HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kvinnliga könet och Elgittar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/10 :  15:34:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Varför finns det så försvinnande lite tjejer/kvinnor som kan lira?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2009/01/10 :  15:40:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Brösten sitter i vägen så de ser inte hur de spelar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/10 :  17:41:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En bra gitarrist tittar väl inte på strängarna.
Jag tror det är lite grabbigt, ungefär som bränsleslukande pizzaracer - gitarren är bara en penisattrapp och sådana behöver ju inte tjejer; de duger som de är.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/01/10 :  17:53:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
http://home.swipnet.se/~w-37092/gurkor.html
Kan det ha något med #17 att göra?

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/10 :  18:34:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns är väl överhuvudtaget inte ens idag så vanligt att kvinnor spelar pop/rock instrument (trummor, bas etc)?
Om en grupp har en eller flera kvinnliga medlemmar så brukar de ju ha sången som "huvuduppgift" (tänk bara på PJ Harvey eller Sheryl Crow, de spelar ju alltid gitarr men ingen tänker på dem som gitarrister).

Det är väl bara inom den klassiska musiken som könsfördelningen är någotsånär jämn på några instrument, i alla fall bland yrkesverksama musiker.

Det finns ju gott om kvinnor som BÅDE sjunger och spelar och några räknas väl(?) som rätt duktiga på gitarr: Joan Jett, Joni Mitchell och Bonnie Raitt (den sista har/hade en signaturmodell från Fender) är väl(?) några exempel.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/10 :  20:09:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Rent generellt så kan ju frågan ställas på samma sätt som Svejk ställer den:

Varför är det så få tjejer/kvinnor som kan dirigera?

" " " " laga mat?

" " " " vara bra chefer?

" " " " spela orkesterflygel?

" " " " löneförhandla?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/10 :  20:20:40  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Grabbar, för fanken! Kan vi inte bara tyst förfasas över det patriarkala samhället och istället högljutt applådera saker som Popkollo och tro på en bättre framtid?

www.popkollo.se

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/01/10 :  20:36:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det finns ju sk "tjejgrupper" som är bra.
Själv gillar jag Sahara Hotnights.
Och när jag växte upp på 70-talet fanns ju The Runaways, vem minns dem?
Både Lita Ford och Joan Jett spelade gura i den gruppen, OK de spelade hellre än bra, men om jag inte har alldeles fel så är ju Lita Ford helt OK på guran nu för tiden.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/10 :  21:03:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Mickeman: verkar vara en bra företeelse. Synd att den skall behövas bara.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/10 :  21:56:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Då och så är det ett lokalt (antar jag) band bestående av tre tjejer och en kille som spelar på torget utanför ett köpcentrum här i närheten Jag gissar på att de numera är 11-15 år (killen är äldst, antagligen ett gäng syskon) och sättningen är trummor, elbas samt två gitarrer och oftast är det killen som sjunger.
De spelar blandad musik men mest Nirvana covers och även om det inte alltid är tekniskt perfekt så är ett ofta ett jäkla ös (förstärkarna drivs av ett litet dieselaggregat, en sak som skiljer England från Sverige är att gatumusikanterna här får vara rätt högljuda) så det är rätt många som stannar och lyssnar.

Under de två år jag sett dem så har de blivit allt bättre och numera så blir det även en del solos för tjejen som spelar elgitarr.

Så denna grupp har 75% procent tjejer samt manlig sångare, kanske ett tecken bland många att könsfördelningen kommer jämna ut sig så småningom?

Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2009/01/11 :  22:28:50  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Några som kan lira gura finns det allt.

http://uk.youtube.com/watch?v=7QtIE9-Pc80

Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/01/11 :  22:45:15  Show Profile Send Mey a Private Message
Lori Linstruth är en duktig metal-gitarrist som medverkat i bla. Ayreon.
Hon har bra fräs i gitarren, titta in på
http://www.lorilinstruth.com/
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/01/12 :  20:21:48  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Hificonsult
quote:
Rent generellt så kan ju frågan ställas på samma sätt som Svejk ställer den:

Varför är det så få tjejer/kvinnor som kan dirigera?

" " " " laga mat?

" " " " vara bra chefer?

" " " " spela orkesterflygel?

" " " " löneförhandla?

Det var ju knappast ett jätteintressant svar eller ?

Bättre kan du.

Jag tror att det beror på att det skall vågas, och skall det satsas så tar ex. skivbolagen inga som helst chanser.
Fortfarande så tar männen mer plats än kvinnorna.
Det startas mer band av män/karlar/killar/pojkar än av kvinnor/tjejer.
Alltså finns det mer att välja på i "råmaterial".

Frmförallt i musikindustrin som är oerhört tuff och ickeförlåtande.
I mångt och mycket styrt av ett patriakaliskt system på gott och ont.
Och för all del, en rätt dassig kvinnosyn, i mångt och mycket, dock inte alls alltid.

Jag har begränsad erfarenhet av genuskunskap och vad det är som gör att det finns så få kvinnor som kan "lira" vet jag självklart inte på en rent vetenskaplig bas.

Jag undrar om det inte fanns fler "damorkestrar" förr i tiden än det finns "tjejband" nuförtiden ?

Nåväl, det är lite av mina spånerier.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/01/13 :  00:51:02  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
quote:
Tänk bara på PJ Harvey eller Sheryl Crow, de spelar ju alltid gitarr men ingen tänker på dem som gitarrister).
...Bonnie Raitt har/hade en signaturmodell från Fender

Gibson gör ju faktiskt en Sheryl Crow signature (som jag för övrigt gärna hade ägt)
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:11:25  Show Profile Send e-robban a Private Message
Rocken har länge och ses fortfarande (av vissa) som ett manligt privilegium. Det brukar vara två vilkor som kvinnliga musiker måste uppfylla för att få ta plats i denna "herrbastu", de måste finna sig i att ständigt bli placerade i underkategorin "tjejband", "tjejrock" etc samt se bra ut (så man ser vilka musiker som är män och vilka som är kvinnor?). Sahara Hotnights är ett bra exempel: De har blivit själva arketypen för ett tjejband, du kan inte ens vara tjej och spela någon form av gitarrbaserad musik utan att bli jämförd med Sahara Hotnights. Vidare, i och med Saharas existens anses genrén tjejrock uttömd av industrin så därför släpps ingen av alla andra tjejdominerade grupper som faktiskt finns där nere i underjorden upp till ytan. Och ja, tjejerna i Sahara ser otvivelaktigt bra ut, precis som The Donnas, Crucified Barbara och Dixie Chicks (ok de spelar inte rock, då är det lite andra regler som gäller...). Därmed inget sagt om musiken de spelar, för det här med kvinnliga musikers frånvaro i den kommersiella sfären har inget med spelskicklighet att göra. Min sambo spelar för övrigt både elgitarr och trummor samt sjunger, precis som de flesta av hennes kompisar av kvinnligt kön. Sedan finns ju "nördteorin" också men den tar jag i ett annat inlägg.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2009/01/13 :  17:06:57  Show Profile Send alpinist a Private Message
åsså har vi ju Cordell Jackson!
http://www.youtube.com/watch?v=DtZjK8x5kGU

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:07:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Patti Smith är däremot ROCK

men jag är osäker på hur mycket gitarr hon är.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/01/13 19:07:48
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:39:12  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja inom rockbranchen är tyvärr kvinnor/tjejerna satta på undantag, egentligen lite knepigt då rock står för uppror och förändring. Hoppas de yngre tar för sig mer! En häftig gittarist till

http://www.youtube.com/watch?v=TqTUoV67M60&feature=related

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/01/13 :  20:25:42  Show Profile Send e-robban a Private Message
Kolla in ett band som Sleater Kinney, de har gjort drösvis med skivor och musiken är ändå hyffsat kommersiellt gångbar på ett alternativ rockigt sett men ändå är det sällan de nämns i mainstreametern(spelade dock live i Henry Rollins talkshow som gick på SVT). Jag gillar dem skarpt, jätteduktiga på slingor både på GITARR! och sång *gåshud*. Schysst ljud också om någon bryr sig. (Deras senaste skiva var sisådär så kolla gärna på någon annan).

och min sambos band hittar ni här:
www.myspace.com/thekookoos
www.myspace.com/themanicepisode
(man får inte klanka, då tar jag det personligt)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8784 Posts

Posted - 2009/09/23 :  13:17:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Spelade en skiva med Deborah Coleman och kom tänka på den här tråden.
Hon är inte en helt oäven gitarrist: http://www.youtube.com/watch?v=UdX7lBML9jM

(Tyvärr rätt tunt ljud, men det är bättre än tokdistande konsertklipp tagna med mobilkamera...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/23 :  13:23:07  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Angel'in Heavy Syrup - Kvinnlig rockgrupp i stil med 60-tals psych som Jimi Hendrix! Rekommenderas!

http://www.keikaku.net/profiles/35

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2009/09/23 :  13:51:05  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
En grupp som var uppe för några år sedan var Donnas. Inget nybörjargäng direkt o det är bra ös i töserna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Donnas

http://www.youtube.com/user/thedonnastv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/09/23 13:52:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/23 :  14:42:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en Natasha som spelar (gitarr) och sjunger på en platta med samma namn från Chesky.

Tjejer som vet hur man brötar loss (mer bas, trummor och synt än gitarr) är Ars Nova från Japan.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/09/23 :  16:14:25  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Hon som spelat på Michael Jacksons Thriller och senare som komp gitarr med Jeff Beck är helt makalös !!!

Ja ! Jeniffer Batten heter hon.

Edited by - bibi50 on 2009/09/23 16:18:52
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:02:32  Show Profile Send secanbj a Private Message
jag köpte precis följande till min dotter och nu jäv*ar brötas det duktigt härhemma

så nu är killarna i bandet duktigt avundsjuka på ljudet som denna makalösa förstärkare krämar ur sig, och det tycker hon är kul. Vilket jag tror är en del i det hela. Vi som föräldrar måste våga satsa på våra tjejjer så de tycker det är kul att spela.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/23 :  20:51:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
wow - den ser mäktig ut!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000