HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tannoy Devon: tätlist mellan element och låda??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2009/01/09 :  08:54:24  Show Profile Send Fred a Private Message
Har öppnat mina Tannoy Devon och bytt kablage. I den ena högtalaren fanns en sorts gummitätlist mellan låda och element, i den andra fanns ingen tätlist alls. En kompis har Tannoy Little Red Monitor, nästan identiska men lite yngre högtalare, där fanns ingen tätlist mellan låda och element när han öppnade den. Båda högtalarna är basreflexhögtalare. Vad säger forumet? Kanska finns det nån från forumets Tannoyklubb som vet hur det ska vara och vad som är lämpligt för tätring.
F

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/01/09 :  10:18:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag är för tätningslist.
Lådan ska bara andas genom basreflexporten

Elementen till mina Tannoy Buckingham har tätningslist.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2009/01/09 :  13:32:22  Show Profile Send DrBoar a Private Message
HiFiKit har den bästa tätninglisten (Har provat många) Fyller ut bra och ändå kollapsar den sas så att kopplingen till lådan blir stum. Dessutom funkar den i små radier som för diskantelement, barreflexportar och kontakter. Vanliga tätningslister har svårt med små radier och allt gummi gör att kopplingen blir "studsig" Så kallade dammtätningslister fungerar bättre men HiFiKits är bäst. Ljudia sålde några tätningband som var ena klibbiga eländen som var ett helsike att hantera, undvik!
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2009/01/09 :  13:46:40  Show Profile Send Fred a Private Message
Tackar för info!
...då traskar jag till Hifikit efter jobbet idag.

F
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000