Author |
Topic  |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 16:41:34
|
Jo, så här ligger det till. Någ snart två veckor sedan kollade jag av en slump på traderas auktioner för mp3-spelare. Till min stora förvåning såg jag en IAudio X5 som gick ut om 18minuter och buden låg bara på 260:-. Detta kan ju inte stämma, tänkte jag. Jodå, det stämde. Det kan tilläggas att nypriset på denna var runt 3-3500:- för några år sedan och även om den är utgången så har visst begagnade sålts ganska dyrt på ebay.
Oavsett så kollade jag auktionen för att se om det var nått lurt och så här stod det, exakt: quote: Skärmen är spräckt i ena hörnet med en tun repa och till laddaren fattas den sista biten.Men i övrigt är allt i mycket bra skick.
20GB och färgskärm MP3 player,voice recorder,fm radio,direkt mp3 encoding,usb mass storange och massor av finesser.
Det du ser är det du får!
Samt en bild på objektet.
Jag tänkte helt enkelt att så länge den funkar som den ska så är det ju bara att ladda via usbn när man kopplar den till datorn eller via en väggadapter. Så jag budade in den för hela 325:- plus frakt . Jag fick hem spelaren och skulle koppla in den när jag märkte att det där gick inte så bra. Jag tog fram instruktionsboken och kollade hur 17 man skulle koppla den och det var då jag märkte kruxet. Det som säljaren kallar den sista biten till laddaren var inte en del av laddaren utan en slags dockningsadapter som denna modellen av spelare tydligen har. På denna adapter sitter anslutning för laddare, usb, line in osv. Allt utom hörlursutgången egentligen. Så spelaren var helt obrukbar. Efter MKT letande hittade jag ett företag i usa som har tagit fram en kabel som du kan ansluta där adaptern skall sitta och genom detta iallafall kunna föra över filer och ladda via usb, så för ytterligare 240:- fick jag hem denna kabel. Så spelaren funkar iallafall nu.
Men nu till frågan, har jag blivit lurad? Jag fick ju en spelare som tydligen ska vara bra även om det kostade mig ytterligare 240:- att ens kunna använda den. Jag tycker det då det enligt mig är en jäkla skillnad på en del av en laddare och en adapter med alla anslutningar på. Men vad tycker hififorum? Det kan tilläggas att den saknade adaptern inte verkar går att köpa längre, jag hittade den inte iallafall, så vissa funktioner kommer inte att kunna användas i framtiden. |
.....where the music comes to die. |
|
DMGbg
Member

301 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 16:44:36
|
lurad! Det framgick inte att den var obrukbar i det skick du fick den. |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
Edited by - DMGbg on 2009/02/24 16:45:02 |
 |
|
Zei
Member

826 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 16:54:24
|
Håller också med om att du blivit lurad....
/JZ |
Signatur.. |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 16:54:51
|
på bilden som kom med annonsen så syntes inte den där adaptern som fattades förresten. Men i gengäld så måste du känna till spelaren innan du köper den eller läsa instruktionen för att tänka på den. På de flesta bilder så är adaptern inte med då den är ruskigt otymplig. |
 |
|
Leif B
Member

1503 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 17:07:44
|
Lurad eller inte lurad... ???!! Svårt men tycker det känns olämpligt att göra impulsköp... men förstår om du blev lockad. Men handlade ju inte om så stora belopp och du kan använda den nu. Så är du nöjd så är det väl ingen dålig affär.
mvh |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 17:24:04
|
Japp, jag kan använda den och så men det var mer om annonsen kan ses som felaktig eller ej jag var ute efter. |
 |
|
Leif B
Member

1503 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 18:03:39
|
Jag tycker han beskriver felen rätt så att säga. Men kan ju vara svårt att tolka dem... alltså att den inte går att använda som den är. Han kringgår det ganska fint där... Jag tycker inte man kan tolka den som ospelbar och inte som användbar. Lite taskig moral är väl det man får en känsla av. Han vill ha den såld men inte tala om hela sanningen så att säga.
mvh |
Edited by - Leif B on 2009/02/24 18:04:45 |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:00:01
|
Liten sidenote: jag har precis en sån liten adapter-klump men inte någon X5 längre. Så om du hade ställt frågan här på forumet hade du fått en gratis  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2009/02/24 : 19:08:47
|
För mig låter det väl snarast att han/säljaren inte kom åt allt, det vill säga stöldgods. Men det är ju ganska lätt att råka ut för sådant på tradera. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 16:03:28
|
Ayn. Har du kvar den så tar jag gärna den ändå, jag kan ju fortfarande inte använda laddaren eller någon av de andra ingångarna.
Rolf-san Nja, jag fick med kartong, laddare, usb-kabel och instruktionsböcker så det e nog lugnt. |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 16:37:52
|
På Tradera ska man alltid vara ärlig. Skriv omdömme att han är oörlig han kommer nog hämnas på dig men man ska alltid ange allt på Tradera. Själv har jag bara gröna omdömmen på Tradera. På Tradera hittar du mig som Arkivpop. Mesta dels böcker som jag säljer som är överskott från min arbetsplats. Men själv är jag alltid ärlig. |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 14:27:51
|
Uppdatering. Jag köpte hem en laddningskabel för 230:- och lät spelaren laddas över natten. På morgonen indikerade de att den var färdigladdad så jag kopplade ur den och började lyssna lite. 15 minuter senare var batteriet urladdat igen så tydligen är det utslitet, så mkt för sanning i annonsen.
Med tanke på detta så erbjöd jag säljaren två alternativ som jag ser som mkt rimliga. 1: han för över 615:- till mig vilket motsvarar det jag betalade för spelaren, frakten samt laddningskabeln jag fick köpa hem, jag skickar tillbaks det jag fick av honom samt kabeln jag köpte och jag står för frakten tillbaka till honom. 2: Han betalar mig 200:- vilket är summan för ett ersättningsbatteri på ebay.
Är jag ute och cyklar nu? |
 |
|
Leif B
Member

1503 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 16:01:08
|
Nej det tror jag inte du är. Låter rimligt och inte överdrivet. Men tror inte han är villig till förhandling men hoppas det går vägen.
mvh |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 16:04:48
|
Det tror jag inte heller att han är men han har bra omdömme annars och jag vill ändå ge affären en ärlig chans. Men förbannad blir man ju. Det här blir en dyr affär för en fyra år gammal spelare.
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 11:32:14
|
japp, jag fick endast tillbaks för spelaren, inte frakten. Så med laddningskabel och frakter gick jag ca 400:- back. Och det är fortfarande dockningsadaptern "sub-pack" som saknas och batteritiden är som mest 40min. Om man använder den direkt efter fulladdning, annars dör den snabbare. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 12:20:52
|
Surt sa räven  |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|