HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga aktivt delningsfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:12:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Hej. Skulle det vara svårt att bygga ett aktivt filter?

Tanken var att bygga enklaste möjliga filter som delar ganska så brant och där jag kan ha fasta lägen typ 40-60-80-100hz delning både neråt och uppåt. Är det möjligt?

Några tipps på bra ritningar eller dylikt?

Och tror ni det blir dyrt att bygga?

Ös på med förslag bara

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:24:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Brant OCH justerbar delning kan bli jobbigt (=dyrt) eftersom det kräver ett par flerpoliga vridomkopplare för att kunna välja mellan de frekvensbestämmande komponenterna. Vanligtvis byter man kondingarna när man ändrar frekvens men man skulle förstås kunna ändra motstånden istället om man vill spara pengar, bra kondingar med snäva toleranser är inte helt billiga.

I mitt senaste aktiva filter har jag monterat IC-hållare som kondingarna sitter i med hjälp av komponentadaptrar, inte fullt lika användarvänligt som att vrida på en omkopplare men nästan.

Priset beror förstås på vilken komponentkvalitét du vill ha, vart du handlar och om du vill att bygget ska sitta monterat i en snygg köpt apparatlåda.

Jag kör för övrigt med Linkwitz-Riley andra ordningens faslinjära filter och diskret uppbyggda Jfet-buffers istället för IC-kretsar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:32:00  Show Profile Send dwain a Private Message
Mkt komponenter kan jag säkert få gratis. Och en snygg låda är inte nödvändigt. Tanken var bara att fixa något enkelt som funkar hyfsat bra och som inte påverkar ljudet i en större mängd. Har just nu ett reckhorn det som kostar 300pix. Och det låter inte alls bra. Skulle kunna nyttja pottarna och lådan från det filtret typ. Har dock ingen kunskap alls om filter och vad som funkar bra och hur bra branthet man ska ha. Är helt novis så att säga
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:33:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan vara värt att titta på Elliots olika filter

http://sound.westhost.com/projects-3.htm

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/07 :  23:59:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Tack där verkar finnas massa matnyttigt
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/01/08 :  00:33:03  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Jag äger också ett par Reckhorn-filter (ett typiskt felköp). Grävde lite i det, och det är både felkonstruerat och feldimensionerat. Lådan, trafon och kontakterna skulle man kunna använda. Modifierade ett av dem så det fungerar för 80Hz, men detta med pottar för valbara frekvenser är svårt att få till. Omkopplare är nog den väg man får gå i så fall. Reckhorn filtret har bara en branthet av 12dB/oktav, vilket IÖ sågade omedelbart.

ELFA säljer faktiskt ett par olika "digitala" (eller jag tror att det är bucket brigade) lågpasfilterkretsar som inte är så dyra. Då kan man ändra delningsfrekvensen med en variabel extern klockfrekvens. Högpassdelen blir man ändå tvungen att göra med ett "vanligt" filter.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2009/01/08 00:36:04
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/08 :  11:10:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Var skulle man kunna fixa en lagom omkopplare då: säg en tre-vägs 8-pol?
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/01/08 :  22:17:50  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
quote:
Var skulle man kunna fixa en lagom omkopplare då: säg en tre-vägs 8-pol?
Slängde nyligen 6st 4vägs/11pol de satt i sådana här så kallade KVM-switchar (keyboard-video-mouse) till datorer, burkarna stod i vägen. I sådana kan man få tag i dem, de är av god kvalitet, men ganska stora och otympliga, det var därför jag gjorde bedömningen att de inte skulle användas.

OM jag någonsin kommer att bygga detta filter så kommer det nog bli omkopplingsbart mellan 80Hz & 160Hz, och mono/stereo i basen.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000