HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 USB/RCA-adapter, finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  14:19:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jo, har har hört att det finns, men har inte hittat någon.

Jag tänkte nämligen fuska lite och ansluta datorn till en Benchmark UTAN USB-kontakt. Det borde väl gå? Jag kan i princip INGENTING om digitala apparater, så denna fråga kanske är helgalen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/02 :  15:24:35  Show Profile Send edison a Private Message
Jag kan inte mkt om datorer, men är tämligen säker på att utan någon form av "apparat" (= som omvandlar signalen) mellan USB (datorn) och RCA (Benchmarken?) blir det pannkaka.

Den digitala signalen som kommer ur USB-uttaget är inte kompatibel med den som DACen vill ta emot i RCA-ingången.

Jag kan ha fel...men misstänker att vore det så enkelt som att det funkade att bara koppla ihop USB resp RCA-uttagen på datorn/DACen så skulle det finnas färdiga adapterkablar till salu i parti och minut...vilket det så långt jag känner till inte gör (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/02 :  16:07:49  Show Profile Send CC a Private Message
Googla och skall finna!

Inte för att jag vet hur de fått till det och hur bra det kan fungera, men med lite snabb sökning så visade det sig finnas alternativ...
http://www.alibaba.com/product-tp/103849761/USB_Male_A_to_3_RCA.html

Sedan ska det finnas något liknande från Apple avsett för Ipod.

Troligtvis måste enheten stödja funktionen att skicka audio via usb, annars så verkar det väldans tveksamt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/01/02 :  17:42:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Öhh, hur skulle det där kunna fungera?

Datorn lär inte skicka något alls om det inte finns en enhet i andra änden som svarar.
Du behöver en liten låda med elektronik i, alternativt ett ljudkort med digital utgång.

Fanns det inte någon låda från Trends Audio för ändamålet?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  18:31:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Men, låt mej vända lite på frågan:

Finns det någon annan utgång på en dator, som kan ge signal till en DAC?
Alltså en signal motsvarande en digitalutgång på en vanlig cd-spelare.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/01/02 :  18:43:27  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
iMac har Toslink ut. Den sitter inni hodetelefonutgangen og nås med en minijack.
Jeg har selv hatt en usb- dac som også hadde digital ut og som jeg kjøpte her på Hififorum. Jeg solgte den igjen, så jeg husker ikke hva den hette. Derimot vet jeg hvem jeg kjøpte den av. Hvis du vi ha navnet, send meg en PM.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2009/01/02 :  18:50:38  Show Profile Send Egill a Private Message
De flesta datorer numera har väl åtminstone en optisk utgång inbyggd i moderkortet. Moderkortet till min dator hemma har både coaxial och optisk utgång.

Intressantare för mig vore om det fanns coax till usb. Jag har en bra AD-omvandlare i min Tact 2.0S och skulle gärna ansluta datorn så jag kan rippa vinylskivor till datorn. Digitala utgångar har jag, men inga digitala ingångar.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/02 :  19:36:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag tror det behövs något i den här stilen
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420520
bortse från de analoga in- och utgångarna och AD- och DA-omvandlarna, gissningsvis är de inte av audiofilkvalitet.
Det är den billigaste lösningen för USB till SPDIF jag hittat på svenska marknaden vid en snabb sökning.

Själv använder jag ett Edirol UA-25EX som fungerar enkelt och strulfritt, både för in- och avspelning, men kostar lite mer.
Köpte först ett EMU 0404 som har struligare drivrutiner och det kan otroligt nog inte leverera SPDIF ut vid uppspelning från datorn, vilket bekräftas av tillverkaren, jag lyckades byta bort det.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/02 :  19:46:29  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den ovannämnda kabeln
http://www.alibaba.com/product-tp/103849761/USB_Male_A_to_3_RCA.html
förefaller var till för att spela in analog video och audio, t.ex. från en VHS-video till datorn.
Vete sjutton hur det går till, det borde vara någon elektronikbox dessutom som konverterar de analoga signalerna till digital USB.
Den kabeln kan definitivt inte generera SPDIF ut från en dators USB-anslutning.

/lennartj

Edited by - lennartj on 2009/01/02 19:47:51
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/01/02 :  20:04:43  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har en sådan sladd till min iPod-Touch. Sen har jag en synt kopplad till datorn via ett USB-midi-interface som jag kan ansluta till RCA-kontakter genom, men det krävs som sagt någon låda emellan för att grejerna ska kunna pratat med varandra, förmodar jag.

rolnor
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/02 :  20:25:19  Show Profile Send CC a Private Message
Som jag sa, jag finner mig mycket tveksam till hur de tänkt sig att det där ska fungera... Om inte någon kommit på ett sätt att skicka analog signal via Usb så? Usb-kontakten är ju i o för sig inte så konstigt uppbyggd, är om jag minns rätt: data +, data -, spänning samt jord...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/01/02 :  20:50:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nja, att köra audio direkt ur USB har jag aldrig hört talas om tidigare. Det verkar svårt...

Nej, du behöver ett I/O-interface som tex. Trends Audio UD10, Pop Pulse eller någon annan omvandlare.

TNT har skrivit om Trends Audio UD10; http://www.tnt-audio.com/sorgenti/trendsaudio_ud10_e.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2009/01/02 :  22:17:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kan tillverkaren Suntek ha lagt in ett interface i någon av de små "plastlådorna"? Synd att de inte har ett datablad för den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/03 :  16:55:39  Show Profile Send lennartj a Private Message
Enkanals AD-omvandling verkar finnas på ett litet chip som nästan inte kostar något och kan sitta inbakat i ena kontakten
http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1x.htm
men, som sagt, det verkar inte finnas lika enkla och billiga lösningar att konvertera USB till SPDIF.

/lennartj
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/01/03 :  17:14:25  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
pcm 2704 gör jobbet med lite pryttlar runt den

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:05:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
USB är väl en två-polig kontakt?

Om så är fallet, så är ju i alla fall den rent elektriska delen jämförbar med en RCA.

Men, om USB rent funktionellt bygger på att det skall kommuniceras mellan enheterna som är anslutna... Då går det kanske inte att bara löda på en RCA på en USB-kabel och plugga in i DAC:en.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:51:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
USB står för Universal Serial Bus, som många enheter kan dela på enligt ett protokoll där de begär tillgång bussen för att sända eller ta emot data.Den levererar även drivspänning så att det är inte komplicerat för en tillverkare att baka in ett chip för protokollhanteringen i USB-kontakten och komplettera med interface för vad man egentligen vill åstadkomma.
Något enkelt passivt där man bara löder ihop några trådar från en kontakttyp till en annan är det inte frågan om.

/lennartj
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000