HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Golden age Harmony
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/03 :  00:57:13  Show Profile Send regner a Private Message
Tänkt att dessa ska få ersätta mina Thiel 3.6or.. De är ett par 2,5 vägs konstruktioner, bestyckade med 2 st t&p C92or tillsammans med etons nya banddiskant.
Finns det någon därute som har någon erfarenhet av dessa burkar? Någon som till o med kanske lyssnat på ett par?

mvh
Micke

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:21:52  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Hej Micke,

Eftersom jag bor 3 mil utanför Alingsås, och byggt lite högtalare själv, har jag haft mycket kontakt med Bosse på G.A.

Jag sätter musiken i första rummet, men är alls inte ointresserad av teknik.

Var själv inne på att bygga ett par Harmony, sedan dom lånats hem över en helg. Det är en härlig högtalare för musik! Går verkligt djupt i basen och Eton-diskanten är behaglig. Men dom är inte direkt små, och i mitt vardagsrum på 21 m2 såg dom rätt maffiga ut kanske. Mycket pga den höga höjden.

Så jag byggde en "Mini-Harmony" i samråd med Bosse. 2 st C89T 5-tummare istället + en Raven R1 (när jag ändå var i farten) En stativare på 11 liter netto, som dock kräver stöd av en subwoofer.
Slutsteg är nu Audion Silver Night 300B PP.

Men har du plats för ett par Harmony, så kan jag rekommendera dom. Vid testet hemma, hade jag en Edison 60 (rekommenderas också!). No problems med rör alltså! Harmony är lättdrivna och nån sub behöver du inte heller.

/Benjamin







Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:58:09  Show Profile Send regner a Private Message
Tjenare Benjamin och tack för ditt svar..
Men att Hormony var såpass stora visste jag inte. Kommer du håg deras mått och volym?
Frågan är dock om jag kommer ha nog kraft att driva dem, jag har nämligen ett par sprillans Audion silver night 2 block. De är ju som du vet inte de mest kraftfulla slutsteg på denna jord, de hör dock till en av de mest utsökta...
Du själv som audion ägare.. vilka konstruktioner skulle du själv satsa på?

mvh
/micke
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:50:49  Show Profile Send Benjamin a Private Message
[quote]Originally posted by regner

Tjenare Benjamin och tack för ditt svar..
Men att Hormony var såpass stora visste jag inte. Kommer du håg deras mått och volym?

Det knepiga är att jag hittar ju inte Harmony på hemsidan (!)
Har för mig att dom var ca 130 cm. höga. Ganska djupa också, kanske runt 38-40 cm (?) Bredden däremot är nog max 23-25 cm. Alltså smala, höga och djupa.
Ring Bosse och fråga, han är trevlig, om än svår att nå ibland.


Frågan är dock om jag kommer ha nog kraft att driva dem, jag har nämligen ett par sprillans Audion silver night 2 block. De är ju som du vet inte de mest kraftfulla slutsteg på denna jord, de hör dock till en av de mest utsökta...
Du själv som audion ägare.. vilka konstruktioner skulle du själv satsa på?

[blue]Som sagt, om du tycker att Harmony´s mått är OK, så är det nog inget dumt alternativ. Dom kändes rätt lättdrivna tycker jag. Ligger nog runt 90 db. För min del håller jag mig hellre till modesta ljudnivåer och njuter av välljudet, än att vräka på och få "ont i öronen".
Jämfört med Thiel 3.6, har jag en känsla av att Eton-diskanten är lättare att leva med...och visst - Silver Night-blocken återger gudomligt fint i alla register, och är inte alls kraftlösa.

Men som alltid, man kan aldrig riktigt veta förrän man provat. Tyvärr.


/Benjamin




Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:46:44  Show Profile Send regner a Private Message
det var en ganska stor pjäs, jag som hade tänkt mig en lite nättare kreation för en gång skull. Jag tror nästan jag ska ta mig en tur till golden age för en liten utverdering. Etondiskanten ska tydligen vara en riktig höjdare, för att inte tala om t&p elementen, skulle vara intressant med en provlyssning.

tror jag uttryckte mig lite klumpigt, silver night 1 & 2 är allt annat än kraftlösa.. thielarnas tidigare drivkälla var dock ett par relativt feta klass A monoblock så i den jämförelsen ligger kanske silver night blocken i lä.
Mina silver night tvåor ligger o väntar hos triodljud, har tyvärr inte kapital fören dec lönen trilar in på kontot... kan knappt vänta.. :)
föresten, hur pass lång var inspelningstiden på dina silver night? Och hur är det med kablage? Har du märkt några typer som trivs extra bra tillsammans med dessa block?

mvh

Micke

Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:13:42  Show Profile Send Benjamin a Private Message
[quote]Originally posted by regner

det var en ganska stor pjäs, jag som hade tänkt mig en lite nättare kreation för en gång skull. Jag tror nästan jag ska ta mig en tur till golden age för en liten utverdering. Etondiskanten ska tydligen vara en riktig höjdare, för att inte tala om t&p elementen, skulle vara intressant med en provlyssning.

tror jag uttryckte mig lite klumpigt, silver night 1 & 2 är allt annat än kraftlösa.. thielarnas tidigare drivkälla var dock ett par relativt feta klass A monoblock så i den jämförelsen ligger kanske silver night blocken i lä.
Mina silver night tvåor ligger o väntar hos triodljud, har tyvärr inte kapital fören dec lönen trilar in på kontot... kan knappt vänta.. :)
föresten, hur pass lång var inspelningstiden på dina silver night? Och hur är det med kablage? Har du märkt några typer som trivs extra bra tillsammans med dessa block?

mvh

Micke

Ring och boka en tid med G.A. Det absolut bästa vore om du kunde plocka med Audionerna. Jag tror du kommer att gilla det du hör från Harmony.

Eftersom mina Nightar var 2-3 år gamla när jag köpte dom, vet jag inte riktigt hur lång inspelningstid som gäller, men den Edison60 jag byggde för flera år sedan, tyckte jag lät lite rått de första 2 veckorna, eller låt säga 30-40 timmar. Därefter mognade ljudet ytterligare undan för undan, för att efter ett hundratal timmar befinna sig i högform.

Kablar är jag inget bra på. Kör med Hifi-Consults "Aurora" (den bättre av dom med WBT) mellan CD och försteg.
Supra EFF-1 med WBT mellan försteg och slutsteg
Supra Ply 3.4 (endast 50 cm.) till högtalarna. Gafflar till slutstegen, sedan lött direkt på det separata filtret, där kablaget är nån teflonisolerad silverkabel som Golden Age säljer.
Alltså inget svindyrt, men det funkar ändå.

/Benjamin
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:21:42  Show Profile Send Benjamin a Private Message

Jovisst ja, bytte ju ut nätkablarna till Audionerna mot Supra LoRad, skärmade. Där märkte jag dock ingen direkt ljudförbättring, men det känns ändå bra med en kraftig anslutningskabel.

/Benjamin
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:48:22  Show Profile Send regner a Private Message
tror att jag ska ta en tur till G.A o hälsa på Bosse, och plocka med mig silvernightena som du nämde.. Är alldeles övertygad om att jag kommer bli stormfötjust över vad jag hör, risken är dock stor att siktat in mig på något några snäpp högre efter visiten är avklarad... inget plånboken brukar uppskatta.. men men..
Jag känner mig själv allt för väl... :)

Angående kablage, ett litet tips. Ta och byt ut din supra ply 3.4 mot något annat.. Jag fick mig ett stort lyft när jag bytte ut dessa mot ett hemmabygge. En korskopplad koaxial rg59. jag är helt övertygad att du kommer få dig ett lyft med även en rak rg59. Billigt o välljudande! :)

/Micke
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:16:54  Show Profile Send Benjamin a Private Message
[quote]Originally posted by regner

tror att jag ska ta en tur till G.A o hälsa på Bosse, och plocka med mig silvernightena som du nämde.. Är alldeles övertygad om att jag kommer bli stormfötjust över vad jag hör, risken är dock stor att siktat in mig på något några snäpp högre efter visiten är avklarad... inget plånboken brukar uppskatta.. men men..
Jag känner mig själv allt för väl... :)

Angående kablage, ett litet tips. Ta och byt ut din supra ply 3.4 mot något annat.. Jag fick mig ett stort lyft när jag bytte ut dessa mot ett hemmabygge. En korskopplad koaxial rg59. jag är helt övertygad att du kommer få dig ett lyft med även en rak rg59. Billigt o välljudande! :)

/Micke

Jodå, jag vet allt hur lätt det är att flytta upp ribban undan för undan. Man vänjer sig vid allt större siffror.

Ang. kabel, jag har en massa RG-59 liggandes. (min gamla signalkabel) men det är ju en koaxial-kabel. Menar du en sån?
OBS. att det rör sig om en halvmeter i detta fallet(!)
Skulle detta kunna medföra en förbättring !?

/Benjamin
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:56:37  Show Profile Send regner a Private Message
japp, just en sådan är det.. rg-59an är ju iof rekomenderad som signalkabel med tanke på dens impendans men jag är övertygad om att den låter fin fint även som högtalarkablage. Jag kör själv med en moddad occos no.8(tillverkad av dynaudio (om jag inte mins helt fel) i början av 90talet) som högtalarkablage, detta är en koaxkabel som jag har korskopplat med yppeligt resultat. Vad jag har märkt när man korskopplar är att man får ett lyft på de övre registrerna, klarare diskant och mellanregister.. större detaljrikedom osv.. Enda problemet är att basen kan framstå som lite tamare.
Ett par år tillbaks var jag lycklig ägare till en edison 60 PP. Som högtalarkablage körde jag under en kort tid supra ply 3.4S. Denna bytte jag ut den ganska tidigt till ocosen (då i orginalutförande) och fick då ett lyft i alla register, förutom basen som framträdde aningen klenare, men renare.
Efter att ha bytt till ett par ganska kraftiga klass A monoblock blev ocosarna en ganska stor flaskhals. De är nämligen ganska klena konstruktioner.. När jag saknade cach till nya kablar blockade jag fram mina supra och kortade ner dem till ca en 4 dec per kanal. Jag körde såhär ett bra tag tills jag läste en hobbysignalkabelprojekt, de hade använt tid av en rg59 aom korskopplades. Tänkte då att man kanske skulle testa det på högtalarkablaget, vilket jag gjorde.. och till min stora förvåning lät det bättre.. mycket bättre!!!
En liten undlig sak jag upptäkt är att dessa kablar inte funkar på alla förstärkare, på vissa funkar bara ena kanalen. monoblock ska det dock funka fin fint på.. så det är bara att testa på! :)

/micke
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/07 :  08:46:39  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by regner

japp, just en sådan är det.. rg-59an är ju iof rekomenderad som signalkabel med tanke på dens impendans men jag är övertygad om att den låter fin fint även som högtalarkablage. Jag kör själv med en moddad occos no.8(tillverkad av dynaudio (om jag inte mins helt fel) i början av 90talet) som högtalarkablage, detta är en koaxkabel som jag har korskopplat med yppeligt resultat. Vad jag har märkt när man korskopplar är att man får ett lyft på de övre registrerna, klarare diskant och mellanregister.. större detaljrikedom osv.. Enda problemet är att basen kan framstå som lite tamare.
Ett par år tillbaks var jag lycklig ägare till en edison 60 PP. Som högtalarkablage körde jag under en kort tid supra ply 3.4S. Denna bytte jag ut den ganska tidigt till ocosen (då i orginalutförande) och fick då ett lyft i alla register, förutom basen som framträdde aningen klenare, men renare.
Efter att ha bytt till ett par ganska kraftiga klass A monoblock blev ocosarna en ganska stor flaskhals. De är nämligen ganska klena konstruktioner.. När jag saknade cach till nya kablar blockade jag fram mina supra och kortade ner dem till ca en 4 dec per kanal. Jag körde såhär ett bra tag tills jag läste en hobbysignalkabelprojekt, de hade använt tid av en rg59 aom korskopplades. Tänkte då att man kanske skulle testa det på högtalarkablaget, vilket jag gjorde.. och till min stora förvåning lät det bättre.. mycket bättre!!!
En liten undlig sak jag upptäkt är att dessa kablar inte funkar på alla förstärkare, på vissa funkar bara ena kanalen. monoblock ska det dock funka fin fint på.. så det är bara att testa på! :)

/micke



Hej igen,
Ursäkta att jag legat lågt över helgen.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "korskoppling", och varför det inte skulle funka på båda kanalerna. Nu har jag ju monoblock, men vill du närmare beskriva hur du gör med RG-59:an. ?
(Jag bi-wirar till filtret)

/Benjamin
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:12:30  Show Profile Send regner a Private Message
När du korskopplar kopplar du två kablar pararella med varandra.. Du ansluter(löder) helt enkelt ena kabelns mittledare till ytterledaren på den andra, detta upprepar du sedan även i andra änden. Nu är ena kabeln klar.. Bara att göra om det hela för att få ett par.
Jag har försökt mig på en ilustration här nedanför.

|
/|
||
||
||
|/
|

Nu tar du och löder fast 2 småstumpar(en havldecimeter räcker) av valfritt kablage som kan tänka passa för att lättare kunna ansluta kontaktdonen. Efter att ha lött på kontaktdonen har du vipps ett ruskigt välljudande signal eller högtalarkablage, och detta till småpengar. :)
Du ska kunna använda rg59:an även till högtalarkablage men om du vill vara extra säker(rätt impendans på ledare) kan du tex testa koaxkabeln H1000 som du hittar hos Elfa för en mycket liten slant/meter.
Hoppas du fick ett någosådär hum om hur det går till.. bara att fråga på annars.. :)
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:13:57  Show Profile Send regner a Private Message
bidde fel på illustrationen.. försöker igen.
|
/|
||
||
||
|/
|
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:15:18  Show Profile Send regner a Private Message
va fan.. ok, ett försk till!
.| (ignorera punkten i början av denna rad... gick inte på annat sätt)
/|
||
||
||
|/
|
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:31:58  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by regner

va fan.. ok, ett försk till!
.| (ignorera punkten i början av denna rad... gick inte på annat sätt)
/|
||
||
||
|/
|




OK, i mitt fall gäller det högt.kablar, korta (ca 60 cm.) och jag uppfattar dig så, att man tager 2 st RG-59:or för vardera + och - kabeln och löder korsvis enl. din beskrivning. Alltså totalt 4 st RG-59:or för varje högtalare.

Vad jag däremot inte fattar, är hur 40 cm. korskopplad RG-59 + 2x10 cm. exempelvis Ply 3.4 skulle kunna ändra på ljudet det allra minsta.
Jämfört med 60 cm ren Ply 3.4 alltså.
Men jag förmodar att du inte skojar med mig...

/Benjamin
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:16:18  Show Profile Send regner a Private Message
nja, man tar två rg59 per kabel.. ytterledaren på den första koaxen kopplas till innerledaren på den andra. Sedan kopplas inerledaren på den första till ytterledaren på den andra. Efter det ansluter du två småkablar till det korskopplade kablaget, en för + och en för -. Gör nu om det hela i andra änden.
Jag kan försäkra dig om att det inte är lika krångligt som jag fått det att låta som.
jag är inte riktigt hundra på hur det kommer sig att detta ger en bättre återgivning.. jag har dock för mig att detta ordentligt reducerar något som jag har för mig kallas för skinn(!?)effekt.
Koaxkablage funkar även fint när man enbart använder mittledarna. Du behöver även då 2 koaxkablar per kanal. Ena mittlerade kopplar du till + och andra till -.
Ett bra alternativ för att på et enkelt sätt se om du får några förbättringar med rg59an.

/Micke
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:11:22  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by regner

nja, man tar två rg59 per kabel.. ytterledaren på den första koaxen kopplas till innerledaren på den andra. Sedan kopplas inerledaren på den första till ytterledaren på den andra. Efter det ansluter du två småkablar till det korskopplade kablaget, en för + och en för -. Gör nu om det hela i andra änden.
Jag kan försäkra dig om att det inte är lika krångligt som jag fått det att låta som.
jag är inte riktigt hundra på hur det kommer sig att detta ger en bättre återgivning.. jag har dock för mig att detta ordentligt reducerar något som jag har för mig kallas för skinn(!?)effekt.
Koaxkablage funkar även fint när man enbart använder mittledarna. Du behöver även då 2 koaxkablar per kanal. Ena mittlerade kopplar du till + och andra till -.
Ett bra alternativ för att på et enkelt sätt se om du får några förbättringar med rg59an.

/Micke



Alright, helt plötsligt fattade jag. Jag skall prova så fort jag får nån timma över. Tack för tålamodet.

/Benjamin
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:34:24  Show Profile Send regner a Private Message
låter bra det.. :) lägg gärna in ett inlägg här vad du tyckte om slutresultatet.. eller en ny tråd kanske skulle vara lämpligare.
lycka till!

/micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000