enligt ryckte ska det finnas 30 pers som jobbar heltid och bara lägga in plattor, så har man tålamod lär det mesta man är familjär med dyka upp.
Ryktas om en version till iPhone med, och då finns det ju egentligen ingen anledning att någonsin köpa en skiva igen..
|
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 03:09:20
|
Hur tycker ni ljudfilerna funkar på / via stereon, duger Spotify ljudmässigt som alt 
Suttit vid laptop och lyssnat och tycker det är rackarns smidigt att söka fram drösvis med skivor genom enkla knapptryck, lyssna på gamla godingar och slippa trampa runt vid cdstället. |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 03:53:34
|
Har lyssnat på stereon med godkänt resultat. De streamar oggfiler i 160Kbit, men enligt ett ryckte (obekräftat) ska det upp till 320Kbit, och då lär det bli en stor förbättring.
Det är ju utbudet, och snabbheten i programmet man blir imponerad av.. Det är som att ha en gigantisk skivsamling på hårddisken.. |
Edited by - bluemindboy on 2008/12/13 03:54:34 |
 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 09:07:39
|
Hur får man tag på en invite förrsten?  |
/Jonas
|
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 09:47:32
|
Läste detta om 256 kbit/S & ljudkvalite
Håller med dig bluemindboy om snabbheten mm!
Invite kan man ansöka om en invite via websidan eller om man har en snäll kompis. Finns någonstans som man kan knappa in sin mailadress för utlottningen, hittar den inte nu dock. |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 10:21:00
|
Jag fick en invite en vecka efter ansökan men tror att det går att köpa ett dagspass för en tia så det kostar inte så mycket att testa en dag  |
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 13:04:41
|
| Idén är bra men det måste bli lossless-kvalitet. Som det är nu lyssnar jag hellre på FLAC-filerna på min hårddisk. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
|
Uniper
Member

668 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 18:42:15
|
matte76: Hur många FLAC-filer har du på din hårddisk? Det är som att jämföra äpplen och päron. Perfekt kvalitet eller nära obegränsat utbut. Lossless skulle givetvis vara trevligt, men jag misstänker att vi som är så petiga med ljudkvalitet är en ganska liten grupp.
Jag har märkt att kvalitén kan variera. Det allra mesta är utmärkt, men jag har hittat ett par spår som lät ganska sunkigt. Över lag är kvalitén så bra att jag inte tänker på att det är komprimerat. Jämföra med cd-orginal ska jag göra, men det blir aldrig av att jag lyssnar på musik jag redan har på cd, det finns ju så otroligt mycket annat att lyssna på istället...  |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 20:35:22
|
Kommer lyssna via Spotify tills tidigast tisdag, då skivsamlingen är inplastad.
Kan ni och även fler berätta mer om Spotify via stereon  |
 |
|
|
Marcus7601
Member

536 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 21:45:18
|
| Det verkar intressant det där Spotify. Om någon har en sådan där invite över, så är jag mycket intresserad. |
"Learning by doing" |
 |
|
|
castell
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 22:07:13
|
| Passerati: Vid en direktjämförelse mellan spotify och samma inspelning i annat format så hör man skillnad, men inget enormt. Man hör att det är ganska komprimerat det som sänds, lite mindre "liv" i musiken. Men det är fortfarande en briljant idé och det om något tar ju död på den olagliga nedladdningen. |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 22:30:18
|
Satt precis och jämförde Björks Vespertine som hastigast. Det som utmärker allra mest är ju att nivån är ganska mycket lägre.
Musiken i sig låter absolut inte dåligt, men när man växlar över till vinyl märker man att låtarna får mer kropp, och stereobilden blir större.
Har också märkt, som Uniper, att kvalitén kan variera. Dock är det mesta jag lyssnat på hyffsat.
Det är inte en audiofiltjänst. Men med tanke på utbudet och snabbheten i programmet som jag nämde förut får Spotify högt betyg i mina ögon/öron. Det är bokstavligen som att låtarna ligger på hårddisken, och går lika snabbt som iTunes tex. Om nu låtarna i framtiden istället kommer ligga i motsvarande 320kbit/sek kommer det duga till de flesta.
|
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 07:55:25
|
quote: matte76: Hur många FLAC-filer har du på din hårddisk
Oerhört många faktiskt. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 16:48:38
|
Jag är helt fast. Användarvänligt med bra gränssnitt och ett ganska så makalöst utbud. Själv är jag överhuvudtaget mer tilltalad av streamingidén än nedladdning. Och några FLAC-filer till datorn har jag inte pallat fixa. Med Spotify är det verkligen bara att tuta och köra.
Ljudkvalitén? Inte i cd-nivå men helt okej skulle jag säga. Fast nu kör jag ju inte datorn via någon separat DAC.
Ni som har koll, lönar det sig att göra det med filer av den typen som Spotify sänder?
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 18:00:06
|
quote: matte76 quote:matte76: Hur många FLAC-filer har du på din hårddisk Oerhört många faktiskt.
Lyssnar du hellre på flac eller Spotify, finlyssning som slölyssning 
quote: Blue Jag är helt fast.
Kan förstå att man kan bli just det. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 18:05:46
|
Är det nån principiell skillnad mot t.ex. Last FM som också streamar musik? Kan jag helt välja fritt och bestämma exakt vad jag vill lyssna på? |
 |
|
|
henrickpettersson
Member

359 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 18:10:35
|
quote: Kan jag helt välja fritt och bestämma exakt vad jag vill lyssna på?
Ja! |
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 18:13:07
|
Allt finns ju inte tillgängligt, men mycket skulle jag vilja påstå.
En sökning på ABBA gav 1289 träffar, Sphongle 36 & dub 5631 |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 19:14:05
|
Nästan alla Neil Youngs album finns att lyssna till med några få undantag.. Nya Archivesskivan Sugar Mountain finns med tex. Fattas lite indie och ambient electronica för min del, men som Passerati säger, så finns det mycket. |
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 20:03:59
|
quote: Lyssnar du hellre på flac eller Spotify, finlyssning som slölyssning
Flac. Kan dock tänka mig att testa Spotify, men äger jag samma låtar som finns där men med bättre ljud finns det ingen direkt anledning egentligen... |
|
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 00:02:31
|
| Låter ju riktigt bra. Det jag menade med om jag kunde lyssna på vad jag ville var om jag kan lyssna på det direkt. På Last.FM och liknande väljer man en artist och så får man låtar slumpade från den artisten och liknande. Det här verkar vassare. Bara att vänta på en invite då... |
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/15 : 00:50:12
|
quote: Roq På Last.FM och liknande väljer man en artist och så får man låtar slumpade från den artisten och liknande.
Ta tex ABBA Skriver "abba" i sökrutan och trycker enter, tar inte ens en sekund så kommer låtarna upp, klicka med musen på den låt du vill lyssna och då hela låten och pang, tar inte ens en sekund så börjar låten strömma ur högtalarna.
Minimal fördröjning här hemma iaf och inget snack om saken, tar ruskigt mycket kortare tid än leta cd eller de ggr jag som ovan användare pillat med en klämbox och försökt söka fram de låtar jag vill lyssna på.
Det mesta jag hitintills kommit på att jag velat lyssna på har funnits i en lista så fort Enter tangenten landat, men ljudkvalitén är det jag nu mest funderar över. Spotify med bibehållen ljudkvalite tror jag att jag skulle jag kunna leva med länge.
Hur många kör med Dac och tex optiskt från datorn  Kikat på ett instickskort för laptop med optisk utgång till extern dac. |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 02:28:01
|
quote: Hur många kör med Dac och tex optiskt från datorn
Jag gör. Kör antingen optiskt ut direkt från min MacBook Pro, eller streamar med en AirPort Express (som också har optiskt utgång), in i DAC'en på Naims SuperNait.
|
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2008/12/16 : 09:27:11
|
Okey
Kastat ihop stereon och kör Alice in Chains via Spotify, men det verkar spontant bättre att köra Spotify via laptop med inbyggda högtalarna, för via stereon låter det förjävligt rent ut sagt. Får prova andra låtar och artister pronto... |
 |
|
Topic  |
|