Author |
Topic  |
|
tian
200.000-klubben

1550 Posts |
Posted - 2008/12/29 : 22:28:02
|
Hej.
Är lite halvt nyfiken på hur CAV:s högtalare låter? Är det någon som har fått erfarenheten av att testa dessa ?
http://www.cav-audio.se/

Finishen på dom verkar vara riktigt ordentligt, men hur håller resten av komponenterna i kvalitet ?
Är inte direkt intresserad av någon specifik modell utan bara hur högtalarna är rent generellt.
Dom har ju funnits nu på den svenska marknaden ett tag, så någon vänlig själ borde ha fått hem ett par.
|
|
Mschill
Member

420 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 00:27:37
|
Cav Fi-EX fick väl inte direkt bra betyg i Hifi & Musik utan de tyckte att den var direkt dålig. Men man ska väl kanske inte ta för allvarligt på såna tester, men det kan ge en fingervisning. Men alla CAV's produkter kanske inte är så dåliga.
//Schill |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 08:59:12
|
Det lilla jag läst om CAV i svensk press (förutom det testet som Mschill hänvisar till) är att de låter varmt, mysigt och väldigt snällt. Romantiska högtalare som är rätt beslöjade och "mättade" är den uppfattningen jag fått när jag läst tester, men det är alltid ens egna öron som ska avgöra.
Har personligen inte lyssnat på dem och vet heller ej vart man kan göra det.
För att bilda dig en uppfattning bör du nog ta en testrunda med dem.
CAV har ju något lite B&W Nautilus-inspirerat bygge som ser otroligt välbyggt ut och kostar inte alls mycket. Kanske mer imponator-look än bra ljud? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 09:12:37
|
har du möjlighet så testa de o jämför med andra högtalare i samma prisklass |
Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !
www.justaudiomagic.se |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 10:13:26
|
De gånger jag hört CAV har iofs varit på mässa, men de har inte direkt imponerat, hörde bl.a. det Nautilus-inspirerade bygget ni nämner ovan. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
tian
200.000-klubben

1550 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 10:55:35
|
quote: De gånger jag hört CAV har iofs varit på mässa, men de har inte direkt imponerat, hörde bl.a. det Nautilus-inspirerade bygget ni nämner ovan.
Okej, men rätta mig om jag har fel nu.
Oftast när det gäller på mässan/mässor så verkar det inte riktigt fungera optimalt när det gäller ljudet? Jag har sett många som har skrivit att det inte riktigt lät som det "borde" på mässan/mässor . Men om det är ett känt ljud märke så blir det oftast kommentarer som:
*Det var nog fel på rummet (akustiken). *Tror inte att förstärkaren var tillräckligt kraftfull. *Det var nog en dålig utgåva av fonogrammet som spelades. *Helt klart fel musik för dessa högtalare.
Min poäng är alltså att man nästan alltid tar till ett försvarstagande jämt emot dom "dyra" och "kända/fina" märkena när det inte blir till förväntan rent ljudmässigt.
Men om det kommer en okänd "soldat" som inte alla vet nått om så är det direkt högtalarnas fel om ljudet inte är i topp trim.
Bara mina 2 cent........
|
Edited by - tian on 2008/12/30 10:56:31 |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
|
tian
200.000-klubben

1550 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 17:10:55
|
Verkar som att CAV Audio är en av världens största högtalar tillverkare, så det borde rimligt vis finnas nån (kines) som gillar dom  |
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 23:14:38
|
Har lyssnat kort på CAV ett par ggr under mässor och håller med att de var allt annat än bra. |
 |
|
tian
200.000-klubben

1550 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 10:26:09
|
Ingen annan som har fått möjlighet att provlyssna denna tillverkare samt fått en uppfattning om kvaliteten ? |
 |
|
|
Topic  |
|