HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CAV Audio, hur bra är Kineserna ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/29 :  22:28:02  Show Profile Send tian a Private Message
Hej.

Är lite halvt nyfiken på hur CAV:s högtalare låter?
Är det någon som har fått erfarenheten av att testa dessa ?

http://www.cav-audio.se/

Finishen på dom verkar vara riktigt ordentligt, men hur håller resten av komponenterna i kvalitet ?

Är inte direkt intresserad av någon specifik modell utan bara hur högtalarna är rent generellt.

Dom har ju funnits nu på den svenska marknaden ett tag, så någon vänlig själ borde ha fått hem ett par.

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/12/30 :  00:27:37  Show Profile Send Mschill a Private Message
Cav Fi-EX fick väl inte direkt bra betyg i Hifi & Musik utan de tyckte att den var direkt dålig. Men man ska väl kanske inte ta för allvarligt på såna tester, men det kan ge en fingervisning. Men alla CAV's produkter kanske inte är så dåliga.

//Schill

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/30 :  08:59:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Det lilla jag läst om CAV i svensk press (förutom det testet som Mschill hänvisar till) är att de låter varmt, mysigt och väldigt snällt. Romantiska högtalare som är rätt beslöjade och "mättade" är den uppfattningen jag fått när jag läst tester, men det är alltid ens egna öron som ska avgöra.

Har personligen inte lyssnat på dem och vet heller ej vart man kan göra det.

För att bilda dig en uppfattning bör du nog ta en testrunda med dem.

CAV har ju något lite B&W Nautilus-inspirerat bygge som ser otroligt välbyggt ut och kostar inte alls mycket. Kanske mer imponator-look än bra ljud?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/30 :  09:12:37  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
har du möjlighet så testa de o jämför med andra högtalare i samma prisklass

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:13:26  Show Profile Send Kilgore a Private Message
De gånger jag hört CAV har iofs varit på mässa, men de har inte direkt imponerat, hörde bl.a. det Nautilus-inspirerade bygget ni nämner ovan.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:55:35  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
De gånger jag hört CAV har iofs varit på mässa, men de har inte direkt imponerat, hörde bl.a. det Nautilus-inspirerade bygget ni nämner ovan.

Okej, men rätta mig om jag har fel nu.

Oftast när det gäller på mässan/mässor så verkar det inte riktigt fungera optimalt när det gäller ljudet?
Jag har sett många som har skrivit att det inte riktigt lät som det "borde" på mässan/mässor .
Men om det är ett känt ljud märke så blir det oftast kommentarer som:

*Det var nog fel på rummet (akustiken).
*Tror inte att förstärkaren var tillräckligt kraftfull.
*Det var nog en dålig utgåva av fonogrammet som spelades.
*Helt klart fel musik för dessa högtalare.

Min poäng är alltså att man nästan alltid tar till ett försvarstagande jämt emot dom "dyra" och "kända/fina" märkena när det inte blir till förväntan rent ljudmässigt.

Men om det kommer en okänd "soldat" som inte alla vet nått om så är det direkt högtalarnas fel om ljudet inte är i topp trim.

Bara mina 2 cent........

Edited by - tian on 2008/12/30 10:56:31
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/12/30 :  15:39:16  Show Profile Send Egill a Private Message
Nä, du har rätt i att många misslyckas med att få till ljudet på mässor, oftast verka det gälla stora högtalare i små rum. De CAV jag hörde på Malmömässan lät inget vidare och det kändes inte som de hade nån större potential heller faktiskt, men snygga det var dom. Ska du satsa på Kinesiska högtalare hade jag mycket hellre tittat på Compact/Send sound http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=shopping&category=2421
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=25217

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/30 :  17:10:55  Show Profile Send tian a Private Message
Verkar som att CAV Audio är en av världens största högtalar tillverkare, så det borde rimligt vis finnas nån (kines) som gillar dom
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/12/30 :  23:14:38  Show Profile Send forken a Private Message
Har lyssnat kort på CAV ett par ggr under mässor och håller med att de var allt annat än bra.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:26:09  Show Profile Send tian a Private Message
Ingen annan som har fått möjlighet att provlyssna denna tillverkare samt fått en uppfattning om kvaliteten ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000