HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ljudkort/chassie?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/12 :  23:31:29  Show Profile Send dwain a Private Message

Skulle behöva ett tipps på ett bra ljudkort i 1000kr klassen gärna billigare.

Har testat att jämföra mp3 låtar via en st ipod classic kontra min dator och flac. Och i min mening så låter ipoden mkt bättre enormt stor skillnad. Troligtvis är det väll så att mitt integrerade ljudkort på mitt billiga moderkort är ganska dåligt?

En bra grej vore om ljudkortet hade vanliga rca ut istället för 3,5mm plugg.

Sen går jag i funderingarna på att skaffa ett nytt chassie till min dator. Atx standard. Finns det några prisvärda snygga ht-pc chassin med volymkontroll på fronten? Och om det finns tror ni det funkar att använda en sådan som försteg? Budget är runt 2000kr där och inget prioriterat.

Däremot ljudkortet borde nog bytas snarast möjligast Smile

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/13 :  15:52:25  Show Profile Send OcA a Private Message
M-Audio har bra ljudkort för de pengarna.

Audiophile 24/96 tror jag det heter som ligger närmast i pengar.

Annars har Asus nya kort på G, men de ligger en tusing högre än budget.

RCA-ut på kommersiella kort är rätt ovanligt, du får kolla studiokort i så fall.

www.thomann.de är rätt bra sorterat vad gäller vettiga ljudkort.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/13 :  16:37:43  Show Profile Send Hemling a Private Message
När det gäller chassie så har jag själv kollat på ett Antec Fusion, riktigt snyggt enligt mig, smälter som in med stereoprylarna
Sen följer det även med en fjärr till det

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/02/13 16:38:52
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/02/13 :  21:45:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kan ju tipsa om ljudkortet jag köpte för ett tag sen, Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi. Det har rca ut, Wolfson-dac:ar och opamparna sitter i socklar så man kan byta enkelt. Det låter riktigt bra, jag har svårt att silja det från min dac (en PS Audio SL3). Det bygger på Via Envy precis som M-Audio Audophile m.fl.
Har dock inte hittat det någonstans i sverige så jag köpte från Alternate.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/14 :  17:00:08  Show Profile Send dwain a Private Message
Det chassiet har jag också tittat på. Sjukt snyggt blir nog ett sådant i framtiden.

Frågan är Audiotrak-kortet är det svårt att byta opampar och hur mkt ljudskillnad blir det?

Är sjukt sugen på det kortet faktiskt:p

Dock verkar sidan vara på tyska lite mindre roligt

M-Audio kortet är också nice men då blir det struligt med att fixa en bra kabel med 3,5a
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/14 :  17:18:49  Show Profile Send OcA a Private Message
dwain -> Supra kan snöra ihop en bra 3,5-RCA åt dig! Om du nu gillar Supra... Annars finns det andra alternativ från Van Den Hull tex. Faktiskt så kan de flesta kabeltillverkar custom-bygga en 3,5 på beställning av valfri kabel.

Audiotrak-kortet måste jag kolla upp. Har aldrig hört talas om det...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/02/16 :  11:49:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Tanken var att skaffa en enklare transparent då jag har dessa som högtalarkablar. Sen kan man alltid fråga sig om det är lönt med de högtalarna jag har idag. De låter inget vidare om jag ska vara ärlig.
Men tanken var att så fort jag bara får loss lite pengar ska där stå ett par cirrus och spela på rummet
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/02/16 :  14:11:41  Show Profile Send educk a Private Message
verkar finnas ett 2 kanals AudioTrak med rca. HD2 heter den. hittade den i en norsk butik
http://www.ibsenstudio.no/prod/esi/pci_at_phd2/Default.aspx

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/02/16 :  16:45:47  Show Profile Send Uniper a Private Message
quote:
Audiotrak-kortet är det svårt att byta opampar och hur mkt ljudskillnad blir det?

Det är jättelätt att byta. Eftersom opamparna sitter i socklar är det bara att lirka loss den gamla och trycka i den nya. Jag har bytt frontkanalernas op till en OPA2604, men jag kan inte påstå att jag märkte särskilt mycket skillnad. Tids nog ska jag prova några andra.
Alternate är lite jobbiga att handla ifrån. Tar man postförskott kostar frakten ganska mycket, och väljer man att förskottsbetala måste man överföra pengar till deras konto. Kreditkort fanns inte när jag beställde i november.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000