HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-träffen 18/4 i Göteborg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/02/22 :  00:06:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skulle gärna se att vi gör ett slag för vinylavdelningen där vi provar lite olika diy phonosteg, plintbygge m.m visas upp. Denna analoga utsvävning kan vara en motpol till Tech Phreak där digitalisterna frossar.

Jag spelade vinyler på förra träffen fick en del beröm för det efteråt jag ställer gärna upp med musikspisning även denna gång om det så önskas. Musik som finns är allt från elektronisk till ljuvlig symfoniorkester (ps ingen dansband ).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/22 :  02:38:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Ljudbrigadörens idé är rolig. Den får vi försöka sätta i verket.

Det kan vara ett sätt att mer medvetet dirigera folk till olika ställen. Att en lokal fyllts med massa syntetiska basgångar och sedan upplåts åt finstämd musik på moderata effekter lär ju nästan innebär att den stackare som står där med en 6W 300B-stärkare spelar för en tom lokal ...
Min enda tanke.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/22 :  09:59:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Hififorums diy-träff 2009.





Det ska bli mycket trevligt. Att få träffas över en
fika vore en höjdare.

Högprioriterat i min planering!

Anders förslag om en "vinyl hörna" skulle vara kanon.

För min del får hoppas jag på många spelare. Gärna "nedmonterade på detaljnivå".



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/02/22 10:04:45
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/22 :  10:48:21  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
Anders förslag om en "vinyl hörna" skulle vara kanon.


Håller 100% med,lätt att glöma hur bra Analogt låter i dessa digitaldagar .Har tyvärr inget diy att bidra med här, men skulle kunna tänka mig att ta med köpesvarven (opus3 +nuvistorriaan psu´n är iallafall moddad)som signalkälla till rör å horn diy

quote:
Hififorums diy-träff 2009


Årets höjdpunkt för man ju inte missa, hoppas bara att något diy är ihop till dess

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/02/22 10:54:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/22 :  12:03:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Anders förslag om en "vinyl hörna" skulle vara kanon.

Jag vet vad det står på den dörren: Plastic Phantastic
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/22 :  12:22:23  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Jag vet vad det står på den dörren: Plastic Phantastic


Ja eller något som accosierar till HiFi Forunms egna konstruktioner.

Ett par HFLS-1:or och HFTA och så lånar vi in Jazzskäggs opus3 +nuvistorriaan psu´n, i väntan på HFPR.

Men det viktiga är nog en vinylhörna. Det kanske finns någon DIY-spelare som tål att visas offentligt.

Spännande värre!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2572 Posts

Posted - 2009/02/22 :  12:40:25  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag straffar in mig själv som bärhjälp åt Tobbe L då han har burit åt mig.
Några rörslutsteg och nåt enstaka rörförsteg finns i hyllorna å kan få hänga med.
Jag anmäler mig även till städpatrullen

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/02/22 :  13:08:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag vet vad det står på den dörren: Plastic Phantastic




Diy vinylspelare finns det gott om så vi bannlyser allt vad köpespelare är redan nu. Jag har till förfogande diyriaa plus en spelare med lager och tallrik från thorens med lite tur egen dc-driv till träffen, jag skall försöka få PG att ta med sin stenspelare.

Det som skulle vara kul är att man tar med hemsnickrade plintar, tonarmar m.m oavsett om de är misslyckade eller ej vem vet den där tonarmen som inte fungerade kan ge inspiration till någon annan och löser något problem som man har funderat på. Men detta är som sagt en idé.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/22 :  13:40:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jazzskägg, ska vi försöka göra en insats. Jag hoppas vi samåker = jag åker snålskjuts med dig....
Eftersom jag har en veckas semester från Faktiskt (politiskt färgade inlägg) hinner jag kanske med lite fler lödningar än normalt ...

Edited by - soundbrigade on 2009/02/22 18:29:39
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/02/22 :  18:20:24  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Jag har till förfogande diyriaa plus en spelare med lager och tallrik från thorens med lite tur egen dc-driv till träffen, jag skall försöka få PG att ta med sin stenspelare.


Det vore en fröjd att få ta del av detta.


quote:

Det som skulle vara kul är att man tar med hemsnickrade plintar, tonarmar m.m oavsett om de är misslyckade eller ej vem vet den där tonarmen som inte fungerade kan ge inspiration till någon annan och löser något problem som man har funderat på. Men detta är som sagt en idé.


Jag skulle också uppskatta att få se lite av Era mästeverk. Det kommer att ge mig värdefull information vilka resurser Ni förfogar över. Och i förlägningen var vi ska sätta "ribban" när det gäller HFRP:an.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/02/22 18:20:54
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/02/22 :  21:52:14  Show Profile Send maal a Private Message
Jag hoppas att jag kan vara med i år om det inte krockar med jobbet. Dessutom är en resa inplanerad till 8-11 maj.


DIY och rör.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/03/03 :  14:05:10  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hej!

Jag har ett önskemål. Helgen 18april och 2maj kommer jag vara ute och fara på tävlingar i Karate, 18/4 är norge Cup, min första internationella tävling och den 2 maj så är det Riksmästerskap, visserligen i göteborg, men ändå =) Så snälla inte någon av de helgerna.

Boris ska då stå färdig och kommer med iaf en DIY stärkare att dyka upp =)

Mvh Andrén

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/03/03 :  14:33:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
quote:
:
Jag vet vad det står på den dörren: Plastic Phantastic



Diy vinylspelare finns det gott om så vi bannlyser allt vad köpespelare är redan nu. Jag har till förfogande diyriaa plus en spelare med lager och tallrik från thorens med lite tur egen dc-driv till träffen, jag skall försöka få PG att ta med sin stenspelare.

Det som skulle vara kul är att man tar med hemsnickrade plintar, tonarmar m.m oavsett om de är misslyckade eller ej vem vet den där tonarmen som inte fungerade kan ge inspiration till någon annan och löser något problem som man har funderat på. Men detta är som sagt en idé.

anders


Bra idé, det kan ju skapa mycken trevlig diskussion om inte bara de där byggena som är färdiga och häftiga, utan också om de där lite enklare byggena som man försöker få så mycket som möjligt ur. Jag har ett par mono VSPS ("Very simple phono stage") som bara ska kopplas till en trafo, kan ta med dem för skoj skull under temat hur bra är det extremt lättbyggda? Och en massa skivor förstås!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/03/03 :  15:14:10  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
Jazzskägg, ska vi försöka göra en insats. Jag hoppas vi samåker = jag åker snålskjuts med dig....
Eftersom jag har en veckas semester från Faktiskt (politiskt färgade inlägg) hinner jag kanske med lite fler lödningar än normalt ...


Löda på så vi kan lasta kombin full i år med

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/03 :  22:10:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Det som skulle vara kul är att man tar med hemsnickrade plintar, tonarmar m.m oavsett om de är misslyckade eller ej vem vet den där tonarmen som inte fungerade kan ge inspiration till någon annan........


Ju mer jag funderar på Anders inlägg, desto mer rätt känns det.

Vi kommer att behöva minst en tomarm t.ex. till HFRP:n och det skulle kännas helkul om vi kan hitta en grundidee på mässan. Det är som Anders säger, funngerar den inte kan den vara mycket inspereande.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:31:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu fick jag äntligen tag på min kontakt på skolan. De skall fundera på om/hur de kan upplåta lokaler till oss i år igen. Vi skall snackas vi igen om två veckor.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2572 Posts

Posted - 2009/03/05 :  18:29:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Pac:Bjud dom på några pilsner så ska det nog gå bra

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2009/03/07 :  07:15:40  Show Profile Send lusse a Private Message
Jag kommer som ett rekomenderat brev.

Jag kommer att ta med en skivspelare med en hemma gjord tangential arm och mc-förstärkare plus en rör riaa. Jag vill som bubbel att vi gör en jämförelse av olika riaa steg. Så man kan bygga ett nytt som låter bättre eller annorlunda.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2009/03/07 07:16:31
Go to Top of Page

Karneolen
Starting Member

27 Posts

Posted - 2009/03/09 :  22:39:43  Show Profile Send Karneolen a Private Message
Det som jag kan ta med, om tidpunkten för träffen inte krockar med annat är:

- OA-51 =>
kloner med orginal element och filter i rå-mdf (kanske i någon färg eller
fanér, de skulle redan varit med förra året men blev försenade)

- Mini-51 =>
variant av Naqref's BOSSO/MUPPS bredbandshögtalare

- LTS-RIAA =>
LTS/Naqref design; om det blir en vinyl-avdelning och jämförelser RIAA
emellan så kanske det kan vara med

Vet inte om det är så mycket att komma med i detta gänget av DIY'are, men
jag gillar att pyssla lite när tid finnes (har lagat en del genom åren).


MVH
// UGN

(-: Uppväxt med OD-11 :-)
Go to Top of Page

OlA-68
Starting Member

15 Posts

Posted - 2009/03/10 :  21:51:19  Show Profile Send OlA-68 a Private Message
aaah jag kommer som ett skott pantagruel ligger i pipen och förväntas vara färdig tills dess
och vad är nu detta då... en topp till gargantua
R29/ 71000 diskant tilsammans med 5"midrange på peerless hds korg
får se om gargantua får plats isf tar jag med dem eller några andra Basar kanske OB51 de skall passa rakt av
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/03/10 :  22:03:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
LTS-RIAA =>
LTS/Naqref design; om det blir en vinyl-avdelning och jämförelser RIAA
emellan så kanske det kan vara med


Det är välkommet ......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:29:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message



Nu är det klart!
HiFiForums
...DIY GBG årgång 2009!!!


När: 18/4 från 10.00
Var: Svartedalsskolan i Göteborg
Hur: Lika roliga som vanligt!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:29:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu är det klart med lokaler.
Jag fick ett samtal idag från skolan där vi var förra året. De erbjöd oss att få använda deras lokaler igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:30:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag känner nån som bygger slutsteg på över 10000 W och han ville gärna komma och jag tror säkert att en och annan skulle uppskatta det. Någon viskade i mitt öra att han har varit konsult åt en stor svensk high-end firma.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:02:51  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
Nu är det klart med lokaler.
Jag fick ett samtal idag från skolan där vi var förra året. De erbjöd oss att få använda deras lokaler igen.



A det är ju kanoners Gott jobbat Tycker för övrigt att det är ett trivsamt ställe för träffen(Snälla Pac glöm inte nyckeln till hissen)18/4 oj på med lödkolven fram med sandpapper trimma hyveljärnet Något hemgjort måste ju med

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/03/17 21:18:07
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000