Hej hej hej. Jag har blivit allt mer sugen på att damma av lite elkunskaper, pumpa in lite nya, och bygga en hörlursförstärkare. Då hade ju detta eminenta forum satt ihop ett helt underbar liten skapelse och pedagogiskt visat hur man gör själv.
Jag undrar nu vad byggkostnaden för LURig har gått på för er som gjort den. Det enda jag har hemma är internkablage i komponentväg, men ska ut i förrådet och leta trasig teknik att strippa på saker.
Och vad finns det för resurser att tillgå när man vill lära sig elektronik? Det är lika bra att börja om från scratch så att man inte missar något, tänker jag. Någon som har förslag på standardböcker som borde finnas på biblioteket? Jag har ett universitetsbibliotek att tillgå även.
MVH / Albin
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Det beror lite på hur man gör den. Fixar man våra trevliga kort och köper utefter inköpslista och plussar på en lämplig låda och kontakter hamnar man kanske på 1000kr. Men eftersom det är ren DIY så kan man ju själv välja hur man justerar priset. Kör man scrap-heap bygge så kostar det löjligt lite.
Denna tex är internt scrap-heap och går på ett 9V batteri. Hade inte lådan och volymknoppen kostat något hade bygget landat på 50kr.
Minimalt med komponenter och bortrationaliserad ljusdiod för att spara på batteriet. Både rca och minijack för tex mp3´n. Låter ypperligt och har inte sviktat ännu med batteri i 30h+ lyssningstid.
500mA räcker till gott och väl. Sen gäller det att hitta en op-amp som funkar bra vid riktigt låga volt. Och att få till vettig strömförsörjning utav de där 5V från USB´n.