Author |
Topic  |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 14:19:23
|
Jo, har har hört att det finns, men har inte hittat någon.
Jag tänkte nämligen fuska lite och ansluta datorn till en Benchmark UTAN USB-kontakt. Det borde väl gå? Jag kan i princip INGENTING om digitala apparater, så denna fråga kanske är helgalen.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 15:24:35
|
Jag kan inte mkt om datorer, men är tämligen säker på att utan någon form av "apparat" (= som omvandlar signalen) mellan USB (datorn) och RCA (Benchmarken?) blir det pannkaka.
Den digitala signalen som kommer ur USB-uttaget är inte kompatibel med den som DACen vill ta emot i RCA-ingången.
Jag kan ha fel...men misstänker att vore det så enkelt som att det funkade att bara koppla ihop USB resp RCA-uttagen på datorn/DACen så skulle det finnas färdiga adapterkablar till salu i parti och minut...vilket det så långt jag känner till inte gör (?) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 17:42:36
|
Öhh, hur skulle det där kunna fungera?
Datorn lär inte skicka något alls om det inte finns en enhet i andra änden som svarar. Du behöver en liten låda med elektronik i, alternativt ett ljudkort med digital utgång.
Fanns det inte någon låda från Trends Audio för ändamålet? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 18:31:18
|
Men, låt mej vända lite på frågan:
Finns det någon annan utgång på en dator, som kan ge signal till en DAC? Alltså en signal motsvarande en digitalutgång på en vanlig cd-spelare.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 18:43:27
|
Hei iMac har Toslink ut. Den sitter inni hodetelefonutgangen og nås med en minijack. Jeg har selv hatt en usb- dac som også hadde digital ut og som jeg kjøpte her på Hififorum. Jeg solgte den igjen, så jeg husker ikke hva den hette. Derimot vet jeg hvem jeg kjøpte den av. Hvis du vi ha navnet, send meg en PM. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 18:50:38
|
De flesta datorer numera har väl åtminstone en optisk utgång inbyggd i moderkortet. Moderkortet till min dator hemma har både coaxial och optisk utgång.
Intressantare för mig vore om det fanns coax till usb. Jag har en bra AD-omvandlare i min Tact 2.0S och skulle gärna ansluta datorn så jag kan rippa vinylskivor till datorn. Digitala utgångar har jag, men inga digitala ingångar. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 19:36:49
|
Jag tror det behövs något i den här stilen http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=420520 bortse från de analoga in- och utgångarna och AD- och DA-omvandlarna, gissningsvis är de inte av audiofilkvalitet. Det är den billigaste lösningen för USB till SPDIF jag hittat på svenska marknaden vid en snabb sökning.
Själv använder jag ett Edirol UA-25EX som fungerar enkelt och strulfritt, både för in- och avspelning, men kostar lite mer. Köpte först ett EMU 0404 som har struligare drivrutiner och det kan otroligt nog inte leverera SPDIF ut vid uppspelning från datorn, vilket bekräftas av tillverkaren, jag lyckades byta bort det. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 19:46:29
|
Den ovannämnda kabeln http://www.alibaba.com/product-tp/103849761/USB_Male_A_to_3_RCA.html förefaller var till för att spela in analog video och audio, t.ex. från en VHS-video till datorn. Vete sjutton hur det går till, det borde vara någon elektronikbox dessutom som konverterar de analoga signalerna till digital USB. Den kabeln kan definitivt inte generera SPDIF ut från en dators USB-anslutning. |
Edited by - lennartj on 2009/01/02 19:47:51 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 20:04:43
|
Har en sådan sladd till min iPod-Touch. Sen har jag en synt kopplad till datorn via ett USB-midi-interface som jag kan ansluta till RCA-kontakter genom, men det krävs som sagt någon låda emellan för att grejerna ska kunna pratat med varandra, förmodar jag. |
rolnor |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 20:50:06
|
Nja, att köra audio direkt ur USB har jag aldrig hört talas om tidigare. Det verkar svårt... 
Nej, du behöver ett I/O-interface som tex. Trends Audio UD10, Pop Pulse eller någon annan omvandlare.
TNT har skrivit om Trends Audio UD10; http://www.tnt-audio.com/sorgenti/trendsaudio_ud10_e.html
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 22:17:35
|
Kan tillverkaren Suntek ha lagt in ett interface i någon av de små "plastlådorna"? Synd att de inte har ett datablad för den. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 16:55:39
|
Enkanals AD-omvandling verkar finnas på ett litet chip som nästan inte kostar något och kan sitta inbakat i ena kontakten http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1x.htm men, som sagt, det verkar inte finnas lika enkla och billiga lösningar att konvertera USB till SPDIF. |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 17:14:25
|
pcm 2704 gör jobbet med lite pryttlar runt den |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 22:05:48
|
USB är väl en två-polig kontakt?
Om så är fallet, så är ju i alla fall den rent elektriska delen jämförbar med en RCA.
Men, om USB rent funktionellt bygger på att det skall kommuniceras mellan enheterna som är anslutna... Då går det kanske inte att bara löda på en RCA på en USB-kabel och plugga in i DAC:en.
/Strmbrg, |

|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 22:51:30
|
USB står för Universal Serial Bus, som många enheter kan dela på enligt ett protokoll där de begär tillgång bussen för att sända eller ta emot data.Den levererar även drivspänning så att det är inte komplicerat för en tillverkare att baka in ett chip för protokollhanteringen i USB-kontakten och komplettera med interface för vad man egentligen vill åstadkomma. Något enkelt passivt där man bara löder ihop några trådar från en kontakttyp till en annan är det inte frågan om. |
 |
|
|
Topic  |
|