Author |
Topic  |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 12:37:46
|
Provocerande rubrik, läs mer nedan.
Per och jag testade ett tweak häromdan:
Vi hängde en filt över baksidan på mina Magneplanarer. Absolut bara av ren nyfikenhet och alltså INTE för att rätta till något ljudmässigt fel.
Effekten av detta blev förvånansvärt liten. Visst hördes skillnaden, men ljudet borde ju påverkas ganska mycket med en så drastisk åtgärd.
Något frustrerad över att det inte blev större skillnad, så hängde jag filten framför högtalaren istället.
Förändringen blev större, men förvånansvärt liten nu också. Jag talar bara för mej själv nu och låter Per kommentera om han vill.
Vad håller man på med egentligen? Jag kan köpa nya dyra kontakter eller vända nätproppen flera varv i hopp om att förändra ljudet. Och så hör jag knappt effekten av att hänga en filt över högtalaren.
Man kanske borde ta en promenad i skogen istället?
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2009/01/02 12:43:50 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 12:46:24
|
Nytt år och nya utmaningar! 
Halvt OT, men jag uppskattar dina trådar/upptåg!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 13:52:42
|
Prova med filt över huvudet istället! Hur många filtar över huvudet kan man ha innan hifi-parametrarna ruckas? 
Ja, men visst är det märkligt med ljud och hifi; Drastiska åtgärder gör knappt skillnad medan pyssejusteringar kan göra underverk. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 14:14:46
|
quote: Prova med filt över huvudet istället!
He-he, jag tänkte faktiskt nämna det, men det slapp jag ju nu.
Ett av de absolut bästa tweaksen är att dra ut öronen när man lyssnar. Snacka om klart och tydligt ljud!
Alltså inte dra ut dem helt ur huvudet, utan vinkla ut dem så man ser ut lite som en vingmutter.
Nu blev det kanske lite väl barnsligt detta? Men även Einstein var visst ganska barnslig. (Vad det nu har med mej att skaffa?)
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 11:52:38
|
Jag sa ju att fleece är bättre än ylle. :) |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 17:07:41
|
Jag tror en sådan plastikoperation är rätt meningslös. Vi har alla olika form på våra ytteröron och har lärt och vant oss vid hur allting låter via dem. Ändrar man formen tycker man naturligtvis att det låter annorlunda, men man vänjer sig rätt snart. En liknande effekt får jag strax efter att jag spolat öronen, allt låter nästan påfrestande ljust och detaljerat fast efter några timmar brukar jag ha vant mig. Jag tror det är tillvänjning, öronen slammar nog inte igen av vax så snabbt, den processen tar antagligen månader och den gradvisa försämringen är jag knappt medveten om. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
Topic  |
|