Satt och lyssnade till Marvin Gaye och soundtracket till Jackie Brown här om dan och insåg att det gav mersmak. Det gjordes många bra soullåtar på 60-70 talet, vilket dessvärre inte avspeglas i min skivsamling. För att råda bot på det undrar jag om någon kan tipsa om en bra soulsamling på ca 2-5 cd:n? hälsar gabe
"All about soul" (Rhino) är riktigt bra, liksom "Our definition of soul".
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Jag lyssnar nästan uteslutande på soul och funk, Mitt råd är att köpa s.k. greatest hits med några av de största. Sedan kan man fördjupa sig i det man gillar
Tips förutom Marvin Gaye är:
Isaac Hayes The Temptations Four Tops Otis Redding Sam Cooke Booker T and the MG:s The Isley Brothers Stevie Wonder James Brown Bobby Womack Aretha Franklin osv osv
Det gavs ut ett bra soundtrack i 2 delar på 90-talet. Filmen hette Dead Presidents. Mycket bra musik på båda. Länk:
Pratar vi cd-skivor hade jag satsat på någon boxset t ex Philly/M0otown/Stax/Blaxplotationboxar/chess mm mm Finns flera som jag inte kommer på just nu pga av att jag är på arbetet.